Schimbul de ulei

Schimbul de ulei

Masinile se uzeaza pe masura ce se aduna kilometri la bord. Motoarele mai vechi si motoarele cu kilometraj mare au o toleranta mai scazuta, de aceea e nevoie de schimbarea uleiului mai des.

Motoarele din ziua de azi par foarte moderne, dar daca ne uitam atent la principiile de baza de functionare, observam ca inca exista asemanari mari cu motoarele din trecut. De exemplu, Ford a introdus celebrul sau motor V8 in 1932.

De atunci, arhitectura de baza a motorului a ramas aceeasi. Categoric, schimbarea periodica a uleiului continua sa fie necesara, dar acest lucru se face in functie de tipul si de varsta motorului.

Motoarele sunt adaptate pentru a indeplini cerintele

E drept ca au avut loc mari schimbari la motoare, intrucat s-a recurs la tuning si la noi solutii tehnice pentru a le imbunatati performanta, si pentru a le face conforme cu standardele Agentiei de Protectie a Mediului. Totusi, arhitectura de baza – configuratia galeriei, unghiurile pistonului etc – au ramas cam aceleasi de-alungul anilor.

Una dintre schimbari este ca tolerantele interne sunt, considerabil, mai restrictive. Pe vremuri, capetele cilindrilor de sus erau foarte moi, pentru ca asa erau atunci materialele metalurgice disponibile. Acest lucru a impus folosirea ratelor scazute de compresie in motor.

Prin urmare, ratele scazute de compresie insemnau ca peformantele erau relativ modeste, intrucat “motoarele cu picioare lungi” puteau rula ore intregi cu o viteza de 100 de kilometri pe ora. Dar a durat ceva pana s-a ajuns aici.

De-abia cand s-a inventat tetraetilul de plumb, ca aditiv pentru benzina, industria auto a putut sa mareasca rata compresiei, astfel incat motoarele sa mearga mai bine. Tetraetilul de plumb asigura lubrifierea cilindrului de sus si astfel motorul putea rula mai robust.

Tolerantele motorului scad in timp

Desi au destule in comun cu predecesoarele lor, motoarele de astazi sunt concepute la tolerante mult mai stranse. Tolerantele sunt gandite astfel incat motoarele sa fie mai eficiente la rate de compresie mai ridicate. Acest lucru inseamna o posibila crestere a consumului, dar o reducere a emisiilor.

Inevitabil, insa, motorul se uzeaza si tolerantele incep sa scada. In consecinta, consumul de ulei tinde sa creasca. Este cumva invers proportional. Pe masura ce se uzeaza motorul, consumul de ulei creste. Pe masura ce creste consumul de ulei, schimbarea uleiului se face la intervale tot mai scurte.

Daca inainte uleiul se schimba la 6 luni sau la 12.000 de kilometri, acum trebuie schimbat la 3 luni si la 6.000 de kilometri. Pe masura ce trece timpul, intervalele devin si mai scurte.

Anumite cerinte specifice ale motorului influenteaza schimbarea uleiului

Motoarele pe benzina sunt intr-o extremitate, iar cele diesel la polul opus. Din start, motoarele diesel au tolerante mai stricte. Asta din cauza ca functioneaza la presiune mare si la temperatura mare. Presiunea si temperatura au fost dictate de faptul ca motoarele diesel sunt incorporate.

Folosesc autoaprinderea, intrucat motoarele se bazeaza pe presiunea si temperatura create prin compresie, pentru a aprinde combustibilul diesel. De asemenea, combustibilul diesel arde mai eficient.

Intrucat diesel-ul este incorporat, orice emisii sau alte elemente nocive, care sunt generate, ajung in ulei si, in timp, uzeaza uleiul.

Intervalele la care se schimba uleiul la diesel pot fi de 16.000 de kilometri. Totusi, intrucat uleiul si piesele interne se uzeaza, ar putea fi nevoie de schimbarea mai frecventa a uleiului.

In timp, masinile ar putea avea nevoie de schimbarea mai frecventa a uleiului

Nevoia de a schimba mai des uleiul rezulta, de regula, din uzura motorului. Pe masura ce motoarele se uzeaza, toleranta componentelor, candva limitata, devine mai mare. Prin urmare, consumul de ulei e mai mare, deci, si schimbarea uleiului se face mai des.

Castrol EDGE High Mileage este uleiul conceput pentru motoare mai vechi si reduce pierderile, pentru ca arde acumularile care iau din puterea masinii.

Un anumit tip de motor poate necesita schimbarea uleiului la intervale mai scurte. De exemplu, un diesel, care functioneaza la presiune mare si la temperatura ridicata, este un sistem inchis, care isi creeaza propriile conditii.

Sunt generate emisii speciale si alte produse secundare de la motor, iar acestea pot contamina uleiul si il pot uza mai repede. De asemenea, temperatura motorului contribuie la uzura uleiului. Din cauza acestor factori, s-ar putea sa fie nevoie de schimbarea mai frecventa a uleiului.

Sursa foto: youtube.com, shop.advanceautoparts.com, cars.co.za, crownaudi.com

Citeste si...
Cine fabrica motoarele pentru KIA?
Cine fabrica motoarele pentru KIA?

Marca KIA este una dintre cele mai accesibile de pe piata si apreciate din punct de vedere al raportului pret/calitate. Succesul p...

UE interzice motoarele poluante din 2023. Ministrul transporturilor din Italia nu este de acord!
UE interzice motoarele poluante din 2023. Ministrul transporturilor din Italia nu este de acord!

Uniunea Europeana a comunicat decizia de a intrezice vanzarea masinilor pe benzina si pe motorina incepand din 2035, insa nu toata...

Mici probleme ce pot aparea la motoarele vechi
Mici probleme ce pot aparea la motoarele vechi

Masinile de acest gen necesita atentie in cazul in care intampinam dificultati la pornire, cand avem de-a face cu o pierdere a put...

Renault este de parere ca, in anii ce vor veni, motoarele cu ardere interna vor avea in continuare un cuvant de spus in piata auto
Renault este de parere ca, in anii ce vor veni, motoarele cu ardere interna vor avea in continuare un cuvant de spus in piata auto

Potrivit capital.ro, indiferent de cresterea interesului pentru achizitia de autovehicule electrice, cei de la Renault subliniaza...