Totul despre consumul de ulei al masinii

Totul despre consumul de ulei al masinii

De ce consuma masina ulei? Cum putem rezolva aceasta problema ? Este atat de grava situatia? 

Cu siguranta toti cei care citesc acest articol si-au pus cel putin o data aceste intrebari.

Au fost cazuri in care soferii completau si cate 1 litru de ulei la fiecare 1000 km. In teorie toate masinile sunt concepute in asa fel incat sa consume ulei, unele mai mult iar altele mai putin, dar uneori din cauza mai multor factori motoarele incep sa consume foarte mult ulei.

Unii soferi sustin faptul ca motoarele pe benzina consuma mult mai mult ulei ca cele diesel, iar alti soferi sustin exact contrariul. Trebuie sa stim ca indiferent de combustibil, motorul va consuma ulei, mai mult sau mai putin dar va consuma, e normal sa consume putin ulei pentru a se asigura o lubrifiere corecta.

Probleme apar cand motorul capata uzura din cauza timpului sau kilometrilor parcursi. Mai sunt si soferii care se pot jura cu mana pe inima ca masina lor nu consuma gram de ulei de la schimb la schimb, insa in realitate masina consuma ulei, dar nu asa de mult incat sa fie nevoie sa se completeze.

Noile modele de masini iesite pe piata, sunt proiectate si producatorii anunta de la inceput ca masina va consuma ulei, in jur de 1 litru de ulei la 10.000 kilometri, o valoare rezonabila dupa parerea noastra. Tolerantele tuturor componentelor masinii sunt din ce in ce mai mici iar lubrifierea este esentiala pentru ca motorul sa reziste in timp, din acest motiv motoarele mai consuma putin ulei.

Adica sa fim seriosi, 1 litru de ulei la 10.000 kilometri nu este asa de mult tinand cont ca sunt soferi care pun 1 litru de ulei la 1.000 kilometri. Dar daca in momentul cand faceti schimbul de ulei si nu vedeti modificari ale nivelului de ulei pe joja asta nu inseamna ca nu a consmuat picatura de ulei motorul, asta inseaman ca a consumat foarte putin, daca nu se vede pe joja insemana ca a consumat maxim 200 ml.

Daca a consumat doar atat inseamna ca motorul este intr-o stare foarte buna si ca functioneaza in paramtri dar nu inseamna ca nu pofteste deloc la ulei.

Cauzele consumului excesiv de ulei

Desi e normal ca un motor sa consume putin ulei, cand acea cantitate se mareste nu e bine si trebuie sa vedem care este cauza. Acum va voi prezenta principalele cauze pentru care un motor consuma ulei. Segmentii uzati sunt o problema destul de intalnita mai ales la acele masinii cu foarte multi kilometri.

Segmentii au rolul de a tine compresia (sau presiunea rezultata in urma arderii in motor) si de a ermetiza motorul fata de sistemul de ungere. Dar dupa foarte multi kilometri, din cauza ca acea toleranta dintre segmenti si camasa cilindrului este foarte mica in timp se uzeaza si se creeaza spatiu, deci uleiul va patrunde in camera de ardere.

Citeste si despre: martor presiune ulei aprins in bord

Dar tineti cont ca acele tolerante sunt foarte mici iar spatiul care se creeaza nu este foarte mare, este si el mic, doar ca pistonul urca si coboara in interiorul cilindrului de minim 800 de ori intr-un minut, de foarte multe ori si este destul sa patrunda foarte putin ulei o data, deoarece se aduna la fiecare ciclu a pistonului.

Dupa ce uleiul ajunge in camera de ardere impreuna cu carburantul el va arde si va emana fum albastru pe evacuare. Cum ne dam seama ca segmentii motorului nostru sunt uzati? Masina va scoate fum albastru pe evacuare indiferent de situatie, va scoate si la ralanti si in turatie mare si la cald si la rece, oricand va scoate fum.

