Care sunt semnele unor discuri de frana deformate?

Discurile de frana reprezinta parti componente ale sistemului de franare, alaturi de pompa de frana, placute, tamburi si saboti (daca e cazul), etriere si lichid.

Sunt confectionate din metal sau mai nou din carbon. Atunci cand vrem sa incetinim sau sa oprim masina, prin apasarea pedalei de frana se obtine o incetinire a miscarii rotilor, prin frecarea cauzata de impingerea placutelor de frana pe disc.

Localizate in zona interioara a rotilor vehiculelor, discurile de frana sunt componente supuse unei cantitati foarte mari de caldura, caldura care trebuie disipata pentru a permite functionarea corespunzatoare pentru un timp cat mai indelungat.

Desi fac parte din categoria pieselor care se uzeaza mai greu, acestea se deterioreaza in timp, aparand astfel zone neuniforme pe suprafata acestora. Orice modificare survenita la nivelul suprafetei discului va influenta franarea masinii, care va deveni sacadata.

Prin deformarea acestei suprafete, procesul de franare devine mai putin eficient, putand crea adevarate probleme la rulare.

 

Citeste si despre: frana cu disc vs frana cu tambur

 

De ce se deformeaza discurile de frana?

Putini sunt aceia care cunosc de fapt care sunt mecanismele din spatele sistemului de franare, si mai putin cei care inteleg cum apar deformarile la nivelul discurilor.

Discurile sunt realizate din materiale deosebit de rezistente, pentru a putea face fata la un nivel crescut de temperatura. Prin urmare, cand vorbim de deformarea discurilor ne referim mai degraba la aparitia de suprafete care nu mai sunt conforme cu standardele prin pierderea aspectului neted initial.

Cea mai importanta cauza care determina aparitia acestor suprafete neregulate este caldura.

Deformarea la nivelul discurilor de frana poate sa apara in cazul in care pedala de frana este folosita in mod abuziv, care conduce la supraincalzirea acestora.

In cazul in care placutele de frana prezinta un grad avansat de uzura, sau daca se folosesc placute de o slaba calitate, cu continut crescut de metal, exista de asemenea riscul de deformare al discurilor.

Alte cauze care pot determina deformari sunt reprezentate de actionarea de forte asupra acestor piese, ca de exemplu prin impactul rezultat dintr-un accident. 

 

Citeste si despre: costul mediu de inlocuire a placutelor si discurilor de frana

 

Care sunt caracteristicile de deformare ale discurilor in functie de cauza care a determinat aparitia lor?

Placutele de frana sunt acoperite cu un material de frictiune, combinat cu o rasina. Acest material de frictiune este regasit frecvent sub denumirea de ferodou.

Una dintre situatiile frecvent intalnite in practica este reprezentata de acoperirea suprafetei discului cu material provenit de la nivelul placutei de frana. Placutele de frana sunt realizate din materiale care prezinta grade variate in ceea ce priveste duritatea si gradul de aderenta.

In cazul in care se ruleaza cu o viteza crescuta si se franeaza sau daca se folosesc intens franele o perioada indelungata, placutele de frana se incalzesc foarte mult si anumite componente se inmoaie si ajung in spatiul dintre placuta si disc.

Prin urmare, la o noua franare, placutele nu mai intra in contact direct si nemijlocit cu discurile, generand probleme determinate de o scadere a performantei.

Placutele de frana sunt realizate dintr-un metal mai putin dur decat discurile, astfel incat in momentul in care apare frictiunea, aceasta va determina uzura placutei si nu a discului.

In anumite conditii de temperatura extrem de crescuta, este insa posibil ca materialul din care este confectionat discul sa devina mai moale si sa poata fi deteriorat de actiunea placutei.

Prin urmare, zonele de metal care prezinta o densitate mai mica se vor uza, generand aparitia de denivelari sub forma unor puncte mai ridicate la suprafata.

 

Citeste si despre: discuri de frana la mana a doua

 

Cum putem evita deformarea discurilor?

Exista anumite “trucuri” pe care le putem folosi pentru a evita aparitia acestei probleme. In primul rand, trebuie sa iti cunosti foarte bine masina si modul in care aceasta se comporta si ruleaza in mod normal pentru a putea sa iti dai seama de existenta unor eventuale probleme.

Atunci cand panta de rulare este descendenta pe o distanta prea mare, este bine sa controlezi viteza masinii prin trecerea intr-o treapta de viteza inferioara.

In cazul masinilor cu cutie de viteze automata, singura varianta este reprezentata de trecerea in treapta 3 (in afara orasului).

In cazul in care transmisia este manuala, poti alege viteza ideala de rulare in functie de motorul masinii. Daca temperatura la nivelul franelor este crescuta, este indicat sa nu tii pedala apasata continuu in aceeasi pozitie. 

Este important de stiut faptul ca in momentul in care se monteaza placutele de frana, ar fi bine sa fie efectuat un rodaj. Acest rodaj are rolul de a verfica nivelul de material depus pe disc.

Pentru a realiza acest test trebuie sa accelerezi pana atingi viteza de rulare si mai apoi sa franezi pana in momentul la care viteza s-a redus cu 20 km/h. Repeta aceasta procedura de mai multe ori si apoi opreste complet masina.

Este indicat sa acorzi o atentie deosebita primelor opriri complete pentru a permite placutelor de frana sa actioneze la un mod aproape de ideal in momentul in care se executa o franare dura.

Pentru a evita uzura accentuata a discurilor, ar trebui sa respecti aceleasi principii cu cele pentru a evita acoperirea discurilor cu material provenit de la placute. Incearca sa nu efectuezi o franare brusca atunci cand temperatura de la nivelul discurilor este foarte mare.

 

Citeste si despre: care este diferenta intre discurile de frana striate si cele perforate

 

Care sunt semnele unor discuri de frana deformate?

In cazul in care discurile sunt acoperite de material de la nivelul placutelor, in momentul in care pedala de frana este apasata si intra in actiune sistemul de franare vei auzi zgomote sub forma de scartaituri accentuate. Este posibil de asemenea sa resimti un miros ca de cauciuc ars. 

Daca ti se pare ca franarea se realizeaza sacadat, in trepte, sau simti vibratii in momentul in care opresti masina, este posibil de asemenea ca discurile sa fie deformate. 

 

Citeste si despre: de ce miroase masina a cauciuc ars

 

 

Sursa foto: grimmermotors.co.nz, allstate.com

Lasa un comentariu

Pentru a lasa un comentariu trebuie sa te autentifici.

Autentificare

Ai o masina? Spune-ne parerea ta despre ea!

Alte articole recomandate