Ce este si din ce este alcatuit sasiul unei masini?

Ce este si din ce este alcatuit sasiul unei masini?

Cu totii am auzit de termeni precum transmisie, bloc motor, sasiu etc. Dar cati stim exact ce inseamna sasiul unei masini si mai ales care sunt partile componente, fara de care masina nu ar putea functiona?

Fara alte cuvinte scrise degeaba, sa trecem la subiect. Sasiul este compus din grupul organelor de transmitere a puterii de la motor la rotile motoare, adica transmisia masinii, sistemele de conducere, organele de sustinere si propulsie si instalatiile auxiliare.

Transmisia are rolul de a transmite, modifica si distribui puterea motorului la rotile motoare ( tractiune fata, spate sau pe ambele punti ). Partile componente ale transmisiei unei masini sunt ambreiajul, cutia de viteze, transmisia cardanica, transmisia principala, diferentialul, arborii planetari si transmisia finala.

 

Citeste si despre: cat de des trebuie sa inspectezi directia si suspensia masinii

 

In cazul masinilor cu mai multe punti motoare se mai adauga si un reductor distribuitor care asigura transmiterea corecta a puterii la roti.

Ambreiajul are rolul de a realiza cuplarea progresiva si decuplarea motorului de la restul transmisiei, la pornire, precum si in timpul mersului si la schimbarea treptelor de viteze.

Cutia de viteze are rolul de a realiza modificarea fortei de tractiune, respectiv viteza, in raport cu valoarea rezistentelor la inaintare, precum si de a permite mersul inapoi, fara a inversa sensul de rotatie al motorului, si stationarea indelungata cu motorul in functiune la ralanti.

Transmisia cardanica serveste la transmiterea puterii motorului sub un anumit unghi, intre arborele secundar al cutiei de viteze si arborele pinionului transmisiei principale, unghi variabil datorita oscilatiei partii suspendate a masinii. Se intalneste numai la masinile cu motor in fata si punte motoare in spate, care este cunoscuta si ca solutie constructiva clasica.

Transmisia principala are rolul de a transmite puterea motorului de la cardan, situat in plan longitudinal al automobilului, la diferential si arborii planetari situati intr-un plan transversal. Transmisia principala mareste in acelasi timp momentul motor. In cazul variantei in care motorul este amplasat transversal, transmisia principala transmite puterea de la cutia de viteze la diferential si arborii planetari care acum sunt paraleli cu arborii cutiei de viteze.

 

Citeste si despre: care sunt cele mai comune sisteme de siguranta ale masinii

 

Diferentialul da posibilitatea rotilor motoare ale aceleiasi punti, in viraje, sa parcurga drumuri de lungimi diferite. Pe romaneste, roata din interiorul curbei va face mai multe rotatii decat cea din exteriorul curbei, fara diferential insa, ambele vor avea aceeasi viteza, lucru care ar forta masina sa aiba un caracter supravirator ( drift ).

Arborii planetari transmit puterea de la diferential la roti.

Transmisia finala serveste la marirea raportului total de transmitere.

Sistemele de conducere ajuta masina sa se deplaseze pe traseul dorit, in conditii de siguranta. Ele se refera la mecanismul de directie si sistemul de franare.

Mecanismul de directie serveste la schimbarea directiei de mers a masinii, prin schimbarea planului rotilor de directie in raport cu planul longitudinal al masinii.

Sistemul de franare ajuta la reducerea vitezei de deplasare la dorinta soferului, sau chiar la oprire, precum si la imobilizarea masinii in timpul parcarii pe drum drept sau panta.

Organele de sustinere si propulsie cuprind: cadrul, carterele puntilor, rotile si suspensia.

Cadrul reprezinta suportul pe care se monteaza organele si mecanismele componente ale masinii.

Sistemul de propulsie transforma miscarea de rotatie in miscare de translatie si ajuta masina sa se sprijine pe drum sau sol.

