Ce semnifica SAE pentru uleiul de motor?

In zilele noastre exista multe persoane care detin unul sau mai multe autoturisme si care stiu care este uleiul de motor potrivit pentru masina lor, mai ales dat fiind faptul ca este specificat si in cartea masinii acest lucru.

Multi proprietari de masini insa, isi duc masinila la service pentru a le face schimbul de ulei, asa ca nici macar nu vad cum arata un flacon cu ulei de motor, si nici macar nu au idee de ce pe ambalajul flaconului cu ulei de motor este trecut si termenul “SAE”.

Ei bine, persoanele care inca nu au idee ce inseamna termenul “SAE”, vor putea afla mai multe detalii in cele ce urmeaza in acest articol.

scrie un review despre masina ta

Asadar, “SAE” este de fapt prescurtarea de la “Societatea de Inginerie Automotive” si reprezinta o clasificare a uleiurilor de motor in functie de vascozitatea lor. Vascozitatea se calculeaza in functie de timpul necesar al unei cantitati de ulei (1 litru de exemplu) pentru a curge printr-o temperatura specifica.

De precizat aici este faptul ca uleiul care are vascozitate scazuta va curge mult mai repede decat uleiul care este foarte vascos.

In ceea ce priveste calitatea uleiului de motor, se pot vedea pe ambalajele flacoanelor cu ulei exemple precum SAE 5W-40, SAE 10W-40, SAE 10W-30, SAE 30.

Referitor la “W”, in ciuda faptului ca multe persoane au impresia gresita ca “W” se refera la greutate, de fapt “W” se refera la “Winter”, iar numerele mentionate anterior, ne indica debitul uleiului la 0 grade Celsius.

scrie ce probleme ai avut cu masina ta

Referitor la numarul specificat pe flacon “W-XX”, acesta ne arata cat de vascos este uleiul la temperatura de 100 de grade Celsius.

Este important sa cunoastem acest lucru pentru a afla cat de rapid se dilueaza uleiul la o temperatura ridicate. Ca si exemplu, un ulei de motor 10W-30 se va dilata la o temperatura mai mare decat un ulei 10W-40.

 

Citeste si despre: care e diferenta dintre uleiul 10w30 si 10w40

 

scrie ce probleme ai avut cu masina ta

Ulei de calitate vs. ulei multifunctional

Exista mai multe uleiuri de motor care contin un aditiv pentru modificarea vascozitatii, si au 11 grade stabile, iar 6 dintre acestea sunt notate cu litera “W”, iar acestea sunt urmatoarele: 0W, 5W, 10W, 20W, 20, 30, 40, 50 si 60.

Cele mai bune uleiuri de motor care pot fi folosite pentru masinile noastre sustin anumite temperaturi in care pot ramane expuse, si nu se deterioreaza.

Un amanunt important care trebuie cunoscut este acela ca uleiul de motor este foarte vascos atunci cand motorul este rece si este mult mai putin vascos atunci cand motorul functioneaza ala temperatura normala.

Ei bine, este necesar ca diferenta de vascozitate sa se faca prin utilizarea unui aditiv special cunoscut polimer, care este cunoscut ca si indice de vascozitate ameliator. 

scrie ce probleme ai avut cu masina ta

De precizat este faptul ca un asemenea ulei poate fi folosit fara probleme pe tot parcusul anului, indiferent de diferentele de temperatura care pot exista de la un anotimp la altul.

Referitor la uleiurile unice, mai trebuie specificat ca ele se utilizeaza si la cele mai noi masini de pe piata deoarece au o vascozitate ridicata la temperaturi scazute, dar si la temperaturi foarte mari, insa acest lucru nu inseamna ca o masina de epoca de exemplu nu poate functiona cu un asemenea tip de ulei.

Calitatea acestui ulei este atat de buna, incat uleiul este recomandat si pentru diferite tipuri de utilaje, precum pentru masinile de tuns iarba de exemplu, pentru tractoare sau generatoare.

 

Citeste si despre: top greseli care se fac cand schimbi uleiul de motor

 

Clasificarea uleiurilor de motor

Atunci cand discutam despre uleiurile de motor, trebuie mentionat ca exista diferite tipuri de uleiuri care se gasesc pe piata, asa ca este indicat sa va informati in legatura cu acest lucru. Asadar, vom clasifica in continuare uleiurile de motor.

