Radiatorul masinii este defect?

Radiatorul masinii este defect?

Racirea motorului face posibila functionarea sa corecta. Fara o racire realizata corespunzator, caldura generata de combustie si de frecarea pieselor mecanice din interior ar dilata metalele, fapt care ar duce la defectarea motorului autovehiculului, fenomen cunoscut si ca griparea motorului.

Temperatura dezvoltata la nivelul motorului porneste de la 90 si poate ajunge pana la 105 grade pentru masinile de turatie. Acest lucru inseamna ca aceasta caldura trebuie disipata, lucru care nu se poate realiza decat prin sistemul de racire al masinii, mai exact prin intermediul radiatoarelor. 

Radiatorul actioneaza ca un sistem de transfer de energie termica. Acesta se bazeaza pe existenta unui amestec de apa si antigel, care are rolul de a prelua de la motor surplusul de caldura. Acest lichid de racire, prin traseul pe care il parcurge inspre si dinspre motor, preia caldura.

La racirea acestuia intervine ventilatorul, pozitionat exact in vecinatatea radiatorului, intre radiator si motor. Aerul rece furnizat de ventilator contribuie la racirea amestecului de apa si antigel prin convectie, astfel incat temperatura motorului masinii sa fie mentinuta in limitele normale.

Astazi, radiatoarele sunt confectionate din materiale plastice si din aluminiu. Desi aluminiul este un material care transfera mai greu caldura fata de alama, acest inconvenient este depasit prin extinderea suprafetelor la nivelul carora se realizeaza schimbul. 

Termostatul este un alt component al sistemului de racire, care are rolul de a detecta cresterea temperaturii la nivelul motorului. In acest caz, termostatul determina evacuarea apei si a agentului de racire din radiator, pentru a nu supraincalzi motorul. Suprafata extinsa a radiatorului si existenta si functionarea ventilatorului fac posibila racirea corespunzatoare.

Citeste si despre: simptomele unui ventilator al radiatorului defect

Cum iti dai seama de o defectiune la nivelul radiatorului?

Pentru ca motorul masinii sa functioneze corect, el trebuie sa fie racit corespunzator. Exista cateva situatii care pot determina functionarea incorecta a radiatorului, cu posibile efecte la nivelul modului de functionare al masinii in general.

Daca nivelul lichidului de racire este scazut, acest lucru inseamna ca amestecul realizat de antigel si apa, responsabil de mentinerea temperaturii in limite normale nu este corespunzator.

Acest amestec circulant are rolul de a nu permite ca apa sa inghete sau sa fiarba, in functie de temperatura mediului. Aceasta este una dintre cele  mai frecvente probleme intalnite la nivelul radiatorului.

Nivelul lichidului de racire poate sa fie redus ca urmare a unor pierderi la nivelul traseelor de circulatie sau etansarii lor necorespunzatoare la nivelul garniturilor, ceea ce determina o crestere a temperaturii prin faptul ca desi lichidul preia caldura rezultata din ardere, nu poate prelua o cantitate suficienta astfel incat sa asigure racirea in timp util.

Daca in schimb observi ca acest lichid se scurge sub masina, este bine sa verifici cat de curand starea autoturismului pentru a evita agravarea problemei.

Desi destul de frecvent supraincalzirea la nivelul motorului este cauzata de un nivel necorespunzator al lichidului de racire, o alta posibila cauza ar putea fi instalarea unei defectiuni la nivelul radiatorului care sa nu mai permita circularea si racirea corespunzatoare a amestecului de apa - antigel. 

Citeste si despre: s-a rupt furtunul de la radiator la masina

Cum sa recunoastem un radiator defect

De cele mai multe ori, radiatorul ajunge sa functioneze incorect ca urmare a depunerii sau acumularii de insecte sau de murdarie. Daca aceste reziduuri se depoziteaza la nivelul radiatorului, ii afecteaza performanta de functionare si au tendinta sa blocheze radiatorul in sensul in care lichidul nu este racit corespunzator, prin faptul ca aerul nu poate ajunge in contact cu toate suprafetele.

De obicei, infundarea radiatorului poate fi observata usor. Daca nu observi nimic care sa te duca cu gandul la o problema la exterior, este posibil ca radiatorul sa aiba problema in interior si ca aceasta sa fie semnalizata de termostatul cu infrarosu.