Suspensia transforma socurile in oscilatii cu o frecventa suportabila de catre calatori si amortizeaza oscilatiile, evitand fenomenul de rezonanta care poate cauza, in cele mai negre scenarii, hemoragii interne.

Instalatiile auxiliare servesc la asigurarea confortului, sigurantei circulatiei si a controlului exploatarii. Instalatiile auxiliare cuprind instalatia de iluminat, de semnalizare, de incalzire si climatizare, stergatoare de parbriz etc.

 

 

Citeste si despre: ce trebuie sa stii despre sistemul de franare

 

 

 

Citare sursa: Fratila Gheorghe; Fratila Mariana; Samoila Sterian; Automobile Constructie, intretinere si reparare, Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti, 2011, ISBN: 978-973-30-2857-4, Pag. 6-7-8.

 

Sursa foto: en.wikipedia.org, autoguru.com.au

 

Articole similare
Caseta directie: Ce este si ce face?

Caseta directie: Ce este si ce face?

Afla de la noi care sunt simptomele unei casete de directie pe cale sa cedeze si cum sa rezolvi problema unei casete de directie defecte.

Webasto: ce este si la ce te ajuta?

Webasto: ce este si la ce te ajuta?

Sunt mai multe firme pe piata care produc aceste sisteme de incalzire auxiliara, dar cele mai cunoscute sunt Webasto, Eberspacher sau Airtronic.

Bujie: Ce este bujia si ce face?

Bujie: Ce este bujia si ce face?

O sa enumeram cateva simptome care apar atunci cand bujia sau bujiile sunt pe cale sa cedeze. Sfaturi pentru repararea bujiilor.

Servodirectie: Ce este servodirectia si ce face?

Servodirectie: Ce este servodirectia si ce face?

Afla de la dailydriven care sunt semnele si simptomele unei servodirectii pe cale sa se defecteze. Reparatii si sfaturi de intretinere.

Injector: Ce este injectorul si ce face?

Injector: Ce este injectorul si ce face?

Injectoarele pot ceda cu timpul de aceea o sa enumaram cateva simptome ale unui injector care nu functioneaza corespunzator.

Bieleta: Ce este bieleta de directie si ce face?

Bieleta: Ce este bieleta de directie si ce face?

Cum iti dai seama ca bieleta de directie este afectata? Daca apare o uzura vizibila la articulatia bieletei, atunci trebuie inlocuita urgent.

Bara stabilizatoare: Ce este bara stabilizatoare si ce face?

Bara stabilizatoare: Ce este bara stabilizatoare si ce face?

Bara stabilizatoare incearca sa tina masina perfect dreapta in curba mutand forta de balansare de pe o parte pe cealalta.

Brat suspensie: Ce este bratul suspensiei si ce face?

Brat suspensie: Ce este bratul suspensiei si ce face?

Bratele suspensiei nu trebuie sa se miste mai mult decat le este permis prin constructie. Orice joc al bratelor vor da senzatia unei masini instabile.

Ce este garnitura de chiulasa si ce face?

Ce este garnitura de chiulasa si ce face?

Ce rol are garnitura de chiulasa si cat de important este acest rol? Poti sa identifici singur daca s-a ars?

Ce este galeria de admisie si ce face?

Ce este galeria de admisie si ce face?

Descriem pe scurt rolul galerie de admisie si va spunem ce sa intampla atunci cand galeria este defecta.

Ce este OBD2?

Ce este OBD2?

Probabil ati vazut in bordul masinii un martor luminos aprins. Acest lucru va informeaza ca exista o problema. Daca mergeti la un mecanic, acesta va folosi un scaner OBD2.

Pompa combustibil: Ce este si ce face?

Pompa combustibil: Ce este si ce face?

Exista mai multe pompe de combustibil: cu diafragma, cu piston, pompe electrice submersibile sau pompe antrenate pneumatic.

Ce este controlul tractiunii si cum functioneaza

Ce este controlul tractiunii si cum functioneaza

Controlul tractiunii este un sistem de siguranta al masinii, al carui scop este sa ajute mareasca aderenta anvelopelor pe suprafetele cu tractiune scazuta.

