Ce este mecatronicul?

Ce este mecatronicul?

In acest articol vom aborda un subiect putin mai diferit, se adreseaza celor care au ceva cunostinte in domeniu, dar nu numai, chiar si pentru cei mai putin cunoscatori pot afla ceva nou.

Astazi vom vorbi despre mecatronic. Vom afla ce este el, ce rol are si cum se poate defecta el.

Ce este mai exact acest mecatronic?

Sa o luam usor cu inceputul. Pentru cei mai multi soferi masina dotata cu o cutie automata este o masina care nu are pedala de ambreiaj si schimbarile de treapta se realizeaza singure, fara sa mai intervina soferul.

In definitie aceasta este cea mai simpla explicatie a unei masini cu o cutie de viteze automata. Dar daca incepem sa detaliem putin ne dam seama ca treaba nu sta chiar asa simplu. Cutiile de viteze se impart in mai multe categorii, in functie de modul de functionare, de exemplu sunt cutii de viteze automate cu convertizor de cuplu, cutie cu dublu ambreiaj, cutie robotizata, cutie cu variatie continua sau cutie de viteze secventiala. Dar despre toate aceste cutii de viteze vom vorbi in alt articol. Acum ne vom concentra pe cutia cu dublu ambreiaj (DSG - Direct Shift Gearbox), mai exact pe mecatronic ei.

Mecatronicul sau cum se mai spune “electronica si mecanica sub acelasi acoperis”. Majoritatea actiunilor petrecute in cutia de viteze (cuplarea si schimbarile de treapta) sunt realizate hidraulic.

Citeste si despre: simptomele unei cutii de viteza automata cu probleme

Responsabil pentru aceste miscari este “mecatronicul” care mai exact este o “structura” sau un asamblu format dintr-un echipament electronic (senzori si supape) si o unitate hidraulica de comanda. Acest asamblu este mai mult sau mai putin creierul cutiei de viteze. Mecatronicul primeste informatii de la foarte multi senzori, precum: senzorul de turatie al motorului, viteza de rulare a masinii, pozitia pedalei de acceleratie, temperatura lichidelor ( ulei cutie, ulei motor, lichid de racire ) etc, pentru selectarea treptei optime de viteza si determinare celui mai bun moment pentru schimbarea de treapta. Comanda de cuplare sau de schimbare a treptei este data de partea hidraulica a mecatronicului, aceste comenzi fiind foarte precise.

Un aspect foarte important este faptul ca schimbarea vitezelor se face fara a se intrerupe forta de tractiune. Vitezele sunt schimbate foarte rapid, fara ca soferul sa sezizeze ceva. Acest mecatronic practic citeste mai multe date si cand considera el ca e momentul potrivit actioneaza niste circuite hidraulice care la randul lor comanda in cutia de viteza schimbarea de treapta.

Citeste si despre: cutie de viteze manuala vs cutie de viteze automata

Ce se poate defecta mai exact la un mecatronic? 

La un modul mecatronic de la o cutie de viteze DSG, poate ceda ori parte electrica ori partea hidraulica. De cele mai multe ori cedeaza partea electrica la un mecatronic si ajungi in imposibilitatea de a schimba pozitia levierului cutiei de viteze (de obicei nu o mai poti scoate din P) sau masina nu mai selecteaza nici treapta de viteze chiar daca este in drive dar si treapta de mers inapoi nu va mai merge.

De multe ori apare Check-Engine in bord si eroarea Reverse Gear Not Available. Desi cutiile de viteza DSG au foarte multe avantaje precum, randamentul mai bun, consumul de combustibil redus si emisii mai mici, ele au si o problema foarte mare, mecatronicul care la anumite masini cedeaza neasteptat de repede. Mai sunt cazuri in care cedeaza partea hidraulica si nu se mai schimba vitezele, aceste cazuri mai sunt intalnite la masinile care au un numar foarte mare de km, si schimbul de ulei nu a fost facut corespunzator.  

Daca cumva v-a picat mecatronicul, cea mai buna soultie este sa-l inlocuiti cu unul nou, original, desi costa foarte mult, aceasta este cea mai buna optiune.

