De ce conteaza numarul de cai putere ai unei masini?

De ce conteaza numarul de cai putere ai unei masini?

Calul-putere este o masura standard, fie ca vorbim despre o masina sau despre un aspirator, iar termenul este atat de banal incat este usor de uitat ca are origini pre-vehiculare. Termenul a fost inventat de inginerul James Watt (care a dat si numele unitatii de masura “wati”).

In ziua de azi, atunci cand vine vorba despre o masina, majoritatea persoanelor intreaba in primul rand despre numarul de cai putere al acesteia. Cu siguranta, nu acesta este cel mai important aspect, dar este unul care conteaza. In cadrul acestui articol iti vom explica ce inseamna numarul de cai putere ai unei masini.

Cum se raporteaza caii putere la motoare automobilelor?

Formula de putere a lui Watt este derutanta, dar nu este nevoie sa o intelegeti pentru a intelege de ce afecteaza ratingul de putere al cailor putere automobilele. Motivul pentru care motoarele autoturismelor sunt masurate in cai putere este acela ca motoarele au fost inventate, in parte, pentru a face munca pe care o faceau caii, nu pentru ca avem nevoie sa stim cat de mult carbune poate muta o masina intr-o anumita perioada de timp.

Calul-putere este util pentru ca este o unitate de masura coerenta, dar un indice de putere nu ne spune tot ceea ce trebuie sa stim despre un motor sau despre performanta unei masini. Ne da doar o idee despre cum se compara puterea masinii respective cu puterea altor masini. Acestea fiind spuse, exista si alte aspecte pe care trebuie sa le lauti in considerare.

Puterea in cai putere in comparatie cu alti factori

In general, cu cat o masina produce mai multi cai putere, cu atat mai buna este acceleratia sa, ceea ce reprezinta un factor puternic in performanta sa generala. De aceea, marketingul auto vorbeste mult despre puterea in cai putere a modelelor de inalta performanta sau a celor mai bune din clasa lor.

Cu toate acestea, exista intotdeauna si alti factori la mijloc. Daca conduceti un sedan compact si un sedan mare cu aceeasi putere nominala, cel compact va fi mai rapid, deoarece este mai usor. Cuplul este o alta specificatie a motorului care afecteaza performanta unei masini.

Acesta masoara forta de torsiune. Cu cat o masina are mai mult cuplu, cu atat mai bine poate accelera de la o oprire si cu atat mai multa putere are pentru tractare. Motoarele din masinile de inalta performanta sunt reglate astfel incat valorile de putere si cuplu sa se completeze reciproc si sa ofere o experienta de condus bine echilibrata.

Avantajele unei puteri mai mici

Masinile cu cai putere mare atrag multa atentie. Sunt elegante si scumpe, placute la vedere, placut de condus si distractive. Producatorii de automobile incearca mereu sa imbunatateasca puterea nominala a cailor putere pentru un avantaj competitiv pe piata. Avand in vedere conversatia constanta despre cele mai noi si cele mai puternice masini cu cei mai multi cai putere, este important sa ne amintim ca si masinile cu putere mai mica merita luate in considerare.

Vehiculele compacte, mici si medii nu au nevoie de multi cai putere; de fapt, de obicei, le este mai bine fara ei. Valorile modeste de cai putere ajuta la mentinerea acestor vehicule populare la preturi accesibile, eficiente din punct de vedere al consumului de combustibil si sigure.

Masinile cu putere mai mica pot oferi chiar avantaje distincte de performanta fata de concurentii lor mai puternici. Un exemplu favorit este Mazda MX-5 Miata cu 155 de cai putere. Acest roadster accesibil cu tractiune spate are un motor modest pentru o masina sport, dar motivul pentru care este distractiv de condus este faptul ca este usor si agil - nu este preocupat sa atinga cea mai mare viteza in linie dreapta. Miata este o masina destul de simpla, iar daca motorul sau ar produce mult mai multi cai putere, dinamica s-ar schimba considerabil, si nu neaparat in bine.