Sistemul automat de frana: ce este si ce face?

Sistemul automat de frana: ce este si ce face?

Afla ce este sistemul automat de franare, cum functioneaza si cat de util este. Cruise controlul adaptiv foloseste acest sistem. Citeste mai mult.

Vas expansiune: Ce este si ce face?

Vas expansiune: Ce este si ce face?

Verifica si starea conductei de cauciuc care intre in capatul vasului de expansiune, cu timpul se poate fisura sau taia si pe acolo se poate scurge lichid.

Senzor parcare: Ce este si ce face?

Senzor parcare: Ce este si ce face?

Cum functioneaza senzorii de parcare si de ce sa ii alegi ca si dotare pentru masina ta.

Planetara: Ce este planetara si ce face?

Planetara: Ce este planetara si ce face?

Arborii planetari transmit miscarea de la diferential la rotile motoare. Clasificarea lor se face dupa solicitarile la care sunt supusi.

Amortizorul: Ce este amortizorul si care este rolul lui?

Amortizorul: Ce este amortizorul si care este rolul lui?

Care tip de amortizor este mai bun, cel pe gaz sau ulei?

Arc suspensie: Ce este arcul de suspensie si ce face?

Arc suspensie: Ce este arcul de suspensie si ce face?

Arcurile sunt o parte vitala a masinii tale. Ele contribuie enorm la cresterea sigurantei, a tinutei de drum a autoturismului.

Cap bara: Ce este capul de bara si ce face?

Cap bara: Ce este capul de bara si ce face?

Atunci cand capul de bara este defect suspensia fata se slabeste. Cu cat suspensia se slabeste mai mult, soferul o sa simta vibratii in volan.

Comutator lumini frana: Ce este comutatorul si ce face?

Comutator lumini frana: Ce este comutatorul si ce face?

De ce nu se mai aprind stopurile pe frana? Poate comutatorul de pe pedala de frana este defect.

Ce este cardanul masinii?

Ce este cardanul masinii?

Transmisia poate fi de 2 feluri, cu cardan sau cu planetare. In acest material vom vorbi despre primul tip de transmisie, cea pe cardan (cardanica).

Ce este termostatul si ce probleme poate avea?

Ce este termostatul si ce probleme poate avea?

Termostatul este o componenta extrem de importanta pentru bunastarea motorului, iar din acest motiv este necesar sa se deschida atunci cand trebuie.

Etrier: Ce este etrierul si ce rol are?

Etrier: Ce este etrierul si ce rol are?

Ce este etrierul si ce face el? Exista mai multe modele de etriere, cu un piston sau cu mai multe, cu doar o parte mobila sau cu ambele parti mobile.

Senzor presiune combustibil: Ce este si ce face?

Senzor presiune combustibil: Ce este si ce face?

Senzorul de presiune combustibil este o veriga slaba a sistemului de alimentare cu combustibil, el putand sa cedeze de la temperaturi inalte.

Ce este filtrul de habitaclu si ce face?

Ce este filtrul de habitaclu si ce face?

Cat de des trebuie schimbat filtrul de polen, ce face si cum ne afecteaza sanatatea?

Ce este rovinieta si de ce trebuie platita

Ce este rovinieta si de ce trebuie platita

Rovinieta, sau taxa de drum, este o taxa platita de soferi pentru a avea dreptul de a circula pe reteaua de drumuri nationale din afara oraselor.

Radiator aer conditionat: Ce este si ce face?

Radiator aer conditionat: Ce este si ce face?

Cum se poate strica radiatorul AC? Sistemul de aer conditionat poate functiona fara radiator?

Ce este axul cu came si ce face?

Ce este axul cu came si ce face?

Cum iti dai seama ca trebuie sa schimbi distributia masinii? Si ce se poate intampla daca distributia nu este schimbata la timp.

Ce este galeria de evacuare si ce face?

Ce este galeria de evacuare si ce face?

O scurta descriere a garniturii de evacuare si a rolului ei in functionarea corecta a motorului.