De asemenea ne putem da seama ca segmentii sunt uzati si daca facem testul de compresie, daca motorul are compresie mica atunci cel mai probabil este necesara o segmentare a motorului deoarece kilometrii si-au pus amprenta pe anumite componente ale motorului. 

O alta cauza foarte intalnita pentru care motorul consuma ulei este aceea cand simeringurile supapelor sunt uzate (precum in cazul precedent masina va scoate fum albastru pe evacuare). Dar in acest caz motorul va scoate fum pe evacuare doar la pornire si la rece, la cald nu va scoate fum.

Asa se manifesta cand simeringurile supapelor s-au uzat. Supapele sunt lubrifiate cu ulei si ele, iar pentru a nu patrunde uleiul in motor sunt izolate cu niste simeringuri, care permit uleiului sa lubrifieze supapele in partea de sus iar in partea de jos sa fie in camera de ardere.

Dar in timp aceste simeringuri din cauciuc se uzeaza, se creeaza un joc intre simering si supapa iar uleiul trece de ele ajungand in camera de ardere unde are loc acelasi fenomen ca si in cazul segmentilor uzati. Doar ca in acest caz motorul va scoate fum albastru doar la pornire si la rece deoarece la cald acele simeringuri se dilata astfel micsorand jocul, dar in timp de la atatea contractii si dilatari cauciucul isi pierde din propietati devenind rigid si astfel uleiul se prelinge pe supapa si implicit in motor. 

Citeste si despre: cum sa schimbi uleiul si filtrul de motor

Un motor poate sa mai piarda (sau sa manance) ulei si din cauza turbocompresorului, daca are asa ceva in dotare. Cred ca cea mai intalnita problema la masinile din ziua de astazi este pierderea de ulei pe la turbocompresor ( sau turbina pe scurt).

Turbina, asa cum am explicat in alt articol dedicat acestei componente se raceste cu ulei, dar in timp incepe sa capete joc mare in axul central iar uleiul incepe sa se prelinga pe langa simeringurile de etansare ajungand pe palele turbinei de unde este suflat in admisie.

In aceasta situatie precum ca in cele precedente, masina va incepe sa scoata fum albastru pe evacuare. Aceasta problema este destul de intalnita mai ales la motoarele de generatie noua, fie ele diesel sau pe benzina. Dar aici exista un pericol mai mare in cazul motoarelor diesel, deoarece odata ajuns in motor uleiul acesta poate creea fenomenul de “autoaprindere”.

Ce insemana autoaprindere? Auto aprinderea se produce atunci cand simeringurile turbinei (de pe partea de admisie, partea rece a turbinei) cedeaza sau ajung la o uzura foarte mare si scapa foarte mult ulei care ajunge mai intai in traseul de admisie, in furtunuri, intercooler, galeria de admisie si in final in motor, dar fiind impins cu presiune in motor acesta devine mai mult vapori care faciliteaza foarte mult arderea.

Astfel motorul se va tura la maxim singur. Problema este ca nu il mai puteti opri, odata ce se produce autoaprinderea masina va functiona cat timp are ulei, dupa ce uleiul din motor este aruncat de turbina in admisie, se va opri si motorul, doar ca va produce pagube foarte mari, ramas fara lubrifiere si fara racire la o turatie asa de mare, motorul se va gripa sau va avea foarte multe de suferit.

Acest fenomen are loc in special la motoarele diesel fiindca aprinderea se produce multumita compresiei, deci acest motor poate functiona si cu ulei (sunt cazuri in care soferii merg cu masinile lor diesel cu ulei de floarea soarelui in loc de motorina multumita pretului scazut, dar despre acest lucru vom vorbi mai multe in alt articol dedicat acestuia).

Revenind, ce ar trebui sa faceti pentru a salva motorul de la dezastru? Pai ce trebuie sa faceti prima data este sa scoateti masina de pe carosabil, sa trageti pe dreapta cat puteti de repede, calcati ambreiajul si frana, alegeti cea mai mare treapta de viteza pe care o aveti (treapta 5 sau 6) dupa care eliberati brusc ambreiajul, motorul se va opri fortat.

