Ce durata de viata are o baterie cu Start-Stop?

Ce durata de viata are o baterie cu Start-Stop?

In ultimii zece ani putem afirma ca tehnologiile utilizate in constructia masinilor au evoluat intr-un mod incredibil si majoritatea sistemelor care in trecut erau mecanice acum au un inlocuitor electric, care functioneaza printr-o simpla apasare de buton. Progresele realizate au fost uriase si sunt utilizate la scara larga in acest moment, iar unul dintre motivele principale pentru imbunatatirea tehnologiilor a fost dorinta de a proteja mediul inconjurator cat de mult posibil. Una dintre cele mai importante si populare progrese din ultimii ani, tehnologie care se foloseste tot mai des pe toate masiniile indiferent de modelul acestora este tehnologia de start-stop a motorului.

Ce este tehnologia Start-Stop

Tehnologia de Start-Stop a avut la baza dorinta producatorilor de autoturisme de a reduce consumul de combustibil si noxele pe care le elimina motorul unui autovehicul, mai ales atunci cand acesta sta pe loc, in marile orase foarte aglomerate.

Practic, aceasta tehnologie este utilizata in momentul in care masina se opreste pe loc (de exemplu la semafor sau intr-o coloana), iar in momentul in care soferul apasa piciorul pe frana, masina opreste motorul pe baza acestei tehnologi pentru a reduce combustibilul consumat si poluare in mod direct. In clipa in care soferul ridica piciorul de pe frana, masina va porni din nou motorul.

Cele doua beneficii majore pentru care a fost conceputa tehnologia Start-Stop sunt urmatoarele: pentru a economisi o cantitate cat mai mare de combustibil, mai ales pentru persoanele care petrece foarte mult timp in trafic in orasele aglomerate si pentru a reduce semnificativ emisii si noxele pe care motorul le elibereaza in atmosfera. Chiar daca pentru mediul inconjurator avantajele sunt semnificative, acest sistem are o amprenta serioasa asupra bateriei si duratei de viata a acesteia, astfel incat masinile care poseda acest sistem sunt echipate cu baterii speciale pentru a putea functiona la un nivel optim si a face fata la porniri repetate.

Cum imi afecteaza stilul de condus si obiceiurile durata de viata a bateriei?

In cazul in care obisnuim sa circulam des doar pe distante scurte si foarte rar avem parte de catre un drum lung, acest lucru ne poate afecta semnificativ in timp nivelul de uzura al bateriei si buna functionalitate a acesteia. Orice sofer stie ca atunci cand motorul unei masinii ruleaza, alternatorul autoturismului se ocupa e incarcarea bateriei, asa incat aceasta sa nu ramana niciodata goala, indiferent de cat de mare este consumul de energie al masinii.

In situatia in care avem parte doar de curse foarte scurte, bateria masinii nu va ajunge niciodata la un nivel de incarcare complet, ceea ce va accelera semnificativ procesul de coroziune si stratificare a acizilor din baterie.

Asadar, in cazul in care utilizam masina doar pe distante scurte, este recomandat sa incercam sa mai introducem periodic si cate un drum lung, atat pentru buna functionare si intretinerea duratei de viata a bateriei, cat si pentru intretinerea motorului. Mai mult, in cazul in care obisnuiti sa sariti peste reviziile tehnice periodice sau lasati foarte mult timp masina sa mearga la ralanti, se va scurta destul de mult durata de viata a bateriei dumneavoastra.

Ce este o baterie speciala pentru autoturismele cu tehnologie Start-Stop?

Asa cum am amintit si anterior, masinile care au implementata o tehnologie de start-stop necesita utilizarea unei baterii mult mai performante pentru a putea sustine acest sistem pentru o lunga perioada de timp, acest fapt fiind datorat unui numar de porniri si opriri cu mult mai mare decat in mod normal.

Bateria de masina obisnuita este cunoscuta sub prescurtarea de LSI (iluminare, pornire si aprindere) si a fost conceputa pentru a ajuta un autoturism sa porneasca de cel mult cateva ori pe zi. In ceea ce priveste noua tehnologie start-stop, aceste masini pot ajunge sa porneasca si sa opreasca motorul de cateva zeci de ori intr-o zi, ceea ce va pune o presiune si incarcatura cu mult mai mare decat in mod normal asupra motorului si a bateriei in special.

Pe langa alimentarea elementelor uzuale ale masinii, cum ar fi tabloul de bord, iluminatul, radioul, navigatia, etc, masina trebuie sa gaseasca resursele necesare de curent pentru a porni motorul la secunda, de ori cate ori este nevoie. Toate aceste operatiuni conduc la consumul unei cantitati foarte mari de baterie, astfel incat vom avea nevoie de o baterie mai puternica si mai performanta si de un alternator care sa functioneze perfect.

