Tot mai multe autoturisme sunt echipate cu turbocompresoare, deoarece in acest fel motoarele de mici dimensiuni devin mai performante, iar consumul de combustibil scade semnificativ. Pe langa faptul ca turbina este o piesa foarte importanta in buna functionare a autoturismului, aceasta este si foarte sensibila. In cazul in care nu o ingrijim corespunzator si nu ne asiguram ca lasam turbocompresorul sa se raceasca, putem in orice moment sa ne trezim ca acesta s-a ars si nu mai putem folosi masina.
Rolul unei turbine este de a comprima aerul care ajunge in motor, ceea ce va permite angrenajului sa umple fiecare cilindru cu o cantitate mai mare de amestec aer-combustibil, iar cu cat mai mult amestec va ajunge in cilindru si in camera de ardere, cu atat motorul va functiona mai performant si va putea produce mai multa putere.
In termeni simpli, un turbocompresor este format dintr-o turbina si un compresor, care sunt direct conectate cu ajutorul unui arbore, care este sprijinit pe niste rulmenti. Turbocompresorul preia energia reziduala din sistemul de evacuare al masinii, scazand astfel gradul de poluare, o transforma in aer comprimat si o transmite catre cilindrii motorului, iar in acest mod participa activ la imbunatatirea eficientei generale a procesului de ardere.
O turbina are in componenta doua piese importante: roata turbinei si colectorul. Gazele de evacuare ajung in roata turbinei prin colector, iar energia din gazele de evacuare invart turbina. Dupa ce gazul trece prin paletele acesteia, iese din colector prin zona de evacuare. Compresorul este opusul turbinei si este compus dintr-un rotor si o carcasa. Roata compresorului este legata de turbina printr-un arbore de otel forjat, iar pe masura ce rotorul se invarte, aerul de la turbina este aspirat si comprimat activ. Rolul carcasei este de a transforma fluxul de aer de mare viteza si presiune scazuta, intr-un flux de aer de viteza mica si presiune inalta, printr-un proces numit difuzie.
In acest proces, turbina ajunge sa se invarta si cu 150.000 rotatii pe minut, ceea ce este cu 50 de ori mai rapid decat viteza cu care se invart piesele din motor. Din cauza acestui proces, temperaturile din interiorul turbocompresorului ajung la un nivel foarte inalt, iar piesele din care este format acesta se pot uza foarte rapid daca nu il intretinem corespunzator. Chiar daca aerul intra in compresor la temperatura camerei, procesul de compresie face ca aerul sa iasa catre motor la o temperatura de 200 grade celsius.
Rolul uleiul de motor in buna functionare a turbocompresorului este de a lubrifia rulmentii care fac parte din sistemul acestuia si de a se asigura ca preia o mare parte din temperatura produsa in timpul procesului mentionat anterior. In cazul in care nu permitem suficient timp ca uleiul sa raceasca turbina, aceasta se poate arde in orice moment.