Cum sa franezi corect: piciorul pe ambreiaj sau frana inainte?

Cum sa franezi corect: piciorul pe ambreiaj sau frana inainte?

Recomandari legate de franarea autoturismului – actionezi intai ambreiajul sau frana?

Multi proaspeti absolventi ai scolilor de soferi auto intampina o provocare reala in ceea ce priveste ordinea actionarii pedalelor in momentul infranarii autoturismului, referindu-ne aici la oportunitatea folosirii ambreiajului inaintea franei sau invers.

Am ales aceasta tema a articolului nostru de astazi tocmai in scopul edificarii dumneavoastra cu privire la situatiile practice care va pot surprinde in trafic, nu inainte de a va oferi cateva detalii legate de modalitatea de functionare a ambreiajului masinii.

Actionam ambreiajul si apoi frana, sau invers?

Dupa cum bine stim, autovehiculele avand in dotare o cutie de viteze manuala au la nivelul pedalierului un numar de trei pedale, din care prima din stanga este pedala de ambreiaj. Aceasta este pedala care se actioneaza constant in vederea introducerii masinii in viteze.

Din punct de vedere tehnic, ambreiajul masinii este sistemul care directioneaza rotatia de la nivelul motorului la distributie, cu rol de sectionare a transferului de putere atunci cand situatia o cere; in caz contrar, ar trebui apelat la oprirea motorului autovehiculului.

Maniera de rulare a masinii are un impact serios asupra functionalitatii ambreiajului in timp, acesta facand parte din categoria consumabilelor auto si cedand in anumite momente.

Ambreiajul are drept sarcina decuplarea cutiei de viteze de rotile masinii, acestea rotindu-se de la sine, fara a mai fi actionate de catre motor. In cazul in care se doreste imobilizarea autoturismului fara folosirea ambreiajului, atunci autovehiculul se va bloca si se va opri brusc, ceea ce poate cauza defectiuni ale motorului, ale ambreiajului sau chiar ale transmisiei.

Masina va fi blocata ca urmare a franelor care incearca sa o opreasca in conditiile in care motorul are tendinta de a o propulsa. Lipsa acceleratiei conduce la scaderea turatiei de la nivelul motorului masinii, acesta oprindu-se in cele din urma, autoturismul blocandu-se. Aici apare intrebarea referitoare la modalitatea corecta de franare a masinii.

Vom prezenta, in cele ce urmeaza, cateva cazuri concrete si modalitatea corecta de abordare a acestora de catre conducatorii auto.

In cazul in care viteza de rulare a autoturismului este mica – daca acesta este contextul, atunci se recomanda intai actionarea ambreiajului, urmata de actionarea franei masinii.

In conditiile in care viteza dumneavoastra de rulare este inferioara celei mai mici viteze aferente treptei de viteza in care va aflati, atunci se va proceda la actionarea ambreiajului in prealabil folosirii franei masinii.

Identificarea celei mai mici viteze a treptei de viteza pe care o folositi la un moment dat se face prin lasarea libera a ambreiajului, fara a va mai folosi de acceleratie. Viteza de rulare posibila fara a utiliza acceleratia este cea mai mica viteza a respectivei trepte a cutiei de viteze. Actionarea ambreiajului in prima instanta conduce la un motor ce nu mai este conditionat de transmisie, dupa care se poate actiona frana;

In cazul in care este necesara franarea brusca a autovehiculului - daca acesta este contextul, atunci se recomanda actionarea concomitenta a ambelor pedale.

Daca ne raportam la o franare brusca, aceasta se realizeaza prin actionarea concomitenta a ambreiajului si franei autoturismului; aceste situatii reprezinta, in general, momentele care implica riscuri in trafic, modalitatea concomitenta de franare asigurand protectie inclusiv componentelor mecanice ale ansamblului de franare al masinii.

In situatia ivirii unui obstacol iminent veti fi ajutat serios de acest mod de franare prin actionarea concomitenta a ambelor pedale, autoturismul fiind imobilizat cu toata capacitatea sa de franare;

In cazul in care viteza de rulare a autoturismului este mare - daca acesta este contextul, atunci se recomanda intai actionarea franei, urmata de actionarea ambreiajului masinii.

In momentul in care se initiaza procesul de franare viteza de rulare se va diminua; la atingerea a 15km./h autovehiculul se va opune si va intra in pana. In vederea evitarii acestei situatii va trebui actionat ambreiajul autovehiculului in momentul atingerii vitezei inferioare a treptei de viteza sau in momentul in care observati ca motorul opune rezistenta;

In cazul in care este necesara incetinirea usoara a autoturismului - daca acesta este contextul, atunci se recomanda strict actionarea franei autoturismului pe care il conduceti. Orice obstacol pe partea carosabila care nu presupune o evitare de urgenta obliga conducatorul auto la folosirea franei, in conditiile in care sunteti peste cea mai mica viteza a treptei de viteza.

Un exemplu in acest sens il constituie rularea pe autostrada, atunci cand aveti o masina in fata dumneavoastra. Va puteti afla in viteza a 5-a, la 100 km./h si sa fiti nevoiti sa incetiniti autoturismul, situatie in care veti actiona usor frana, in acest mod diminuand viteza de rulare; deoarece nu veti atinge cea mai mica viteza a treptei de viteza in care va aflati nu intra in calcul utilizarea ambreiajului.

Acestea fiind spuse, speram ca articolul de astazi v-a oferit cateva informatii utile legate de oportunitatea si necesitatea utilizarii pedalelor de frana si de ambreiaj in cadrul procesului de franare, ramanand la latitudinea dumneavoastra exersarea celor recomandate pana la deprinderea lor ca si automatism.

sursa foto: https://www.cartoq.com/

Citeste si...
Cea mai mare viteza inregistrata de aparatele radar in Romania in 2022
Cea mai mare viteza inregistrata de aparatele radar in Romania in 2022

Soferul depistat pe A1 ruland cu cea mai mare viteza inregistrata de aparatele radar, in anul 2022 - Amenda si ridicarea permisulu...

Noi limite de viteza legala pe soselele nationale
Noi limite de viteza legala pe soselele nationale

Potrivit evz.ro, odata cu aparitia Noului Cod Rutier, sanctiunile pe care sunt indrituite sa le aplice organele abilitate conducat...

Limitele de viteza legala pe drumurile publice din Romania, in anul 2022
Limitele de viteza legala pe drumurile publice din Romania, in anul 2022

Indiferent de faptul ca drumurile de pe teritoriul national se inscriu in topul drumurilor periculoase la nivel european, recent a...

Este conducerea cu viteza chiar asa rea pentru masina mea?
Este conducerea cu viteza chiar asa rea pentru masina mea?

In mod clar, vom mentiona inca de la inceput ca depasirea limitei de viteza nu este legal si nu sustinem acest obicei, fiind unul...