REINVENTAREA MOTORULUI PE MOTORINA – Advanced Combat Engine cu 1000 de cai putere, electrificat, fara supape

REINVENTAREA MOTORULUI PE MOTORINA – Advanced Combat Engine cu 1000 de cai putere, electrificat, fara supape

Reprezinta masinile electrice unica alternativa pentru conducatorii auto? Se pare ca nu … inca!

Ca urmare a scandalului international Dieselgate, care a reunit branduri auto din intreaga lume prin sanctiunile impuse acestora din cauza trucarii testelor privind noxele emise in atmosfera, o multitudine de producatori din domeniul auto au renuntat la ideea de a fabrica motoare pe motorina. Rezultatele testelor au demonstrat faptul ca emisiile erau de 35 de ori peste valoarea maxima admisa.

Astfel, concerne internationale de renume ca Volkswagen, Nissan, Mercedes Benz, Audi au emis comunicate potrivit carora se vor subordona conditiilor impuse de Green Deal referitoare la folosirea combustibilului, urmand sa stabileasca un calendar in acest sens.

Potrivit Adevarul, Secretarul general al Asociatiei Europene a Furnizorilor Auto, Sigrid de Vries, a mentionat urmatoarele: „daca veti vrea sa cumparati o masina noua in 2036, nu va fi o alegere. Masina va avea motor electric, chiar daca se potriveste sau nu nevoii clientului, daca este accesibila sau nu, sau daca exista energie verde si infrastructura necesara pentru a o incarca“.

Indiferent de amploarea scandalului Dieselgate, exista inca „minti luminate“ care dezvolta noi generatii de motoare. Astfel, motorul diesel pare ca se reinventeaza, un exemplu in acest sens fiind versiunea dezvoltata de Cummins: 1000 de cai putere, electrificat, fara supape.

Motorul la care facem referire este dezvoltat de catre cei de la Cummins, in parteneriat cu Achates Power, fiind, cel putin pentru moment, destinat aplicatiilor militare [de aici si numele: Advanced Combat Engine (ACE)].

Potrivit celor de la promotor.ro, „Daca va fi scalat pentru aplicatii comerciale, acesta ar creste semnificativ eficienta si bilantul emisiilor prin comparatie cu un diesel clasic.

Principala caracteristica a noului design este functionarea in stilul motorului boxer. Numai ca, in loc sa aiba cate un cilindru pentru fiecare piston, noul motor permite functionarea a doua pistoane in acelasi cilindru. Prin urmare, fiecare pereche de pistoane lucreaza in tandem, partajand sistemul de admisie, amestecul combustibil si gazele de ardere.

Fata de un motor boxer, care are un singur arbore cotit, motorul Cummins are doi arbori cotiti, cate unul la fiecare capat al liniei de pistoane. Acestia sunt cuplati printr-un angrenaj fix, astfel ca axul motor este unic. Motorul este dublu supraalimentat – cu cate o turbina pentru fiecare banc de pistoane si un compresor antrenat mecanic“.

Motor sa functioneze fara supape?!

Pistoanele functioneaza in cadrul aceluiasi cilindru. In aceste conditii, nu putem vorbi despre chiulasa, axe cu came sau supape. Cilindrul are orificii pentru admisia si evacuarea gazelor. Dupa cum sunt pozitionate pistoanele, gazele ajung la nivelul cilindrului, sufera comprimare, apoi sunt aprinse si evacuate. Vorbim despre un motor in doi timpi, nicidecum in patru timpi, fazele fiind deci combinate.

Potrivit aceleiasi surse, „In cazul aplicatiei militare originale, motorul are patru cilindri (opt pistoane) si o cilindree de 14,3 litri. Puterea maxima este de 1.013 CP. Potrivit inginerilor care au proiectat motorul, acesta este scalabil pentru aplicatii diferite. In functie de cilindree si numarul de cilindri, motorul diesel poate avea 4,0 litri si o putere maxima de 303 CP sau, in configuratia cu sase cilindri (12 pistoane) si cilindreea de 20 de litri, o putere maxima de 1.520 CP.

Absenta chiulasei si optimizarea camerei de ardere face ca eficienta acestui tip de motor sa fie cu pana la 25% mai buna decat a unul motor diesel conventional. In plus, noul motor este mult mai compact decat unul cu cilindri in linie sau in V.

Motorul poate fi oferit in versiune hibrida, integrand un starter-generator cu o putere de 160 kW care functioneaza la o tensiune de 600 de volti. Pe langa avantajele aduse in privinta consumului, functionarea electric aduce beneficii imense in cazul unui vehicul militar care se poate deplasa fara sa produca zgomot“.

Putem spera sa conducem un autoturism avand in dotare noul motor diesel?

Indiferent de faptul ca motorului i se intrezareste un viitor frumos in ceea ce priveste aplicatiile militare, este posibil sa fie tardiv ca acesta sa schimbe piata auto, masinile electrice fiind cu adevarat in trend.

Citeste si...
Ce este un incalzitor al blocului motor?
Ce este un incalzitor al blocului motor?

Oemenii folosesc un ceai fierbinte, o cafea, o supa sau uneori chiar cate o tuica pentru a se incalzi pe vremea geroasa din timpul...

Ce este un test de compresie pentru motor?
Ce este un test de compresie pentru motor?

Chiar daca autoturismele de pe piata auto sunt construite pe baza unor tehnologii tot mai avansate si mai performante care prelung...

Care este cel mai rezistent motor si cati kilometri poti face cu el?
Care este cel mai rezistent motor si cati kilometri poti face cu el?

Industria auto europeana a decis care este motorul cu cea mai lunga durata de viata. Dupa mai multe studii, motorul cu 6 cilindri...

Care Este Cel Mai Bun Motor din Lume?
Care Este Cel Mai Bun Motor din Lume?

În lumea motoarelor există numeroase opțiuni excelente, iar alegerea “motorului ideal” depinde de mai mulți factori, precum scopul...