Mai nou exista service-uri care reconditioneaza aceasta piesa cu un pret destul de redus, si dau garantie de la 6 la 12 luni. Pretul pentru reconditonare este mult mai mic decat sa achizitionezi unul nou, dar la cel reconditionat se inlocuiesc doar piesele uzate, de exemplu daca ti-a cedat partea electrica, partea electrica va fi schimbata, partea hidraulica va fi aceeasi, dar daca cumva ai uzura la ambele parti, nu mai merita sa o reconditionezi.

Per total cutiile automate Dsg, au foarte multe avantaje, dar trebuiesc intretinute foarte bine si tinute din scurt altfel te poti trezi cu surprise mari, de genul vrei sa pleci dimineata la munca si vezi ca nu mai poti baga cutia de viteza in drive. De ce oare? Mecatronicul a ramas blocat, cam asa se manifesta el, sau uneori mai intra in mers in avarie si nu iese din viteza, sau pur si simplu nu schimba cand si cum trebuie.

Va recomandam ca la achizitionarea unei masini cu cutie de viteze Dsg sa tineti cont de toate aceste aspecte. Cel putin daca ai un stil mai sportiv de condus, se va strica si mai rapid.

Citeste si despre: totul despre transmisia automata

Sursa foto: amazon.com, my-gti.com, autoportal.com

Articole similare
Vas expansiune: Ce este si ce face?

Vas expansiune: Ce este si ce face?

Verifica si starea conductei de cauciuc care intre in capatul vasului de expansiune, cu timpul se poate fisura sau taia si pe acolo se poate scurge lichid.

Senzor parcare: Ce este si ce face?

Senzor parcare: Ce este si ce face?

Cum functioneaza senzorii de parcare si de ce sa ii alegi ca si dotare pentru masina ta.

Senzor presiune combustibil: Ce este si ce face?

Senzor presiune combustibil: Ce este si ce face?

Senzorul de presiune combustibil este o veriga slaba a sistemului de alimentare cu combustibil, el putand sa cedeze de la temperaturi inalte.

Webasto: ce este si la ce te ajuta?

Webasto: ce este si la ce te ajuta?

Sunt mai multe firme pe piata care produc aceste sisteme de incalzire auxiliara, dar cele mai cunoscute sunt Webasto, Eberspacher sau Airtronic.

Radiator aer conditionat: Ce este si ce face?

Radiator aer conditionat: Ce este si ce face?

Cum se poate strica radiatorul AC? Sistemul de aer conditionat poate functiona fara radiator?

Ce este cuplul motorului unei masini?

Ce este cuplul motorului unei masini?

Cuplul motorului este o caracteristica cel putin la fel de importanta intr-o masina precum puterea.

Ce este un test de compresie?

Ce este un test de compresie?

Un test de compresie va dezvalui starea pieselor motorului masinii, astfel vom sti ce piese trebuie schimbate si care inca sunt in stare buna.

Ce este capacitatea cilindrica a motorului?

Ce este capacitatea cilindrica a motorului?

Capacitatea sau deplasarea motorului este volumul de miscare al pistoanelor din interiorul cilindrilor.

Siguranta copilului tau - ce este ISOFIX?

Siguranta copilului tau - ce este ISOFIX?

Atunci cand vrei sa cumperi un scaun de masina pentru copilul tau vei citi foarte des termenul - ISOFIX. Ce este si cum trebuie instalat un scaun cu Isofix in masina?

Ce este codul de eroare P0006?

Ce este codul de eroare P0006?

P0006 se refera la circuitul de control al valvei "A" de inchidere fortata a alimentarii cu combustibil/ scazut.

Cod eroare OBDII P0003. Ce este?

Cod eroare OBDII P0003. Ce este?

Daca se stabileste ca exista conditii pentru stocarea unui cod de eroare P0003 si codul este intr-adevar prezent, tensiunea, puterea, solul si tensiunea senzorului ar trebui apoi masurate.

Sistemul automat de frana: ce este si ce face?

Sistemul automat de frana: ce este si ce face?

Afla ce este sistemul automat de franare, cum functioneaza si cat de util este. Cruise controlul adaptiv foloseste acest sistem. Citeste mai mult.

Butuc roata: Ce este butucul rotii si ce rol are?

Butuc roata: Ce este butucul rotii si ce rol are?

Butucul rotii este singura parte a autoturismului care tine roata si de aceea este foarte important sa te asiguri ca rotile sunt montate corespunzator.

