Cum functioneaza sistemul de lubrifiere al motorului?

Cum functioneaza sistemul de lubrifiere al motorului?

Motoarele masinilor cu combustie interna au nevoie de ulei pentru a functiona corect. Uleiul de motor lubrifiaza componentele motorului si ajuta la prevenirea supraincalzirii. Schimbul de ulei facut la timp ajuta ca motorul tau sa reziste mai mult si sa ruleze in parametrii.

Uleiul de motor are un scop vital: lubrifiaza, curata si raceste multe din componentele metalice aflate in miscare dintr-un motor in timp ce acestea se misca de mii de ori in fiecare minut.

Reduce uzura acestora si asigura ca totul functioneaza eficient la temperaturi controlate. Pastrand uleiul proaspat in sistemul de lubrifiere se reduce necesitatea reparatiilor si face ca motorul sa reziste mai mult timp.

Motoarele au zeci de componente in miscare si toate trebuie lubrifiate pentru a oferi o performanta constanta si fara intreruperi.

Uleiul calatoreste printre urmatoarele componente in timp ce curge prin motor:

Carter sau popular, baia de ulei: baia de ulei se afla de obicei in partea de jos a unui motor. Serveste ca si rezervor de ulei. Acolo se colecteaza uleiul cand motorul este oprit. Cele mai multe masini retin undeva intre 4 si 8 litri de ulei in baia de ulei.

Pompa de ulei: Pompa de ulei presurizeaza uleiul, impingandu-l prin motor si pastrand componentele lubrifiate in permanenta.

Conducta de lubrifiere: Pusa in miscare de pompa de ulei, aceasta conducta absoarbe ulei din baia de ulei cand motorul este pornit, trimitandu-l prin filtrul de ulei in tot motorul.

Supapa reglare presiune ulei: Regleaza presiunea uleiului pentru un flux constant atunci cand incarcatura si viteza motorului se schimba.

Filtrul de ulei: Filtreaza uleiul pentru a retine mizeriile, impuritatile, particulele de metal si alti contaminanti care pot uza si provoca pagube componentelor motorului.

Injectoare si galerii: Canale si gauri care sunt facute sau turnate in blocul motor si componentele lui pentru a asigura ca ulei este distribuit in mod egal in toate piesele lui.

Tipuri de bai de ulei

Exista doua tipuri de bai de ulei. Prima este baia umeda, folosita la majoritatea masinilor. In acest sistem, baia de ulei este localizata in partea de jos a motorului.

Acest tip este practic pentru majoritatea masinilor, deoarece baia este localizata in apropierea locului de unde uleiul este absorbit si este relativ ieftin de construit si de reparat.

Al doilea tip de baie este cea uscata, intalnita cel mai des la masinile de inalta performanta. Baia este localizata oriunde in alta parte a motorului, dar nu in partea de jos a acestuia.

Astfel masina este mai joasa, coborand centrul de greutate si imbunatind manevrarea. Ajuta de asemenea deprivarea de ulei daca uleiul se improasca din conducta de lubrifiere la viraje puternice. De obicei uleiul se gaseste intr-un rezervor langa motor in acest caz.

Ce face uleiul de motor?

Scopul uleiului de motor este sa curete, raceasca si sa lubrifieze componentele motorului. Uleiul acopera partile in miscare astfel incat atunci cand ele se ating, sa alunece si nu sa se frece intre ele.

Imagineaza-ti doua piese de metal frecandu-se una de alta. Fara ulei, ele s-ar zgaria si ar cauza stricaciuni si s-ar incalzi foarte puternic. Cu ulei intre ele, cele doua piese ar aluneca, frecandu-se foarte putin si mentinandu-se la o temperatura scazuta.

Uleiul curata partile in miscare. Procesul de combustie creeaza impuritati sub forma de carbon si, in timp, mici particule de metale care se pot acumula in timp ce componentele aluneca intre ele.

