Simptomele unui ventilator al radiatorului defect?

Simptomele unui ventilator al radiatorului defect?

Ventilatorul are rolul de a raci si mentine rece lichidul de racire atunci cand acesta se incalzeste. Este pozitionat intre radiator si motor si chiar daca aveti impresia ca rolul sau nu este unul major va inselati, acesta fiind foarte important.

O serie de probleme grave care pot surveni de la un ventilator defect pornesc de la incalzirea lichidului de racire care absoarbe caldura motorului in drumul sau dintre radiator si camera de racire a motorului.

Ventilatorul previne acest fapt si pastreaza motorul atat de rece pe cat este necesar pentru o buna functionare in parametrii.

Cum stim ca un ventilator de radiator este defect?

Doua sunt cele mai probabile motive ce duc la defectiunea lui. Folosirea excesiva si timpul de functionare. Se poate defecta din cauza unei folosiri intense si tineti cont si de faptul ca nimic nu este vesnic si varsta sa il poate afecta.

Atunci cand se defecteaza, o sa va arate semne specifice si o sa stiti daca trebuie sa il reparati sau pur si simplu sa il schimbati.

1. Zgomotul scos de ventilator

Exista un sunet specific facut de ventilator, sunet cu care sunteti obisnuiti. Acest zgomot specific poate fi auzit si din exteriorul masinii dar si din interior fiind produs de motorul ventilatorului de racire care actioneaza ventilatorul pentru a-l pune in miscare la viteza fireasca.

In cazul in care acest zgomot lipseste trebuie sa va indreptati atentia catre problema, prevenind astfel aparitia unor defectiuni mai grave. O vizita la mecanic este unul dintre primele lucruri pe care trebuie sa le faceti.

2. Creste temperatura lichidului de racire

Un motor ce functioneaza la niveluri inalte de temperatura poate ceda si cauza o problema grava. Problema ce necesita o multime de bani si timp.

Pentru a evita acest lucru si a proteja portofelul dumneavoastra este necesar sa reparati ventilatorul in cazul in care motorul se incalzeste prea tare.

Rolul ventilatorului este de racire asa cum am mentionat iar oprirea lui mareste temperatura din motor, termostatul va deveni tot mai fierbinte si pentru ca agentul de racire nu raceste va va arata acest lucru la bordul masinii. Nu luati in gluma acest simptom. Este grav si poate duce la defectiuni multiple.

3. Lichidul de racire dispare din sistem

Daca temperatura nu este constanta si nu este mentinuta, lichidul de racire se evapora. Ca sa se evite acest lucru, iar lichidul de racire sa ramana rece, radiatorul trebuie sa functioneze corect.

Printre motivele pentru care se intampla un asemenea lucru nedorit poate fi si ventilatorul de radiator. Necesitatea de a pastra in conditii de functionare bune a ventilatorului de radiator este una dintre conditiile ce trebuiesc indeplinite pentru mentinerea unui nivel optim al lichidului de racire.

Poate ca vi se pare nu atat de important pentru functionare automobilului dar va inselati. Este extrem de important.

Testati si reparati daca este necesar

Un ventilator de radiator este compus din trei elemente care il fac sa functioneze si care ii dau putere. Acestea sunt in ordine motorul, releul si ventilatorul.

Oricare dintre ele daca sunt defecte pot afecta interegul sistem. Cea mai buna cale de a evita problemele ce pot aparea este de a le testa functionalitatea inainte de a ajunge cu masina in service.

1. Releul ventilatorului de radiator

La orice masina, pentru a functiona, ventilatorul trebuie alimentat cu energie. Aceasta nu poate veni decat de la bateria masinii si este piesa care va asigura ca exista tensiunea dorita, cea corecta, la amperii corecti.

Functionand ca o siguranta, datorita tensiunilor de putere sau pur si simplu in timp, prin uzura, poate sa se strice. Nu schimbati ventilatorul cu totul pana nu va asigurati de faptul ca problema nu este cauzata de acest releu, pretul pentru schimbare lui fiind mult mai mic daca este ars.

2. Motorul ventilatorului radiatorului

Este probabil cea mai scumpa componenta deci nu va incredeti decat in diagnosticul pus de un mecanic specializat. Acest motor are sarcina de a transfera energia electrica din baterie catre ventilatorului si sta in sarcina pe tot timpul functionarii ventilatorului.

Fiind extrem de utilizat, este predispus la uzare. Prin functionarea defectuoasa, ventilatorul se opreste sau functioneaza la o capacitate atat de mica incat nu reuseste sa raceasca lichidul de racire.

Asa cum va spuneam, un diagnostic de la un mecanic specializat este necesar pentru ca altfel manopera va fi scumpa.

3. Rezistorul ventilatorului radiatorului

Performanantele motorului sunt foarte afectate de aceasta mica piesa. Ea permite ventilatorului sa functioneze la setari cu mai mult de o viteza.

Toate problemele ce vin datorita incalzirii motorului sunt depasite prin functionarea eficienta a acestui rezistor.

