Totul despre sistemul de evacuare

Totul despre sistemul de evacuare

Asa cum toata lumea stie, orice masina este dotata cu un sistem de evacuare, dar sunt sigur ca putine persoane stiu totul despre sistemul de evacuare, mereu va fi cate ceva de invatat.

Asa ca pentru cei care doresc sa afle foarte multe lucruri despre sistemul de evacuare al masinii, cum de unele sunt asa de silentioase, cum de altele sunt asa de galagioase, cum de altele se pot auzi cand foarte tare si cand sunt silentioase, care este componenta sistemului de evacuare, cum il protejam, ce se poate strica la el si multe altele asa ca cititi articolul pana la final.

Pentru inceput sa precizam toate elementele unui sistem de evacuare, pentru a sti de unde pornim si pentru ca toti cititorii chiar si cei mai putini stiutori sa inteleaga despre ce vorbim noi aici.

Gazele din camera de ardere prima data sunt ghidate de canalele chiulasei in galeria de evacuare (galeria de evacuare este nelipsita ea fiind cea care colecteaza gazele de evacuare) sau cum mai sunt numiti “serpisori” dar este o mica diferenta intre serpisori si galeria de evacuare, diferenta despre care vom discuta putin mai incolo.

Galeria de evacuare este fixata de chiulasa motorului si este prima componenta cu care gazele de evacuare iau contact cand iesa din motor. Galeriile de evacuare sunt de obicei realizate din fonta turnata si tratate termic pentru a mentine pe cat posibil temperatura ridicata a gazelor de evacuare departe de compartimentul motor, toata caldura sa fie eliminata pe evacuare.

Scopul marilor producatori, la inceput era sa creeze galerii de evacuare care sa fie pe cat posibil mai mici si solide, dar mai nou se concentreaza pe fluxul de gaze care este evacuat, dinamica gazelor pentru motoarele turbo (felul in care sunt directionate in turbina) si sa fie cat de usoare posibil, dar in acelasi timp sa izoleze bine caldura.

Dupa galeria de evacuare (respectiv dupa turbina daca este cazul) urmeaza “downpipe-ul” care este acea bucata de metal ce face legatura dintre turbina si restul evacuarii. Dar mai nou downpipe-ul are alt scop, el fiind acea teava menita sa elimine DPF-ul sau catalizatorul din sistemul de evacuare, pentru un sunet si performante mai mari, dar despre aceasta latura a evacuarilor vom vorbi putin mai incolo.

Un lucru este sigur, la inceput asa se numea acea teava, downpipe dar acum lucrurile s-au mai schimbat putin. In mod normal dupa downpipe-ul clasic urmeaza catalizatorul sau DPF-ul in functie de model. Catalizatorul dar si DPF-ul au ca rol principal reducerea noxelor inainte de eliminarea gazelor in atmosfera.

Catalizatorul dar si DPF-ul au eficienta maxima la peste 400 de grade celsius, deci trebuie pozitionate foarte bine pentru a nu provoca pagube, pentru a nu topi diferite piese, din acest motiv sunt si protejate cu multiple scuturi termice. La masinile care au cilindrii pusi in V exista doua galerii de evacuare care se unesc dupa, inainte de intrarea lor in turbina.

Dupa urmeaza toba intermediara care are ca si scop principal sa reduca o parte din zgomotele produse de motor si ajuta la obtinerea cuplului. Dar aceasta nu intra in dotarea tuturor masinilor, motoarele turbo nu au asa ceva deoarece contra-presiunea fiind realizata de turbo si downpipe.

La motoarele pe benzina totusi chiar daca motorul este turbo tot mai exista si aceasta intermediara pentru a mai diminua din zgomote. Cea din urma este toba finala care lucreaza “la rece” adica gazele care intra in ea au cea mai joasa temperatura si cea mai mica viteza.

De asemenea sunetul pe care noi il auzim este dat de aceasta. Toba finala este toba care amortizeaza cel mai mult din sunet si in functie de model difera si sunetul. Acestea fiind spuse trebuie sa stim ca masinile mai performante, adica cele care din fabrica dezvolta puteri foarte mari fata de o masina normala sunt echipate cu sisteme de evacuarea performante, care fac un sunet mult mai interesant si mai frumos.