Trebuie sa tineti cont ca, cu cat sta mai mult timp turata cu atat se agraveaza situatia, uleiul consumandu-se foarte rapid motorul va ramane fara lubrifiere, lucru care va duce inevitabil la avarii foarte mari si foarte costisitoare. Dupa ce se intampla asta, trebuie sa stiti ca turbina necesita inlocuire sau reconditionare, iar tot traseul de admisie curatat.

De asemenea trebuie sa fim foarte atenti si la ce ulei punem in motor, deoarece daca folosim un ulei mult prea subtire atunci el se va “strecura” mai usor pe langa piesele mentionate mai sus, se va prelinge pe langa simeringurile supapelor, pe langa axul turbinei, pe langa segmenti si va ajunge in motor unde va fi ars si asa motorul va consuma ulei, chiar daca poate el este in stare buna, daca uleiul nu este cel recomandat de producator nu va putea functiona in parametri normali.

Citeste si despre: top greseli care se fac cand schimbi uleiul de motor

De asemenea cu cat masina parcurge mai multi kilometri atunci e bine sa punem un ulei ceva mai gros, nu cu mult dar putin mai gros deoarece motorul se mai uzeaza, nu asa tare incat sa necesite reconstructie dar se poate combate fenomenul de consum al uleiului daca punem unul ceva mai gros. 

Foarte important este sa nu confundam culoarea fumului, cand spun ca masina va scoate fum albastru pe evacuare atunci ma refer la acea culoare mai mult bleu deschis, pentru a nu confunda cu negru sau alb. Altfel daca confundati culoarea veti diagnostica masina gresit, ajungeti sa schimbati piese degeaba fara rost si nu veti scapa de probleme.

Trebuie sa stiti ca fumul alb este cauzat de arderea gresita a carburantului, adica probleme la injectoare, la pompa de injectie, sau de arderea antigelului. La randul sau, fumul negru este cauzat de o ardere prea bogata in motorina, la masinile diesel. Adica avem un amestec prea bogat cauzat de un filtru de aer blocat, probleme la pompa de injectie, la turbocompresor, la supape sau la valva EGR.

De asemenea nu e neaparat ca motorul sa consume el uleiul, de exemplu daca simeringul de pe partea calda a turbinei scapa ulei, acesta este “aruncat” pe evacuare, unde din cauza temperaturilor foarte mari este ars si se emana fum albastru pe evacuare, dar in acest caz nu motorul arde uleiul, ci se arde singur pe evacuare.

Dar daca masina este mai noua si este echipata cu DPF, atunci este o problema deoarece DPF-ul se va incarca cu ulei si nu se va mai putea regenera, lucru care in timp poate duce la distrugerea lui, iar aceasta componenta este foarte scumpa, dar pentru mai multe detlaii eu zic sa cititi articolul dedicat despre regenerarea DPF-urilor.

Uleiul de asemenea se poate pierde si pe la garnituri sau pe la simeringuri care dau in exterior, adica uleiul sa nu fie ars (sa ajunga in camera de ardere). De exemplu daca se uzeaza si incepe sa cedeze simeringul arborelui cotit, atunci uleiul se va scurge afara, se va prelinge pe blocul motor si in final va picura pe jos.

In functie de cat de tare se uzeaza acest simering atunci pierderile de ulei pot fi mai mari sau mai mici. De asemenea poate ceda foarte usor si o alta garnitura, de exemplu cea de la baia de ulei, de la capacul culbutorilor, de la epurator sau de pe la racitorul de gaze, de oriunde poate ceda in timp si sa pierdeti ulei fara ca masina sa scoata fum albastru pe evacuare.