Putere si acceleratie

Pentru a ilustra si mai bine efectele cailor putere asupra performantelor, sa aruncam o privire asupra gamei Porsche 911. Aceasta masina sport de lux vine intr-o multime de niveluri de echipare diferite si este oferita in prezent cu mai multe motoare diferite, desi anumite niveluri de echipare sunt reglate astfel incat acelasi motor sa aiba valori diferite ale puterii.

Timpii citati de la 0 la 100 km/h sunt direct de pe site-ul Porsche (si pentru a pastra lucrurile simple si consecvente, vom folosi cifrele asa cum au fost obtinute cu o transmisie manuala, acolo unde este posibil). Motorul de baza este un motor biturbo de 3,0 litri cu sase cilindri. Acesta este disponibil in modelele Carrera si Targa 4, unde dezvolta 370 de cai putere si accelereaza de la 0 la 100 km/h in 4,4 si, respectiv, 4,5 secunde.

In Carrera S (4,1 secunde) si Targa 4S (4,2 secunde), acest motor dezvolta 420 de cai putere. De asemenea, este disponibil si in versiunea GTS (3,9 secunde), care dezvolta 450 de cai putere. Motorul din gama medie este motorul de 4,0 litri cu sase cilindri, care vine in GT3 RS (3,2 secunde) si R (3,7 secunde), ambele cu 500 de cai putere.

Motorul de top este un motor cu sase cilindri de 3,8 litri twin-turbo de 3,8 litri. Acesta este disponibil in versiunile Turbo (2,9 secunde) si Turbo S (2,8 secunde) si dezvolta 540 si, respectiv, 580 de cai putere. (Aceste modele nu sunt disponibile cu transmisie manuala; timpii citati sunt cu o cutie de viteze manuala automata).

Luati in considerare mai mult decat doar caii putere

Gama de modele Porsche 911 arata clar ca, pe masura ce puterea creste, masinile accelereaza mai repede si timpul de la 0 la 100 de km/h scade. Vorbim de fractiuni de secunda, desigur, iar timpii de la 0 la 100 km/h nu conteaza prea mult in condusul de zi cu zi, dar exista putine modalitati mai bune si mai obiective de a compara performanta unor masini similare.

In timp ce Porsche 911 entry-level ar fi probabil suficient de puternic pentru a satisface majoritatea cumparatorilor, nu exista nicio indoiala ca modelele mai puternice si mai scumpe ofera performante mai bune. In mod practic, nu vei avea nevoie niciodata de asa multi cai putere, dar cu siguranta o masina de lux trebuie sa ii aiba sub capota.

Desi puterea este importanta, nu este singurul factor de luat in considerare atunci cand cumparati o masina. Cumparatorii ar trebui sa incerce diferite tipuri de motoare (de exemplu, un motor turbo si un motor cu aspiratie naturala, avand in vedere ca acestia au o dinamica de conducere diferita, chiar daca valorile de putere sunt similare), iar cumparatorii care apreciaza performanta ar trebui sa isi aminteasca faptul ca un vehicul bine dotat are o directie si o manevrabilitate bune pentru a completa acceleratia.

Citeste si...
Este sigur sa conduci cu roata de rezerva slim?
Este sigur sa conduci cu roata de rezerva slim?

Cand roata se strica, este inlocuita cu o roata de rezerva slim (numita si roata de rezerva, dar o roata de rezerva este dimensiun...

Este posibil sa repari o pana de cauciuc?
Este posibil sa repari o pana de cauciuc?

Beculetul care monitorizeaza presiunea din anvelope s-a aprins in bord. Inainte de a realiza ceea ce se intampla, auziti sunetul f...

Este sigur sa conduci daca motorul da rateuri?
Este sigur sa conduci daca motorul da rateuri?

Astazi o sa scriem despre un motor sau mai exact un cilindru care da rateuri. Acest fenomen apare atunci cand ai un amestec de aer...

Este sigur sa conduci cu un motor gripat?
Este sigur sa conduci cu un motor gripat?

Exista numeroase motive care pot duce la functionarea incorecta a motorului: injector infundat sau care nu functioneaza in parame...