Trebuie sa stim ca exista multe alternative la sistemul de evacuare cu care masina vine din fabrica, mai ales pentru pasionati auto care doresc ca masina lor sa fie mai speciala sau sa produca zogomte mai puternice. Dar totodata trebuie sa fim constienti de faptul ca este ilegal sa ne modificam sistemul de evacuare, doar daca apelam la firme mari producatoare de evacuari sport care ne pot da si acte care sa ateste ca sunt legale de montat pe masina si nu vom fi luati pe sus la urmatorul control de rutina.

Sunt unele masini care din fabrica produc pops and bangs sau se aud acele “rateuri” cand sunt schimbate treptele de viteza sau este eliberata acceleratia. Pentru a ne apropia de acel sunet chiar daca nu avem o masina poate pe masura putem apela la diverse modificari ale evacuarii pentru a imbunatati sunetul masinii.

De exemplu putem opta pentru o finala sport, care va face masina mult mai zgomotoasa. Dar ce facem la drum lung, ok, la drumuri scurte este amuzanta si creeaza placere la condus, dar la drum lung ce facem tinand cont ca se va auzi foarte tare, mai ales cand motorul este solicitat la mers constant.

In acest caz confortul scade considerabil, in functie de toba nici nu putem merge prea mult timp cu masina, sunetul devenind insuportabil uneori. Dar aici exista o solutie si anume ca exista evacuari care pot fi cand silentioase cand zgomotoase, totul la o apasare de buton.

Acest tip de evacuari au in interiorul lor doua cai prin care circula gazele, una care amortizeaza o buna parte din gaze si una care le lasa sa treaca mai direct, lucru care va duce implicit la un sunet mult mai puternic. Dar aceste tobe costa destul de mult, dar noi zicem ca merita banii mai ales daca circulati foarte mult cu masina si doriti si confort si sportivitate.

O alternativa mai ieftina dar asemanatoare este sistemul “cut-out” ce inseamna asta mai exact? Este o valva in forma de Y, cu o clapeta pe una dintre cai si se monteaza de obicei dupa catalizator sau dupa intermediara si la o apasare de buton puteti alege optiunea de a elimina gazele direct in atmosfera si implicit si sunetul foarte puternic, sau putem sa lasam ca gazele sa urmeze cursul lor din fabrica prin toate tobele astfel sunetul fiind mult mai mic, perfect pentru condusul la drum lung.

Aceste valve sunt de doua feluri, ori electrice ori pe vacuum, noi suntem de parere ca cele mai bune sunt cele pe vacuum deoarece rezista mult mai bine in timp. Trebuie sa va ganditi si la faptul ca gazele de evacuare au temeperaturi foarte mari iar clapetele electrice nu rezista asa de bine la expunerea lor la temperaturi asa mari pe termen lung.

Aceasta alternativa este din ce in ce mai apreciata de pasionatii auto pentru ca ofera acea “mobilitate”, adica iti poti face masina foarte silentioasa sau foarte zgomotoasa doar prin simpla apasare a unui buton.

In acest caz nici politia nu va poate spune nimic, cel putin daca apucati sa inchideti clapeta la timp. O alta optiune care este foarte intalnita este evacuarea goala, adica pur si simplu tot sistemul de evacuare este inlocuit cu teava goala, toate tobele fiind eliminate.

Aici sunetul este foarte puternic dar din pacate este mereu, nu-l puteti opri niciodata, iar la drum lung va va dispera acel sunet foarte puternic. Aceste evacuari se realizeaza de obicei din inox pentru a nu rugini si pentru ca este mai usor de lucrat cu el. Mai sunt si evacuarile realizate din titan, dar acolo vorbim deja de cazuri rare, deoarece costa foarte foarte mult sa-ti faci o evacuare din titan mai ales ca se prelucreaza mult mai greu decat inoxul sau metalul obisnuit.