Daca motorul are o scurgere de ulei sau nu este perfect etans, apa, mizeria sau impuritatile de pe drum pot intra in motor. Uleiul retine aceste impuritati, care vor fi filtrate prin uleiul de motor in timp ce uleiul calatoreste prin motor.

Injectoarele imprastie ulei sub pistoane, fapt ce creaza o etansare mai buna fata de peretii cilindrilor formand un strat foarte subtire de fluid intre componente.

Aceasta ajuta la imbunatatirea eficientei si puterii, deoarece combustibilul din camera de combustie poate arde mult mai complet.

Un alt scop important al uleiului este indepartarea caldurii de componente, prelungindu-le viata si prevenind supraincalzirea motorului. Fara ulei, aceste componente s-ar freca intre ele metal pe metal, creand caldura multa.

Tipuri de ulei de motor

Uleiurile sunt fie minerale, fie compusi chimici sintetici (non-petrolieri). De obicei sunt un amestec de diferite substante chimice care includ hidrocarburi, poli-internal-olefine si poli-alfa-olefine. Uleiul este masurat prin vascozitatea sau densitatea sa.

Un ulei trebuie sa fie suficient de dens pentru a lubrifia componentele, dar si destul de fluid incat sa se miste prin galerii si in spatiile inguste.

Temperatura mediului inconjurator afecteaza vascozitatea uleiului, deci el trebuie sa poata sa mentina un flux eficient fie la temperaturile joase din timpul iernii, fie la cele inalte din timpul verii.

Majoritatea masinilor folosesc uleiul clasic, mineral, dar multe masini (mai ales cele orientate spre performanta) sunt facute sa functioneze cu ulei sintetic.

Schimbul intre cele doua tipuri de ulei poate cauza probleme daca motorul tau nu este realizat sa functioneze cu ambele. Ai putea descoperi ca motorul incepe sa-ti arda uleiul, cand intra in camera de ardere, adesea producand fumul albastru din teava de esapament.

Uleiul sintetic Castrol ofera anumite avantaje masinii tale. Uleiul Castrol EDGE nu reactioneaza la fel de tare la diferentele de temperatura si poate duce la economie de combustibil. Reduce frecarea intre partile motorului mai mult decat cel mineral.

Uleiul sintetic Castrol GTX Magnatec poate prelungi viata motorului si reduce necesitatea lucrarilor de intretinere. Castrol EDGE High Mileage este creat specific pentru a proteja motoarele mai vechi si a le imbunatati performanta.

Gradarea uleiului de motor

Cand vezi o cutie de ulei, observi un set de numere pe eticheta. Acest numar indica gradul uleiului, informatie importanta in determinarea carui tip de ulei poti folosi la masina ta. Sistemul de gradare a fost definit de Societatea Inginerilor Auto (Society of Automotive Engineers) si de aceea vei vedea uneori SAE pe recipientul de ulei.

SAE desemneaza doua gradatii pentru ulei. Una este pentru vascozitatea la o temperatura joasa, iar a doua pentru vascozitatea la o temperatura inalta, ambele fiind temperaturi medii la care motorul functioneaza.

De exemplu, vei vedea un ulei cu SAE 10W-40. 10W iti arata ca uleiul are o vascozitate de 10 la temperatura joasa si de 40 la temperatura inalta.

Gradarea incepe de la zero si creste din 5 in 5 si din 10 in 10. De exemplu, vei vedea grade de 0, 5, 10, 15, 20, 30, 40, 50 sau 60.

Dupa numerele 0, 5, 10, 15 sau 25 vei vedea litera W, care inseamna iarna (winter). Cu cat mai mic numarul de dinainte de W, cu atat mai bine circula la temperaturi mai joase.

Uleiul multigrad este des intalnit la masini in zilele noastre. Acest tip de ulei are aditivi speciali care permit uleiului sa functioneze bine la temperaturi diferite.

Acesti aditivi sunt numiti aditivi pentru imbunatatirea indicelui de vascozitate. Practic, inseamna ca proprietarul masinii nu trebuie sa-si schimbe uleiul in fiecare primavara si toamna pentru a se adapta la modificarea temperaturii asa cum se intampla odata.

