Distributia unei masini cu combustie interna poate fi pe lant sau curea, ambele facand acelasi lucru. Cureaua sau lantul de distributie sincronizeaza rotatia arborelui cotit si a arborelui cu came, astfel incat supapele motorului sa fie deschise si inchise la momentele potrivite in timpul cursei pistonului.
Cureaua de distributie este esentiala pentru a impiedica pistonul sa loveasca supapele. Cureaua este de obicei dintata, are o banda de antrenare cu dinti in interiorul curelei. Lantul de distributie este un lant cu role.
Daca ai orice problema legata de distributie, aceasta trebuie inlocuita imediat.
Cum functioneaza motorul in 4 timpi
- Admisie: pistonul coboara, supapele de admisie sunt deschise pentru a lasa aerul sa intre. In aceasta etapa supapele de evacuare raman inchise;
- Compresie: pistonul urca si comprima amestecul de combustibil in timp ce toate supapele raman inchise;
- Combustie: acesta este momentul cand motorul creaza putere; pistonul coboara in urma exploziei; toate supapele sunt inchise;
- Evacuare: supapele de evacuare sunt deschise pentru a elimina gazele; supapele de admisie sunt inchise in acest punct.
In tot acest timp arborele cu came lucreaza concomitent cu vibrochenul. Un zgomot din zona distributiei trebuie sa te ingrijoreze si trebuie investigata imediat.
Cat de des trebuie schimbata cureaua de distributie?
Majoritatea producatorilor recomanda inlocuirea ei la 60.000 de km, dar cel mai sigur este sa o schimbi atunci cand cumperi masina (daca cumperi masina second-hand) si dupa la intervalele scrise in cartea masinii.
Este bine sa stiti cum este amplasat motorul masinii (transversal sau longitudinal) pentru a va face o idee unde este distributia masinii si in cazul ca aceasta incepe sa scoata zgomote sa va dati repede seama ca aveti o problema.
Sursa foto: yourmechanic.com, dutchfixmycar.net