DSG: ce este si cum functioneaza?

DSG: ce este si cum functioneaza?

Cutia automata DSG

In general, atunci cand vine vorba despre cutia de viteze a unui autoturism, majoritatea persoanelor cunosc doua modele existente, cele mai des intalnite pe piata auto si anume cutia de viteze manuala si cea automata. Cu toate acestea, in ultima perioada a fost dezvoltata un nou tip de cutie de viteze cu schimbare directa a treptelor de viteza, care este descrisa utilizand acronimul DSG si reprezinta o cutie de viteze cu dublu ambreiaj.

In cadrul acestui articol vom vorbi despre ce reprezinta cutia DSG si cum functioneaza aceasta.

In timp ce ne aflam in trafic cel mai probabil nu vom putea face diferenta intre o cutie de viteze automata clasica si o cutie automata DSG, comenzile si modul de utilizare al acestora este identic, iar cutia DSG are tendinta de a schimba vitezele la fel ca si cea automata, diferentele semnificative fiind reprezentate de modul de constructie si de componentele din angrenajul uneu cutii dsg.

Diferente intre DSG si cutii normale automate

In cazul in care va intrebati atunci care este diferenta dintre o cutie de viteze automata si una DSG, practic o cutie de viteze DSG are in componenta toate angrenajele aferente a doua cutii de viteze automate si este conectata la motorul autoturismului cu ajutorul a doi arbori de transmisie. Pe langa cele doua cutii de viteze, sistemul este echipat cu doua ambreiaje distincte, iar toate componentele sunt actionate hidraulic cu ajutorul unui sistem mecatronic.

Atunci cand ne gandim la modul in care functioneaza un autoturism cu transmisie automata clasica, puterea si transmisia de la motor este preluata de cutia de viteze prin intermediul unui convertizor de cuplu, in timp ce la autoturismele manuale rolul acesta este realizat de ambreiaj. Pentru a realiza schimbarea vitezelor cat mai lin si in momentele potrivite, convertizorul de cuplu utilizeaza un fluid hidraulic destul de vascos, care in multe situatii va fi mai putin eficient decat utilizarea ambreiajului.

Cutia DSG

Cand vine vorba despre cutia automata dsg, avantajul acesteia fata de o cutie de viteze automata clasica este ca atunci cand autoturismul se deplaseaza, una dintre cele doua cutii de viteze din componenta este utilizata, in timp ce cea de a doua este capabila sa isi dea seama ce treapta de viteza urmeaza sa fie utilizata si o va pregati asa incat schimbarea vitezelor sa se realizeze mai rapid, mai lin si mai eficient.

Pentru a realiza acest lucru, cutia DSG este echipata cu o unitate de control electronic pentru transmisie care utilizeaza informatiile primite de la senzorii motorului, precum nivelul de turatie, viteza de deplasare, pozitia acceleratiei si altele pentru a pregati treapta de viteza optima si pentru a determina cu usurinta punctul in care trebuie sa aiba loc schimbarea vitezei. Acestea fiind spuse, o cutie automata DSG are capacitate de a realiza fiecare schimbare de viteza intr-un interval de timp de cel mult patru sutimi de secunda.

In general, foarte putine autoturisme sunt echipate din fabrica cu o cutie automata DSG, aceasta fiind oferita ca o extra-optiune atunci cand achizitionati un automobil nou. Costul unei cutii de viteze variaza in functie de producatorul autoturismului, modelul de masina si marimea motorului, dar pentru marcile de automobile comune, pretul mediu este cuprins intre 1500-2500 de euro. In ceea ce priveste performantele si economia de combustibil realizate de catre o cutia DSG, nu exista diferente semnificative intre aceasta si transmisiile manuale. DSG-urile au tendinta de a fi mai putin grele decat o cutie de viteze manuala, ceea ce poate face sa obtinem un consum de combustibil un pic mai bun. Caracteristicile precum puterea maxima, cantitatea totala de emisii sau viteza maxima sunt identice cu ale unei transmisii manuale.

DSG 2

Cutiile DSG pot veni din fabrica cu 6-7 sau 8 trepte de viteza. Pe piata vei vede masini care au montate dsg 1 sau dsg 2. Diferentele intre ele nu sunt foarte mari.