Este clar faptul ca toate cele trei component trebuiesc verificate si ingrijite atent. In cazul in care trebuiesc reparate nu exista alta solutie in afara de cea in care mergi la service si platesti.

Cat costa inlocuirea ventilatorului?

Sunt mai multe situatii. In mod firesc, o astfel de reparatie nu ar trebui sa fie scumpa pentru ca intr-un final se repara un circuit electric.

Problemele mari vin atunci cand lamele ventilatorului sunt deteriorate iar motorul cu rezistenta sa cu tot este ars. In functie de producator, un rezistor poate costa intre 200 si 300 de lei dar daca discutam despre motor este evident ca inlocuirea acestuia este mult mai scumpa fiind cel mai mare dintre componente.

O astfel de achizitie si de inlocuire poate costa in functie de masina pe care o detineti, de anul de fabricatie si de model, intre 1000 si 2500 de lei.

O problema cu care este posibil sa va confuntati intr-o astfel de situatie poate fi una destul de banala. Daca detineti un automobil vechi si rar, va fi o problema gasirea piesei potrivite.

Acelasi lucru se poate intampla in cazul unei masini scumpe iar aici trebuie sa stiti ca si preturile difera tinzand spre maxim.

Iar peste aceste costuri adaugati si manopera care probabil costa undeva la 200-300 de lei.

Daca sunteti norocosi, si trebuie sa inlocuiti doar releul, acesta se poate schimba usor chiar de catre dumneavoastra si costa 100-200 de lei maxim.

Atunci cand discutam despre lama radiatorului lucrurile se schimba si in functie de materialul din care sunt realizate ( metal sau plastic ) sunt putin mai costisitoare. De obicei, la aceasta inlocuire, alegerea merge spre metal datorita rezistentei sale in timp.

Verificare termocupla. Ce rol si simptome de defectiune are.

Sa incepem cu inceputul. Ce este si ce rol are termocupla. Termocuplele sunt des folosite in industria auto pentru a monitoriza si manageria o gama larga de temperaturi si asigura o performanata crescuta a motorului dar si protectie. Datele transmise de termocuple sunt folosite pentru a ajusta citiri ale gazelor de evacuare, pentru a ajusta functia bujiilor, performanta franelor si sanatatea bateriei.

Termocupla este un senzor care are rolul de a masura temperaturi a diferite suprafete, componente sau substante. Termocuplele trebuie sa aiba in componenta lor cel putin doua fire din doua metale diferite, care atunci cand se ating formeaza un circuit si creaza 2 jonctiuni electrice diferite. Prima este localizata acolo unde temperatura este necunoscuta si cealalta unde temperatura este stiuta.

Diferenta dintre cele doua temperaturi creaza voltaj in interiorul circuitului si curentul generat ulterior este folosit pentru a masura temperatura punctului necunoscut.

Simptomele unei termocuple pot fi si cele doua de mai jos.

Nu se mai opreste ventilatorul de la motor?

Atunci cand ventilatoarele masinii merg continuu si nu se opresc nici atunci cand opresti masina, termocupla poate fi defecta. Ventilatoarele merg continuu pentru ca motorul ( ECU ) primeste date incorecte. El crede ca lichidul de racire este la o temperatura care in realitate difera de cea transmisa catre ECU. Crezand ca temperatura este mai mare decat in realitate el da comanda ventilatoarelor sa functioneze pana cand va primi alte citiri, cu lichidul de racire in parametri.

Incercati sa decuplati termocupla. Daca ventilatoarele se opresc tocmai ati descoperit problema. Inlocuiti termocupla defecta si ati remediat problema.

Ventilatorul masinii nu porneste

Situatia este asemanatoare cu cea de mai sus. Variante sunt aceleasi plus o posibila lipsa de alimentare electrica a ventilatorului. Testati dac ajunge curent la ventilator. Daca nu ajunge duceti masina la un electrician. Daca totusi ventilatorul primeste curent, verificati termocupla.

Sursa foto: grimmermotors.co.nz, northamericanmotoring.com, youtube.com

Citeste si...
Este sigur sa conduci cu lumina Controlul tractiunii (TCS) aprinsa?
Este sigur sa conduci cu lumina Controlul tractiunii (TCS) aprinsa?

Martorul luminos care tine de TCS indica faptul ca sistemul de control tractiune este activ. Controlul Tractiunii este necesar pen...

Este sigur sa conduci cu roata de rezerva slim?
Este sigur sa conduci cu roata de rezerva slim?

Cand roata se strica, este inlocuita cu o roata de rezerva slim (numita si roata de rezerva, dar o roata de rezerva este dimensiun...

Este posibil sa repari o pana de cauciuc?
Este posibil sa repari o pana de cauciuc?

Beculetul care monitorizeaza presiunea din anvelope s-a aprins in bord. Inainte de a realiza ceea ce se intampla, auziti sunetul f...

Este sigur sa conduci daca motorul da rateuri?
Este sigur sa conduci daca motorul da rateuri?

Astazi o sa scriem despre un motor sau mai exact un cilindru care da rateuri. Acest fenomen apare atunci cand ai un amestec de aer...