Mecatronicul: ce este si ce defecte pot aparea

Mecatronicul: ce este si ce defecte pot aparea

In acest articol vom aborda un subiect putin mai diferit, se adreseaza celor care au ceva cunostinte in domeniu, dar nu numai, chiar si pentru cei mai putin cunoscatori pot afla ceva nou.

Astazi vom vorbi despre mecatronic. Vom afla ce este el, ce rol are si cum se poate defecta el.

Ce este mai exact acest mecatronic?

Sa o luam usor cu inceputul. Pentru cei mai multi soferi masina dotata cu o cutie automata este o masina care nu are pedala de ambreiaj si schimbarile de treapta se realizeaza singure, fara sa mai intervina soferul.

In definitie aceasta este cea mai simpla explicatie a unei masini cu o cutie de viteze automata. Dar daca incepem sa detaliem putin ne dam seama ca treaba nu sta chiar asa simplu. Cutiile de viteze se impart in mai multe categorii, in functie de modul de functionare, de exemplu sunt cutii de viteze automate cu convertizor de cuplu, cutie cu dublu ambreiaj, cutie robotizata, cutie cu variatie continua sau cutie de viteze secventiala. Dar despre toate aceste cutii de viteze vom vorbi in alt articol. Acum ne vom concentra pe cutia cu dublu ambreiaj (DSG - Direct Shift Gearbox), mai exact pe mecatronic ei.

Mecatronicul sau cum se mai spune “electronica si mecanica sub acelasi acoperis”. Majoritatea actiunilor petrecute in cutia de viteze (cuplarea si schimbarile de treapta) sunt realizate hidraulic.

Responsabil pentru aceste miscari este “mecatronicul” care mai exact este o “structura” sau un asamblu format dintr-un echipament electronic (senzori si supape) si o unitate hidraulica de comanda. Acest asamblu este mai mult sau mai putin creierul cutiei de viteze. Mecatronicul primeste informatii de la foarte multi senzori, precum: senzorul de turatie al motorului, viteza de rulare a masinii, pozitia pedalei de acceleratie, temperatura lichidelor ( ulei cutie, ulei motor, lichid de racire ) etc, pentru selectarea treptei optime de viteza si determinare celui mai bun moment pentru schimbarea de treapta. Comanda de cuplare sau de schimbare a treptei este data de partea hidraulica a mecatronicului, aceste comenzi fiind foarte precise.

Un aspect foarte important este faptul ca schimbarea vitezelor se face fara a se intrerupe forta de tractiune. Vitezele sunt schimbate foarte rapid, fara ca soferul sa sezizeze ceva. Acest mecatronic practic citeste mai multe date si cand considera el ca e momentul potrivit actioneaza niste circuite hidraulice care la randul lor comanda in cutia de viteza schimbarea de treapta.

Ce se poate defecta mai exact la un mecatronic?

La un modul mecatronic de la o cutie de viteze DSG, poate ceda ori parte electrica ori partea hidraulica. De cele mai multe ori cedeaza partea electrica la un mecatronic si ajungi in imposibilitatea de a schimba pozitia levierului cutiei de viteze (de obicei nu o mai poti scoate din P) sau masina nu mai selecteaza nici treapta de viteze chiar daca este in drive dar si treapta de mers inapoi nu va mai merge.

De multe ori apare Check-Engine in bord si eroarea Reverse Gear Not Available. Desi cutiile de viteza DSG au foarte multe avantaje precum, randamentul mai bun, consumul de combustibil redus si emisii mai mici, ele au si o problema foarte mare, mecatronicul care la anumite masini cedeaza neasteptat de repede. Mai sunt cazuri in care cedeaza partea hidraulica si nu se mai schimba vitezele, aceste cazuri mai sunt intalnite la masinile care au un numar foarte mare de km, si schimbul de ulei nu a fost facut corespunzator.

Daca cumva v-a picat mecatronicul, cea mai buna soultie este sa-l inlocuiti cu unul nou, original, desi costa foarte mult, aceasta este cea mai buna optiune.

Mai nou exista service-uri care reconditioneaza aceasta piesa cu un pret destul de redus, si dau garantie de la 6 la 12 luni. Pretul pentru reconditonare este mult mai mic decat sa achizitionezi unul nou, dar la cel reconditionat se inlocuiesc doar piesele uzate, de exemplu daca ti-a cedat partea electrica, partea electrica va fi schimbata, partea hidraulica va fi aceeasi, dar daca cumva ai uzura la ambele parti, nu mai merita sa o reconditionezi.

Per total cutiile automate Dsg, au foarte multe avantaje, dar trebuiesc intretinute foarte bine si tinute din scurt altfel te poti trezi cu surprise mari, de genul vrei sa pleci dimineata la munca si vezi ca nu mai poti baga cutia de viteza in drive. De ce oare? Mecatronicul a ramas blocat, cam asa se manifesta el, sau uneori mai intra in mers in avarie si nu iese din viteza, sau pur si simplu nu schimba cand si cum trebuie.

Va recomandam ca la achizitionarea unei masini cu cutie de viteze Dsg sa tineti cont de toate aceste aspecte. Cel putin daca ai un stil mai sportiv de condus, se va strica si mai rapid.

Sursa foto: amazon.com, my-gti.com, autoportal.com

Citeste si...
Este mai bine sa bag azot sau aer in anvelope?
Este mai bine sa bag azot sau aer in anvelope?

Imprumutat de la masinile de curse, azotul a inceput sa fie gasit si in anvelopele masinilor de serie. Merita sa pui azot in loc d...

Este vreun pericol sa conduceti o masina cu parbrizul crapat?
Este vreun pericol sa conduceti o masina cu parbrizul crapat?

Parbrizul masinii tale este mai mult decat un geam prin care sa vezi ce este in fata ta – el te protejeaza. Fara un parbriz, restu...

Este sigur sa conduci fara capacul rezervorului?
Este sigur sa conduci fara capacul rezervorului?

Daca apare lumina de atentionare semnalizand capacul rezervorului desfacut, acest lucru poate insemna mai multe lucruri. Daca esti...

Este sigur sa conduci cu lumina Controlul tractiunii (TCS) aprinsa?
Este sigur sa conduci cu lumina Controlul tractiunii (TCS) aprinsa?

Martorul luminos care tine de TCS indica faptul ca sistemul de control tractiune este activ. Controlul Tractiunii este necesar pen...