La nivel mondial exista o tendinta in ultimii ani care face ca automobilele cu transmisie manuala sa fie tot mai putin dorite de catre soferi, deoarece drumurile sunt tot mai aglomerate, timpul petrecut in trafic este tot mai mare, iar utilizarea unei cutii de viteze manuale este un stres suplimentar in aceste conditii, unde utilizarea periodica a ambreiajului si a manetei de schimbare a vitezelor devine enervanta si obositoare.

Din punct de vedere al modului de functionare, un autoturism cu o cutie DSG se comporta identic cu o transmisie automata, chiar daca modul de functionare al elementelor mecanice din angrenaj este diferit. Schimbatorul de viteze si pedalele sunt identice, asa incat singura diferenta este reprezentata de procesul prin care componentele schimba viteze, dar care nu influenteaza in nici un mod performantele in trafic sau stilul de condus.

Cutia DSG este mai performanta si mai rapida

Unul dintre avantajele autoturismelor cu o cutie de viteza DSG este acela ca acestea sunt echipate cu un sistem numit “mod manual”, care ne permite sa trecem peste computerul de bord care are rolul de a controla schimbarile de viteza ale masinii si sa utilizam schimbatorul de viteze ca si cum ar fi manual. Marele avantaj al acestei optiuni este acela ca sistemul se va ocupa in continuare de ambreiaj, fara a fi necesar sa facem nici o miscare suplimentara, iar soferul va trebui doar sa accelereze si franeze si sa miste schimbatorul in sus pentru a creste viteza si in jos pentru a o scadea, cu o simpla apasare fina a manetei. Nu in ultimul rand, autoturismele foarte moderne sunt echipate cu padele speciale de pe volan pe care le putem folosi pentru a schimba vitezele, asa incat putem transforma oricand un autoturism cu cutie DSG intr-o adevarata experienta de condus o masina precum cele de curse.

Niciun sistem mecanic utilizat in domeniul auto nu s-a dovedit pana acum a fi 100% indestructibil, asa incat si cutiile DSG pot prezenta defectiuni periodice, dar se pare ca rata de defectare a acestora este foarte scazuta, cu mult mai redusa decat in cazul altor cutii de viteze, ceea ce face ca cutiile automate DSG sa fie considerate cele mai fiabile care exista in momentul de fata pe piata auto. Cele mai des intalnite probleme au fost reprezentate de rulmenti zgomotosi sau vibratii ale transmisiei, aceste defectiuni fiind minore.

Avand in vedere ca cutiile DSG sunt complet automatizate, acest lucru face ca o astfel de cutie de viteze sa fie mult mai putin expusa defectarii decat o cutie traditionata. In cazul unei cutii de viteze manuale, ambreiajul sau schimbatorul pot fi stricate prin utilizarea gresita sau abuziva a acestora de catre sofer, in timp ce la transmisiile automate soferul nu prea poate face greseli care sa afecteze semnificativ integritatea transmsiei.

sursa foto: amazon.in

Citeste si...
Este speculat in lege faptul ca ai voie sa depasesti limita de viteza cu maxim 10 km/h si NU iei amenda?
Este speculat in lege faptul ca ai voie sa depasesti limita de viteza cu maxim 10 km/h si NU iei amenda?

În 2023, Codul Rutier din România stabilește amenzi semnificative pentru conducătorii auto care exced limita de viteză. Aceste ame...

Intrebarea care a dezbinat internetul. Tu ce crezi: cum este cel mai bine sa va lasati masina parcata, cu frana de mana trasa, cu frana de mana si in viteza sau doar in viteza?
Intrebarea care a dezbinat internetul. Tu ce crezi: cum este cel mai bine sa va lasati masina parcata, cu frana de mana trasa, cu frana de mana si in viteza sau doar in viteza?

Auzisem de la un mecanic pe care il cunoastem de mult timp ca este mai bine sa punem masina in treapta a 2-a si sa nu actionam fra...

Este vreo diferenta intre frana de mana si cea de urgenta?
Este vreo diferenta intre frana de mana si cea de urgenta?

Frana de mana este un sistem de franare diferit fata de cel principal al masinii, actionat prin apasarea pedalei de frana. Prin ac...

Este mai bine sa bag azot sau aer in anvelope?
Este mai bine sa bag azot sau aer in anvelope?

Imprumutat de la masinile de curse, azotul a inceput sa fie gasit si in anvelopele masinilor de serie. Merita sa pui azot in loc d...