Tipuri de baterii de pe piata auto

Atunci cand ne referim la bateriile pentru masinile cu sistem start-stop, acestea sunt bateriile ECM (ENhanced Cyclic Mat), care sunt cunoscute si sub denumire de AFB ( Advanced Flooded Batteries) sau EFB(Enhanced Flooded Batteries), acestea fiind primele modele de baterii care au indeplinit toate cerintele si conditiile tehnologiei start-stop si au puteti fi folosite cu succes pentru integrarea acestui sistem pe autoturisme. In esenta, aceste baterii sunt urmasele bateriilor clasice pe baza de plumb-acid, care includ urmatoarele capabilitati suplimentare:

Cele mai performante baterii pe care le putem regasi pe piata auto sunt cele de tip AGM (Baterii absorbante de acid pe baza de fibra de sticla), care sunt cu mult mai avansate decat omoloagele ECM. Acestea sunt construite tot pe baza de plumb-acid, dar tehnologia de constructie a bateriilor permite ca acidul sa fie absorbit intr-un material de fibra de sticla, mai degraba decat sa fie lasat sa curga liber ca lichid. Principalele avantaje cand utilizam o astfel de baterie intr-un sistem start-stop sunt urmatoarele:

  • Costurile de intretinere sunt mult mai reduse
  • Nivelul de incarcare este foarte rapid
  • Puterea de iesire a curentului este mult mai mare
  • Capacitatile de realizare a unui ciclu profund sunt foarte avansate

In cazul in care din diferite motive este necesar sa inlocuim bateria autoturismului cu una noua sau dorim noi sa achizitionam o baterie mai performanta, exista anumite reguli pe care trebuie sa le respectam in ceea ce priveste tipurile de baterii pe care le putem folosi.

La un autoturism care este echipat din fabrica cu o baterie ECM ( Enhanced Cyclic Mat) putem utiliza in locul acesteia o baterie de tip AGM (Absorbent Glass Mat), dar procesul nu poate avea loc si invers. Masinile care sunt construite sa functioneze cu baterii AMG nu vor functiona corespunzator cu alt tip de baterie, iar bateriile standard LSI nu trebuie considerate niciodata ca fiind o optiune pentru a fi utilizate pe o masina echipata cu tehnologie Start-Stop. In cazul in care nu stiti ce baterie sa utilizati, consultati manualul de utilizare al autoturismului sau cereti sfatul unui mecanic autorizat.

Durata de viata a unei baterii Start-Stop

In primul rand vom mentiona ca durata de viata a majoritatii bateriilor uzuale de tip LSI, folosite in mod corespunzator, au o garantie minima de 4-5 ani de zile si pot dura pana la 6 sau 7 ani in cazul bateriilor de calitate inalta care sunt intretinute corespunzator. Masinile cu sisteme start-stop necesita un consum mult mai mare de curent, astfel incat bateriile nu vor avea o durata de viata la fel de mare. Astfel, in medie, durata de viata a unei astfel de baterii este de 3-4 ani, dar este recomandat sa verificati din cand in cand starea de functionare a acesteia.

Tehnologia Start-Stop vs fiiabilitatea motorului masinii

O intrebare pe care si-o pune probabil orice sofer care are un astfel de sistem pe masina atunci cand observa ca motorul acesteia porneste si opreste de foarte multe ori intr-o zi este daca acest lucru va afecta buna functionare a motorului.

Masinile care au o astfel de tehnologie instalata nu folosesc motoare de pornire traditionale, ci utilizeaza o serie de tehnologii pentru a nu pune presiune pe demarorul motorului. Sistemele cele mai performante nici macar nu mai utilizeaza un motor de pornire, eliminand preocuparile legate de uzura motorului atunci cand este pornit foarte des.

Citeste si...
Este vreun pericol sa conduceti o masina cu parbrizul crapat?
Este vreun pericol sa conduceti o masina cu parbrizul crapat?

Parbrizul masinii tale este mai mult decat un geam prin care sa vezi ce este in fata ta – el te protejeaza. Fara un parbriz, restu...

Este sigur sa conduci fara capacul rezervorului?
Este sigur sa conduci fara capacul rezervorului?

Daca apare lumina de atentionare semnalizand capacul rezervorului desfacut, acest lucru poate insemna mai multe lucruri. Daca esti...

Este sigur sa conduci cu lumina Controlul tractiunii (TCS) aprinsa?
Este sigur sa conduci cu lumina Controlul tractiunii (TCS) aprinsa?

Martorul luminos care tine de TCS indica faptul ca sistemul de control tractiune este activ. Controlul Tractiunii este necesar pen...

Este sigur sa conduci cu roata de rezerva slim?
Este sigur sa conduci cu roata de rezerva slim?

Cand roata se strica, este inlocuita cu o roata de rezerva slim (numita si roata de rezerva, dar o roata de rezerva este dimensiun...