Clapeta evacuare: cum functioneaza?

Clapeta evacuare: cum functioneaza?

Orice autoturism este echipat cu cel putin o clapeta de evacuare in angrenajul sistemului motorului, iar aceasta piesa poate sa indeplineasca o varietate de functii diferite in cadrul sistemului de evacuare. In functie de tipul de motor pe care il are autoturismul nostru, clapeta de evacuare va prezenta functii diferite, dar la majoritatea masinilor acestea sunt similare.

In cele ce urmeaza vom discuta despre modul in care functioneaza o clapeta de evacuare.

Unul dintre cei mai importanti factori pe care ii au in vedere inginerii auto in momentul in care monteaza clapetele de evacuare este optimizarea acustica pentru reducerea pe cat mai mult posibil a zgomotelor de evacuare. La unele autoturisme aceasta operatiune este realizata prin adaptarea lungimii si volumelor tevilor amortizoare de zgomot. Aceste tevi sunt echipate cu o clapeta pentru gazele de esapament, ceea ce schimba semnificativ sunetul care va iesi pe evacuare.

Atunci cand clapetele au o forma constructiva corecta si cand sunt pozitionate corespunzator in sistemul de evacuare se poate obtine o reducere semnificativa a volumului pe care trebuie sa il aiba amortizorul de zgomot pentru a putea face fata. Orice componenta careia i se reduce marimea va conduce in mod direct la o greutate mai mica si la un spatiu mai redus ocupat in angrenajul motorului.

Cu toate acestea, clapetele de evacuare joaca un rol foarte important si in cazul emisiilor motorului si in controlul acestora, fiind utilizate pentru a devia fluxul de gaze de esapament. In acasta situatie, clapetele au rolul de a declansa absorbantele de hidrocarburi sau sa ajute convertorul catalitic sa ajunga mai repede la temperatura potrivita de functionare.

In momentul de fata, autoturismele construite cu ajutorul tehnologiilor performante sunt echipate cu un sistem de control al emisiilor care utilizeaza convertoare catalitice DeNOx, acestea facand ca o parte din fluxul de gaze de evacuare sa ajunga intr-o zona de racire de catre o clapeta de gaze de evacuare, ceea ce asigura un efect optim si o durata de viata prelungita atat pentru componentele sistemului de evacuare, cat si pentru catalizator.

Clapetele utilizate pe sistemele de evacuare sunt in asa fel dimensionate incat sa satisfaca cerintele ridicate ale oricarui sistem de evacuare a gazelor de esapament, in situatii de variatie de temperatura foarte ridicate, deoarece gazele pot depasi 800 de grade celsius, timp in care clapeta trebuie sa continue sa functioneze perfect, sa se inchida si deschida in momentele potrivite si sa continue sa ramana mobila pe intreaga durata de viata a acesteia. Avand in vedere conditiile extreme in care functioneaza o clapeta de evacuare, aceasta trebuie sa fie construita din aliaje de otel foarte puternice si rezistente pentru a prelungi durata de viata a pieselor.

sursa foto: pieseauto.ro

Citeste si...
Cauzele aparitiei fumului la nivelul sistemului de evacuare
Cauzele aparitiei fumului la nivelul sistemului de evacuare

Probleme cum ar fi scurgerile de ulei, distributia blocata, filtru de aer infundat pot genera aparitia de fum la nivelul sistemulu...

Despre pompa de aer secundar de pe evacuare
Despre pompa de aer secundar de pe evacuare

Pompa de aer este o componenta esentiala a sistemului de injectie a aerului. De asemenea, este cunoscuta ca o pompa de smog datori...

Cum sa reparati un sistem de evacuare deteriorat sau ruginit?
Cum sa reparati un sistem de evacuare deteriorat sau ruginit?

Un sistem de evacuare perfect functional este obligatoriu pentru a putea circula cu masina in conditii de siguranta. Atunci cand s...

Ce inseamna cand masina scoate fum gri pe evacuare?
Ce inseamna cand masina scoate fum gri pe evacuare?

Orice sofer stie ca nu este bine ca masina lui sa scoata fum pe evacuare si atunci cand acest lucru se intampla inseamna ca undeva...