Materialul din care este confectionat un radiator influenteaza in mare masura performanta acestuia. In trecut, radiatoarele erau confectionate din materiale precum cupru, alama, dar si alte metale sau aliaje, dar in prezent, cel mai folosit material este aluminiul.

Acesta este optim atat din punct de vedere al costului cat si din punct de vedere al greutatii reduse. Deci, in cazul in care autoturismul nu e prevazut cu un radiator din aluminiu, este de preferat sa il schimbi pentru a eficientiza procesul de reglare al temperaturii.

Daca busonul de inchidere al radiatorului este defect, lichidul de racire se va pierde. Aceasta problema este destul de frecvent intalnita in practica si deseori trecuta cu vederea ca importanta. Daca busonul nu este inchis, se pierde lichidul de racire si prin urmare temperatura la nivelul motorului va creste.

In cazul in care defectiunea survine la nivelul termostatului, problema poate imbraca aspecte diferite in functie de modul in care acesta se blocheaza. Termostatul actioneaza ca o supapa care permite sau nu trecerea lichidului din sistem.

In functie de temperatura la care ajunge apa, termostatul determina evacuarea sau recircularea acesteia, pana cand atinge temperatura la care este necesar sa fie racita. Daca termostatul se defecteaza, lichidul de racire nu poate fi evacuat si racit, astfel incat temperatura la nivelul motorului va creste.

O alta problema pe care o putem intalni in practica este cea legata de functionarea ventilatorului. Un ventilator poate sa nu functioneze corespunzator fie datorita unei conexiuni deficitare sau unei probleme la motor. Daca problema nu este grava, ceea ce se intampla de obicei consta in racirea insuficienta a amestecului de apa si antigel.

In functie de complexitatea problemei, remedierea poate fi realizata mai usor, prin remedii mai simple sau se poate ajunge la schimbarea in intregime.

Un radiator este configurat din blocuri de metal si lamele de dimensiuni mici. Portiunea cea mai importanta a unui radiator este cunoscuta sub denumirea de miez si poate avea configuratii diferite in functie de model. Daca aceasta sectiune a radiatorului este defecta, este bine ca radiatorul sa fie inlocuit. 

Daca busonul radiatorului lipseste sau nu inchide corespunzator, este mai usor sa cumperi un nou buson decat sa schimbi intregul radiator.

Este esential ca busonul sa functioneze corect deoarece acesta contribuie la crearea unei presiuni si la evacuarea lichidului de racire, atunci cand se atinge o anumita temperatura. Nu scoate busonul radiatorului cand temperatura amestecului este crescuta, pentru ca riscul de aparitie a unei arsuri este ridicat. 

Alte probleme care pot aparea in practica sunt reprezentate de scurgerile la nivelul vasului de expansiune. In cazul in care aceste defectiuni survin, este indicat ca recipientul sa fie inlocuit sau problema care a determinat aparitia scurgerilor sa fie remediata.

Daca problema apare la nivelul miezului radiatorului, aceasta reprezentand zona principala a radiatorului, este bine sa iei in calcul schimbarea radiatorului.

Indiferent de natura defectiunii intalnite la nivelul radiatorului, este bine ca starea acestuia sa fie verificata de personal specializat si orice eventuale reparatii sa fie facute din timp, pentru a evita agravarea acestora.

Citeste si despre: cum adaug lichid in radiator

Sursa foto: youtube.com, cartreatments.com, grimmermotors.co.nz, racingjunk.com, philkotse.com

Articole similare
Comparatie motor Diesel, Hibrid si Electric

Comparatie motor Diesel, Hibrid si Electric

In primul rand poti opta pentru varianta clasica, alimentata cu combustibil lichid, adica cu benzina sau motorina.

Cateva sfaturi utile pentru intretinerea corecta a masinii

Cateva sfaturi utile pentru intretinerea corecta a masinii

Nimanui nu ii place sa stea cu masina in service, mai ales daca are de platit facturi ale unor probleme tehnice pe care le putea evita, daca le prevenea.

Baterii masini electrice - durata de viata

Baterii masini electrice - durata de viata

Durata medie de viata a unei astfel de baterii ar fi undeva la 320.000-350.000 km, ceea ce inseamna o durata de viata de aproximativ 10 ani la un condus mediu de 30.000 km pe an.

Sa refac sau sa schimb motorul?

Sa refac sau sa schimb motorul?

Segmentarea unui motor stricat poate fi o optiune mai convenabila decat inlocuirea lui completa.