Daca dispuneti de bani si doriti un sunet demential atunci puteti apela la firme specializate in evacuari auto care va pot ajuta sa gasiti solutia la cerintele dumneavoastra. Daca o evacuare nu este facuta corect aceasta va va scade considerabil din puterea motorului, dar daca este executata bine si mai ales in combinatie cu un soft la motorului, performantele vor fi mult inbunatatite.

In zilele noastre multi cand au probleme cu DPF-ul prefera sa-l anuleze, sa monteze un downpipe si sa resofteze masina pentru performante mai mari, dar aste nu este mereu ceva de bine deoarece masinile au fost pana la urma gandite asa cu un scop, nu? Au fost gandite acele evacuari pentru ca motorul sa dezvolte un cuplu mai mare sau o putere mai mare intr-un anumit interval de turatie.

Ce se poate strica la o evacuare? Nu prea multe, daca este stock de fabrica ea in timp va rugini si va ceda, dar nu costa o avere inlocuirea ei. Sistemul de evacuare nu este unul complicat, dar este destul de pretentios deoarece se afla intr-o zona vulnerabila.

Apa, noroiul, zapada, il fac sa rugineasca in timp, iar daca din greseala agatam cu elemente ale evacuarii pietre, borduri, bucati mari de gheata, s-ar putea sa ne trezim cu evacuarea slabita sau chiar intrerupta. Atunci apare acel zgomot enervant de toba sparta, dar care se poate rezolva usor cu prinderea unui colier.

Cert este ca toba si alte parti ale evacuarii ruginesc in timp si trebuie sa aruncam din cand in cand un ochi asupra lor ca sa ne asiguram ca sunt in regula. Dar si la prinderile care, din pricina gropilor, se slabesc si ajung sa cedeze, lasandu-ne cu toba pe asfalt. Din acest motiv de cate ori avem ocazia sa ne uitam sub masina sa o facem cu cea mai mare placere pentru a sti daca sunt probleme si trebuie sa schimbati ceva ori totul este bine.

Aceasta solutie de teava goala din fata (dupa turbina) pana in spate nu credem ca este o solutie buna fiind ilegala si in plus la drum lung este deranjanta. Daca doresti sa-ti faci masina mai zgomotoasa atunci cea mai buna optiune este cea a cut-out-ului deoarece iti ofera si optiunea de a o face silentioasa cand doresti iar in acest mod nici politia nu se poate lega de tine ca incalci legea sau ca ai intervenit la sistemul de evacuare.

Dar daca tot doriti sa o faceti cel mai bine ar fi sa apelati la un service care se pricepe si la asa ceva, daca doriti sa faceti asta acasa nu stiu cat de bine va fi deoarece experienta este foarte necesara la asa ceva.

Sursa foto: shaunbloodworth.com, howrah.org, mountune52.com, 3sx.com, nengun.com, lasvegaswranglers.com, kingstonmillerav.de, art-of-attack.com, thomsonwirless.com

Citeste si...
Este vreun pericol sa conduceti o masina cu parbrizul crapat?
Este vreun pericol sa conduceti o masina cu parbrizul crapat?

Parbrizul masinii tale este mai mult decat un geam prin care sa vezi ce este in fata ta – el te protejeaza. Fara un parbriz, restu...

Este sigur sa conduci fara capacul rezervorului?
Este sigur sa conduci fara capacul rezervorului?

Daca apare lumina de atentionare semnalizand capacul rezervorului desfacut, acest lucru poate insemna mai multe lucruri. Daca esti...

Este sigur sa conduci cu lumina Controlul tractiunii (TCS) aprinsa?
Este sigur sa conduci cu lumina Controlul tractiunii (TCS) aprinsa?

Martorul luminos care tine de TCS indica faptul ca sistemul de control tractiune este activ. Controlul Tractiunii este necesar pen...

Este sigur sa conduci cu roata de rezerva slim?
Este sigur sa conduci cu roata de rezerva slim?

Cand roata se strica, este inlocuita cu o roata de rezerva slim (numita si roata de rezerva, dar o roata de rezerva este dimensiun...