Nu exista un standard clar sau un raspuns exact pentru aceasta intrebare, fiecare model de masina in parte avand caracteristici proprii care influenteaza consumul de ulei al motorului. De asemenea, modul in care conducem si tipul de ulei pe care il folosim conteaza atunci cand calculam consumul de ulei pentru o durata de timp. In cele ce urmeaza va vom oferi mai multe informatii despre uleiul de motor, cat ar trebui sa consume o masina si ce sa faceti cand consuma prea mult.
Majoritatea producatorilor de autoturisme si mecanici vor considera ca un litru de ulei ar trebui sa ajunga pentru aproximativ 1500 de km. In cazul in care vorbim despre masini de performanta, cu motoare puternice, iar soferul prefera sa conduca agresiv, probabil ca un litru va fi consumat la 1000 de km.
Deoarece fiecare model de vehicul care a aparut a fost dotat cu un motor si mai eficient decat cel dinainte, in principiu pentru a reduce consumul de combustibil si poluarea, au existat modificari care afecteaza in mod direct si consumul de ulei. Astfel, cantitatea de ulei pe care o va arde motorul este mai mare, dar este considerata acceptabila, deoarece imbunatatirile aduse sunt mai importante.
Asa cum bine stim, rolul primordial al uleiului de motor este sa asigure buna lubrifiere a pieselor metalice din angrenajul acestuia. Cel mai inalt punct de frecare are loc intre inelele pistonului si peretii cilindrului. Cu cat tensiunea segmentilor este mai mare, cu atat vor fi mai eficiente la razuirea uleiului de pe peretii cilindrului pe cursa de coborare a pistonului. Pentru a obtine o economie de combustibil, majoritatea producatorilor auto au redus tensiunea inelelor, iar in acest mod prin inelele pistonului se scurge o cantitate mica de ulei care ajunge in camera de ardere si est arsa, aceasta fiind cauza normala a consumului de ulei la orice autoturism.
O alta modificare care apare tot mai des la multe motoare este utilizarea unui ulei de motor mai usor si mai putin vascos. Pe piata auto exista o tendinta generala de a inlocui uleiurile clasice 5W-40, cu clase mult mai usoare cum ar fi 0W-20, pentru a reduce frecarea si a lubrifia mai bine componentele metalice. Acest ulei va curge mult mai rapid prin segmentii pistonului si va ajunge mai usor in camera de ardere. De asemenea, garniturile trebuie inlocuite mai des, ceea ce nu se intampla la uleiurile de motor cu densitate mare.