Marea majoritatea a pasionatilor de autoturisme vor ca vehiculul pe care il conduc sa fie cat mai puternic. Acestia realizeaza diferite modificari asupra softului computerului de bord si platesc destul de multi bani pentru a realiza acest lucru. De cealalta parte, orice sofer normal care vrea sa cumpere o masina oarecare urmareste nivelul de cai putere al motorului.
In cadrul acestui articol vom aborda acest subiect si vom discuta despre motivul pentru care puterea motorului se masoara in cai putere. Din pacate, cei mai multi oameni nu cunosc aceasta informatie si nici nu stiu cum sa se raporteze la nivelul de cai putere al unei masini. Este doar o sintagma pe care soferii o urmaresc si spera sa fie cat mai mare.
Calul putere dateaza inca de la aparitia motorului cu aburi. Cu ani in urma, totul era condus de cai, dar lucrurile s-au schimbat odata cu inventarea motorului cu aburi de catre James Watt. Acesta avea nevoie de o modalitate convenabila de a-si vinde motoarele, asa ca a inventat masurarea cailor putere.
Watt a lucrat intensiv cu caii pentru a vedea cata munca mecanica putea face fiecare acestia si de acolo a vrut sa compare munca lor cu puterea pe care o aveau motoarele produse de ei.
Calul putere nu face parte din Sistemul International.
Valoarea unui cal-putere a fost stabilita dupa o serie de experimente in care caii ridicau diverse cantitati de carbune. In prima faza, Watt, a stabilit ca un cal poate ridica 220 de livre de carbuna pe o distanta de 100 de picioare intr-un minut, adica un cal putere insemna puterea de a face asta: 22 000 ft·lbf/min.
In sistemul metric, uite ce poate face un cal putere:
Puterea dezvoltata de un motor pentru a ridica 75 de kg la 1 metru inaltime, in timp de o secunda.
Rotunjit, 1 CP ≈ 735,5 W ≈ 736 W
Foarte repede, aceasta a devenit unitatea de masura standard pentru a descrie cantitatea de munca mecanica pe care o putea face un motor.
Acestea fiind spuse, practic, asa cum zice si denumirea, numarul de cai putere al unei masini chiar deriva dintr-un calcul in care era luata in considerare munca mecanica pe care o putea realiza un cal. Acum masinile sunt mult mai tehnologizate si nici nu se mai pun astfel de probleme, dar modul de raportare a ramas acelasi.