Uleiul cu aditivi

Pe langa aditivii pentru imbunatatirea indicelui de vascozitate, unii producatori mai includ si alti aditivi pentru imbunatatirea performantei uleiului.

De exemplu, pot fi adaugati detergenti pentru a ajuta la curatarea motorului. Alti aditivi pot preveni coroziunea sau neutraliza produsii secundari acizi.

Disulfura de molibden era folosita pentru a reduce uzura si frecarea si era populara pana in 1970. Multi aditivi nu au reusit sa imbunatateasca performanta sau sa reduca uzura si au fost din ce in ce mai putin folositi in uleiurile din ziua de azi.

Multe masini vechi aveau un aditiv continand zinc necesar pentru ulei avand in vedere ca motorul obisnuia sa mearga pe combustibil cu plumb.

Problemele legate de ulei la o masina

Cand sistemul de lubrifiere nu functioneaza corect, poate cauza avarii serioase la un motor. Una din cele mai evidente probleme este cea a scurgerii de ulei de la motor.

Daca nu este reparata, vehiculul ar putea ramane fara ulei, ceea ce ar duce la avarierea motorului si la necesitatea unor reparatii sau inlocuiri scumpe.

Primul pas este de a determina pe unde se scurge uleiul. Poate proveni de la o garnitura sau un manson. Daca este garnitura baii de ulei, se poate inlocui usor la majoritatea masinilor.

O scurgere de la garnitura de chiulasa poate cauza o avariere permanenta a motorului si va fi nevoie de inlocuirea integrala a garniturii de chiulasa. Daca lichidul de racire are o culoare maro deschis, este un indiciu ca problema al faptului ca garnitura de chiulasa este defecta si uleiul se scurge in lichidul de racire.

O alta chestiune este cea a becului care indica presiunea uleiului ce se aprinde. Presiunea scazuta poate avea diverse cauze.

Daca un tip gresit de ulei este pus in masina, atunci presiunea poate scadea vara sau iarna. Un filtru infundat sau o pompa de ulei defecta pot reduce presiunea uleiului.

Mententanta sistemului de lubrifiere

Pentru a-ti mentine motorul in stare de functionare corecta, trebuie sa ai grija de sistemul de lubrifiere. Aceasta inseamna schimbarea uleiului si a filtrului asa cum este recomandat in manualul de utilizare, care se face de obicei intre 4.500 si 10.000 km.

Trebuie sa folosesti doar uleiul cu gradul recomandat de producator. Daca observi orice problema la motor sau o scurgere de ulei, ar trebui sa te duci imediat la un mecanic.

Sursa foto: greenflag.com, youtube.com, amazon.in, carponents.com, carfromjapan.com

Citeste si...
Este vreun pericol sa conduceti o masina cu parbrizul crapat?
Este vreun pericol sa conduceti o masina cu parbrizul crapat?

Parbrizul masinii tale este mai mult decat un geam prin care sa vezi ce este in fata ta – el te protejeaza. Fara un parbriz, restu...

Este sigur sa conduci fara capacul rezervorului?
Este sigur sa conduci fara capacul rezervorului?

Daca apare lumina de atentionare semnalizand capacul rezervorului desfacut, acest lucru poate insemna mai multe lucruri. Daca esti...

Este sigur sa conduci cu lumina Controlul tractiunii (TCS) aprinsa?
Este sigur sa conduci cu lumina Controlul tractiunii (TCS) aprinsa?

Martorul luminos care tine de TCS indica faptul ca sistemul de control tractiune este activ. Controlul Tractiunii este necesar pen...

Este sigur sa conduci cu roata de rezerva slim?
Este sigur sa conduci cu roata de rezerva slim?

Cand roata se strica, este inlocuita cu o roata de rezerva slim (numita si roata de rezerva, dar o roata de rezerva este dimensiun...