In acest caz va puteti da seama ca masina pierde ulei prin alta parte doar daca de exemplu dati jos capacul care acopera motorul si vedeti urme de ulei pe motor, sau daca dupa ce plecati dintr-o parcare vedeti pe jos o pata de ulei, sau este de ajuns si o picatura deoarece sunt cazuri in care uleiul se pierde doar in timp ce motorul merge. Puteti pierde ulei si pe la un furtun slabit sau crapat care de exemplu pierde ulei doar cand este sub presiune. 

De asemenea uleiul poate sa se piarda si pe la racitorul de ulei, unde daca acesta cedeaza va amesteca uleiul cu lichidul de racire, lucru foarte rau, deoare cele doua substante vor reactiona si se va forma o spuma de culoare alb-galbui. Cum ne dam seama daca se intampla asta? Pai cand masuram uleiul sa deschidem si busonul de alimentare cu ulei sa vedeti daca exista inauntru sau pe capac acea spuma.

Puteti verifica si in borcanul cu lichid de racire daca antigelul are acea culoare tip curcubeu inseamna ca exista ulei in lichidul de racire deci undeva este o problema, asa ca cel mai bine ati face sa faci o vizita cat mai urgent la un service auto pentru a se uita un mecanic la ea.

Este bine ca odata la 2.000- 3.000 de kilometri sa mai deschideti capota si sa verificati nivelul de ulei al motorului, sa vedeti daca masina consuma ulei si daca mai trebuie completat, pentru a nu vi se aprinde becul de uleiul cand plecati la un drum mai lung si sa fiti nevoit sa opriti pentru a completa. 

Mai sunt unii producatori care ofera anumite solutii care se toarna in motor, iar in cateva sute de kilometri promit ca masina nu va mai consuma ulei deloc, acest lucru este partial adevarat, deoarece masina nu va mai consuma ulei cat timp acea solutie este in ulei, dupa urmatorul schimb masina va incepe sa scoata fum din nou, uneori in cantitati si mai mari ca prima data.

Acele solutii sunt folosite in mare parte de samsari pentru a vinde masinile, fiind o solutie de moment si nu una de durata, cu un aditiv nu se va rezola in totalitate problema. Dar trebuie sa fiti foarte atenti deoarce samsarii va pot pacali foarte usor cu aceasta metoda, fiindca nu prea aveti cum sa va dati seama daca uleiul are sau nu un astfel de aditiv in el si va puteti pacali foarte usor. Din acest motiv trebuie sa fiti foarte foarte atenti cand achizitionati o masina, altfel va puteti trezi cu cate o surpriza mai incolo. 

Sfatul nostru este sa aveti mare grija de motorul masinii dumneavoastra, sa faceti schimbul de ulei la timp si cel mai important sa-l faceti cu uleiul corespunzator. De asemenea va recomand ca ocazional, sau cel putin inainte de a face un drum mai lung sa verificati nivelul de ulei. De asemenea cand plecati din garaj sau dintr-o parcare mereu sa va uitati sub masina sa vedeti daca ati lasat vreo pata de ulei, daca da ar fi bine sa faceti un mic control sa vedeti daca e ceva grav si sa vizitati cat mai repede un service specializat.

Citeste si despre: ce inseamna vascozitatea uleiului de motor

Sursa foto: carprousa.com, nosakgroupblog.wordpress.com, autotrainingcentre.com, autojosh.com, grimmermotors.co.nz, deseriesycine.net, liveabout.com, vehiclescene.com, wral.com, freepik.com

Articole similare

Motorul 13B-MSP Renesis este un motor complet rotativ si cel mai avansat al Mazda care a fost folosit in Mazda RX-8 din 2003 pana in anul 2011.

Acest cod se refera la eroarea sistemului EVAP - probleme la nivelul scurgerii.

Cum sa previi supraincalzirea motorului? Ce faci daca motorul masinii este foarte incins?

Acest cod se refera la eroarea circuitului senzorului de oxigen, tensiunea scazuta a acestuia, ( cilindrul 2 – senzorul 3 ).

Cauti sa cumperi o masina? Iti garantam cel mai mic pret de piata.