 

Ulei de motor conventional

Acest tip de ulei este cel mai ieftin si se poate achizitiona in vrac, de la magazinele de piese auto, sau de la depozitele de piese auto, de unde sunt aprovizionate magazinele. Aceste uleiuri de motor conventionale nu sunt bogate in aditivi, insa totusi respecta standardele API si SAE.

In cazul in care schimbati frecvent uleiul de motor, acest tip de ulei poate reprezenta o alegere inspirata.

 

Ulei conventional premium

Deja discutam despre un ulei de calitate mai buna, care este folosit mai des si care este de asemenea recomandat de catre producatorii auto. Cele mai populare uleiuri din aceasta categorie sunt 5W-20, 5W-30 sau chiar 10W-30.

 

Uleiuri complet sintetice

Acestea sunt deja uleiuri speciale, care se folosesc pentru cele mai performante motoare, care au nevoie de performante superioare si de lubrifiere perfecta. Atunci cand discutam despre uleiuri complet sintetice, discutam despre uleiuri care au fost testate special, si care sunt foarte vascoase.

Aceste uleiuri impiedica oxidarea si pot face fata cu succes defalcarilor termice.

Despre uleiurile din aceasta categorie este necesar sa amintim ca pot imbunatati eficienta combustibilului si ofera o mai buna putere a motorului, insa dezavantajul lor este pretul mai mare, dar tinand cont de aceste detalii, dar si de faptul ca sunt uleiuri de lunga durata, ele isi merita banii.

 

Ulei de sinteza de amestec

Aceasta categorie de ulei de motor este ideala pentru SUV-uri si pentru autocamioane. Mai exact, acest tip de ulei este unul conventional premium, care are insa o cota de sinteza.

 

Ulei de motor pentru multi kilometri

Exista o multime de persoane care calatoresc mult cu masina, asa ca pentru a proteja motoarele, si pentru a le ajuta sa aiba o durata de viata indelungata, folosesc uleiuri de motor speciale. Aceste uleiuri speciale contin aditivi in ulei si sunt foarte eficiente pentru aceasta categorie de soferi.

De precizat insa este faptul ca adaugarea aditivilor in uleiurile de motor poate avea si anumite dezavantaje. Chiar daca ei contribuie la o vascozitate mai buna, pot crea si anumite probleme, iar una dintre acestea ar fi diminuarea la temperaturi ridicate, motiv pentru care uleiul va deveni mai subtire.

Tocmai din acest motiv, unii producatori de uleiuri de motor aleg sa nu foloseasca aditivi pentru uleiurile lor.

Referitor la aditivii care se regasesc in motor, acestia sunt de mai multe tipuri si anume aditivi detergenti care elimina depozitele care pot fi daunatoare, aditivi pentru protectia anvelopei care protejeaza peretii cilindrilor, camele si inelele de piston, etc.

Exista de asemenea aditivi dispersanti, iar rolul lor este acela de a stoca contaminantii solizi care pot afecta motorul. Exista aditivi modificatori de frecare care au misiunea de a reduce frecarea, si exista aditivi care cresc indicele de vascozitate si care previn scurgerea uleiului.

Asadar, dupa cum se poate observa, pentru ca motorul masinii sa aiba o durata de viata indelungata, este necesara utilizarea unui ulei de motor de cea mai buna calitate.

Tocmai de aceea, este necesar, mai ales in cazul masinilor noi, sa se foloseasca uleiul de motor mentionat in cartea masinii. In cazul masinilor mai vechi, soferii pot opta pentru recomandarea specialistilor de la service.

In incheierea articolului, mai amintim odata faptul ca SAE este prescurtarea care provine de la "Societatea de Inginerie Automotive", si reprezinta denumirea vascozitatii uleiului de motor, in timp ce “W”-ul de pe ambalajul uleiului se refera la Winter.

 

Citeste si despre: care e diferenta intre uleiul auto mineral si cel sintetic

 

 

Sursa foto: kenstrans.com, jegs.com, autokappa.com, carfromjapan.com, shop.advanceautoparts.com

Articolul precedent
Ce semnifica martorul SRS?

Lasa un comentariu

Pentru a lasa un comentariu trebuie sa fii autentificat(a).

Autentificare

Ai o masina? Spune-ne parerea ta despre ea!

Alte articole recomandate