Cap bara: Ce este capul de bara si ce face?

Cap bara: Ce este capul de bara si ce face?

Atunci cand capul de bara este defect suspensia fata se slabeste. Cu cat suspensia se slabeste mai mult, soferul o sa simta vibratii in volan.

Ce este un incalzitor al blocului motor?

Ce este un incalzitor al blocului motor?

Masinile folosesc un incalzitor al blocului motor (block heater).Acesta este un dispozitiv ce ajuta motorul si lichidele din interiorul acestuia sa se incalzeasca pe timp de iarna.

Ce este controlul tractiunii si cum functioneaza

Ce este controlul tractiunii si cum functioneaza

Controlul tractiunii este un sistem de siguranta al masinii, al carui scop este sa ajute mareasca aderenta anvelopelor pe suprafetele cu tractiune scazuta.

Ce este, de fapt, un electromotor auto?

Ce este, de fapt, un electromotor auto?

Ce este electromotorul masinii si cum functioneaza. Care sunt simptomele cand se defecteaza electromotorul?

Ce este si cum functioneaza lane assist

Ce este si cum functioneaza lane assist

Conform statisticilor, cel putin o treime dintre accidente sunt cauzate de schimbarea patrunderea pe o drum cu trafic intens sau schimbarea benzii de mers.

Ce este codul de eroare OBD2 P0005?

Ce este codul de eroare OBD2 P0005?

P0005 se refera la circuitul de control al valvei "A" de inchidere fortata a alimentarii cu combustibil /Deschis

Senzor ploaie: Ce este senzorul de ploaie?

Senzor ploaie: Ce este senzorul de ploaie?

Senzorul de ploaie este o dotare care merita toti banii, el automatizeaza procesul de stergere al parbrizului lasand soferul sa se concentreze la condus.

De ce este importanta cartea service a masinii?

De ce este importanta cartea service a masinii?

Cartea service este importanta si atunci cand vrei sa vinzi masina, deoarece o istorie completa si oficiala a reparatiilor va influenta valoarea masinii.

Ce este rodajul motorului si cum trebuie facut?

Ce este rodajul motorului si cum trebuie facut?

Cu totii stim ce presupune rodajul, dar oare ce inseamna el din punct de vedere tehnic? Ce se intampla mai exact cand faci rodajul masinii?

Secretul reparatiilor la cutiile DSG

Secretul reparatiilor la cutiile DSG

Daca aveti probleme cu astfel de cutii, acestea pot fi foarte scumpe de reparat, mai ales ca multe service-uri recomanda schimbarea intregii cutii de viteze.

Masina este blocata in "Park", ce trebuie sa faci?

Masina este blocata in "Park", ce trebuie sa faci?

Va urcati in masina, apasati frana, porniti motorul, incercati sa puneti masina in "Drive" si observati ca levierul cutie de viteze este blocat in "Park".

Senzor coloana de directie: ce este si defectiuni comune

Senzor coloana de directie: ce este si defectiuni comune

Senzorul coloana de directie are rolul de a evalua stabilitatea si tractiunea autoturismului.

Ce probleme este recomandat sa le rezolvi doar in service?

Ce probleme este recomandat sa le rezolvi doar in service?

Este important sa stii sa faci diferenta intre problemele pe care le poti rezolva acasa si problemele care necesita interventia unui mecanic profesionist.

Unde este localizat termostatul?

Unde este localizat termostatul?

Cand autovehiculul se supraincalzeste, termostatul nu se va deschide (daca problema supraincalzirii este cauzata de termostat).

Radiatorul masinii este defect?

Radiatorul masinii este defect?

Cum sa recunosti un radiator defect? Ce se poate intampla daca merg cu un radiator care nu mai raceste motorul si ce se intampla daca am termostatul defect?

Totul despre Tiptronic

Totul despre Tiptronic

Cum sa faca sa aduca „feeling-ul” si la masinile cu transmisie automata? Raspunsul a venit sub forma unei tehnologii inovative, numita transmisia Tiptronic.

Probleme comune la DSG-ul in 6 trepte

Probleme comune la DSG-ul in 6 trepte

Indiferent care este problema aparuta la DSG, te sfatuim sa o tratezi la timp. Orice amanare te poate costa atat bani, cat si deteriorari grave ale masinii.