Cate airbag-uri trebuie sa aiba masina?

Cate airbag-uri trebuie sa aiba masina?

Atunci cand vine vorba despre siguranta unui autoturism, primul lucru la care ne gandim sunt airbag-urile masinii, acestea fiind piesele care protejeaza cel mai mult pasagerii in cazul unui accident. Industria auto a inregistrat imbunatatiri semnificative in aceasta privinta in ultimii ani. Conform legislatiilor internationale in vigoare, orice autoturism construit incepand cu anul 1999 este echipat obligatoriu cel putin cu airbag-uri frontale.

In cadrul acestui articol vom vorbi despre componentele de siguranta ale unui autovehicul si despre numarul optim de airbag-uri pe care ar trebui sa il aiba o masina.

Desi nu exista nici o lege care sa impuna adaugarea de airbag-uri laterale, majoritatea producatorilor auto echipeaza in mod standard autoturismele si cu acestea. Atunci cand vine vorba despre airbag-uri, trebuie sa stim ca exista o multitudine de astfel de piese care pot fi adaugate pe un autoturism, dar nu este atat de important cat de multe sunt, ci modul in care actioneaza si cat de eficiente sunt in cazul unei coliziuni.

Deoarece fiecare model si marca de autoturisme sunt diferite, nu putem oferi un raspuns standard asupra numarului de airbag-uri necesar pe o masina.

Anumiti critici ai producatorilor auto au discutat in ultimi ani si despre efectele negative ale unui airbag, deoarece un airbag care nu functioneaza corect poate produce rani semnificative unui pasager in cazul unui accident auto.

Cu toate acestea, conform studiilor realizate la nivel international, se estimeaza ca peste 50.000 de vieti au fost salvate datorita airbag-urilor. De asemenea, exista sisteme avansate de verificare a acestor componente, asa incat autoturismele nu intra in productie pana cand nu sunt certificate ca fiind sigure, ceea ce presupune trecere a unui numar mare de teste de siguranta.

Pentru a intelege cum functioneaza acest sistem, trebuie sa stiti ca airbag-urile au un singur rol, si anume d a proteja pasagerii in cazul unui accident mai grav. Acest sistem este in asa fel proiectat incat sa functioneze in corelatie cu centurile de siguranta si sa previna loviturile asupra zonelor sensibile ale corpului, cum ar fi capul sau pieptul pasagerului.

Senzorii cu care sunt echipate autovehiculele masoara in cateva fractiuni de secunda gravitatea unui impact si hotarasc daca este necesara deschiderea airbag-urilor sau nu, asa incat ranile pe care le-ar cauza deschiderea pernelor gonflabile sa fie mai mici decat cele cauzate de accident.

Asa cum am mentionat la inceput, legile care sunt in acest moment in vigoare prevad obligativitatea echiparii autoturismului cu cate un airbag frontal pentru fiecare pasager si nu mentioneaza obligativitate pentru pernele gonflabile laterale.

Cu toate acestea, studiile de impact realizate asupra diferitelor autoturisme arata ca si airbag-urile laterale pot reduce cu pana la 37% daunele mortale in cazul unui accident grav, motiv pentru care producatorii auto aleg echiparea standard si cu aceste airbag-uri.

Mai mult, tot mai multe autoturisme sunt proiectate din fabrica cu airbag-uri amplasate in zona genunchilor pentru a reduce ranile grave asupra picioarelor pasagerului in cazul unui impact grav. Nu in ultimul rand, trebuie sa stim ca sistemul computerizat calculeaza in mod diferit impactul produs asupra vehiculului pentru fiecare tip de airbag si nu este necesar ca in cazul unui accident sa fie activate toate airbag-urile, ci acestea sunt activate in functie de tipul accidentului produs si de zona autoturismului care a fost impactata.

Pe de alta parte, criticii sustin ca este mai important ca masina sa aiba un numar mai mic de airbag-uri, dar care sa fie mai bine concepute si sa se deschida in momentul optim, decat un numar mai mare, dar care sa nu functioneze corespunzator sau sa nu fie activate in timp util, deoarece timpii de reactie in cazul unui accident sunt foarte scurti.

Tehnologia fiind intr-un proces continuu de avansare, producatorii auto se asteapta ca in urmatorii ani sa echipeze autoturismele in mod direct cu airbag-uri la nivelul centurilor de siguranta, care sa contribuie intr-un mod esential la reducerea leziunilor provocate asupra zonelor toracice, singura zona care nu este suficient protejata in momentul de fata.

Cercetarile care sunt realizate in momentul de fata se concentreaza foarte mult pe utilizarea tehnologiei predictive, cea cu ajutorul caruia a fost introdus si sistemul de franare automata a vehiculelor pentru a evita o coliziune, pentru a putea anticipa producerea unui accident si sa activeze airbag-urile in timp util.

Citeste si...
Care sunt cele mai importante dotari ale unui autoturism?
Care sunt cele mai importante dotari ale unui autoturism?

Autoturismele moderne devin tot mai tehnologizate si au o multitudine de dotari. De multe ori, nici nu cunosti toate dotarile pe c...

Unui politist din Mehedinti i-a cerut seful sa stearga pozele in uniforma de pe Facebook: "Eu, inteligent din fire, am întrebat care poză" | Ce a urmat
Unui politist din Mehedinti i-a cerut seful sa stearga pozele in uniforma de pe Facebook: "Eu, inteligent din fire, am întrebat care poză" | Ce a urmat

Robert Popa, un polițist din Mehedinți, a postat pe rețelele de socializare o conversație pe care a avut-o cu șeful său, după ce a...

Semnele unui cap de bara defect
Semnele unui cap de bara defect

Puntea fata a unei masini are si rolul de directie si cel de suspensie. Este un ansamblu complicat de conexiuni mecanice toate luc...

Simptomele unui ventilator al radiatorului defect?
Simptomele unui ventilator al radiatorului defect?

Ventilatorul are rolul de a raci si mentine rece lichidul de racire atunci cand acesta se incalzeste. Este pozitionat intre radiat...