Ce este si din ce este alcatuit sasiul unei masini?

Ce este si din ce este alcatuit sasiul unei masini?

Cu totii am auzit de termeni precum transmisie, bloc motor, sasiu etc. Dar cati stim exact ce inseamna sasiul unei masini si mai ales care sunt partile componente, fara de care masina nu ar putea functiona?

Fara alte cuvinte scrise degeaba, sa trecem la subiect. Sasiul este compus din grupul organelor de transmitere a puterii de la motor la rotile motoare, adica transmisia masinii, sistemele de conducere, organele de sustinere si propulsie si instalatiile auxiliare.

Transmisia are rolul de a transmite, modifica si distribui puterea motorului la rotile motoare ( tractiune fata, spate sau pe ambele punti ). Partile componente ale transmisiei unei masini sunt ambreiajul, cutia de viteze, transmisia cardanica, transmisia principala, diferentialul, arborii planetari si transmisia finala.

In cazul masinilor cu mai multe punti motoare se mai adauga si un reductor distribuitor care asigura transmiterea corecta a puterii la roti.

Ambreiajul are rolul de a realiza cuplarea progresiva si decuplarea motorului de la restul transmisiei, la pornire, precum si in timpul mersului si la schimbarea treptelor de viteze.

Cutia de viteze are rolul de a realiza modificarea fortei de tractiune, respectiv viteza, in raport cu valoarea rezistentelor la inaintare, precum si de a permite mersul inapoi, fara a inversa sensul de rotatie al motorului, si stationarea indelungata cu motorul in functiune la ralanti.

Transmisia cardanica serveste la transmiterea puterii motorului sub un anumit unghi, intre arborele secundar al cutiei de viteze si arborele pinionului transmisiei principale, unghi variabil datorita oscilatiei partii suspendate a masinii. Se intalneste numai la masinile cu motor in fata si punte motoare in spate, care este cunoscuta si ca solutie constructiva clasica.

Transmisia principala are rolul de a transmite puterea motorului de la cardan, situat in plan longitudinal al automobilului, la diferential si arborii planetari situati intr-un plan transversal. Transmisia principala mareste in acelasi timp momentul motor. In cazul variantei in care motorul este amplasat transversal, transmisia principala transmite puterea de la cutia de viteze la diferential si arborii planetari care acum sunt paraleli cu arborii cutiei de viteze.

Diferentialul da posibilitatea rotilor motoare ale aceleiasi punti, in viraje, sa parcurga drumuri de lungimi diferite. Pe romaneste, roata din interiorul curbei va face mai multe rotatii decat cea din exteriorul curbei, fara diferential insa, ambele vor avea aceeasi viteza, lucru care ar forta masina sa aiba un caracter supravirator ( drift ).

Arborii planetari transmit puterea de la diferential la roti.

Transmisia finala serveste la marirea raportului total de transmitere.

Sistemele de conducere ajuta masina sa se deplaseze pe traseul dorit, in conditii de siguranta. Ele se refera la mecanismul de directie si sistemul de franare.

Mecanismul de directie serveste la schimbarea directiei de mers a masinii, prin schimbarea planului rotilor de directie in raport cu planul longitudinal al masinii.

Sistemul de franare ajuta la reducerea vitezei de deplasare la dorinta soferului, sau chiar la oprire, precum si la imobilizarea masinii in timpul parcarii pe drum drept sau panta.

Organele de sustinere si propulsie cuprind: cadrul, carterele puntilor, rotile si suspensia.

Cadrul reprezinta suportul pe care se monteaza organele si mecanismele componente ale masinii.

Sistemul de propulsie transforma miscarea de rotatie in miscare de translatie si ajuta masina sa se sprijine pe drum sau sol.

Suspensia transforma socurile in oscilatii cu o frecventa suportabila de catre calatori si amortizeaza oscilatiile, evitand fenomenul de rezonanta care poate cauza, in cele mai negre scenarii, hemoragii interne.

Instalatiile auxiliare servesc la asigurarea confortului, sigurantei circulatiei si a controlului exploatarii. Instalatiile auxiliare cuprind instalatia de iluminat, de semnalizare, de incalzire si climatizare, stergatoare de parbriz etc.

Citare sursa: Fratila Gheorghe; Fratila Mariana; Samoila Sterian; Automobile Constructie, intretinere si reparare, Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti, 2011, ISBN: 978-973-30-2857-4, Pag. 6-7-8.

Sursa foto: en.wikipedia.org, autoguru.com.au

Citeste si...
Semnele unei curele de transmisie nefunctionale
Semnele unei curele de transmisie nefunctionale

Cureaua de transmisie este o legatura esentiala in functionarea masinii. Ea mentine ritmul motorului. Dar cum iti dai seama ca ace...

Cum poti repara o transmisie care patineaza?
Cum poti repara o transmisie care patineaza?

Atunci cand vine vorba despre cele mai frecvente defectiuni care apar la o transmisie uzata sau defecta, patinarea acesteia este c...

Ce semnale transmite o transmisie defecta?
Ce semnale transmite o transmisie defecta?

Indiferent de tipul de automobil pe care il detineti sau de felul de transmisie cu care acesta este echipat, este esential sa va a...

Ce tip de transmisie te ajuta sa ai un consum mai redus de combustibil?
Ce tip de transmisie te ajuta sa ai un consum mai redus de combustibil?

Pretul combustibilului este in continua crestere asa ca tot mai multi soferi sunt interesati de consum. Tu stii ce tip de transmis...