Stiai ca Dacia 1310 era cunoscuta drept „Zambetul lui Iliescu“?!
Nu am ales acest articol din ratiuni de dor, „mai, draga“, pentru fostul Presedinte al Romaniei, ci in amintirea modelului Dacia care a facut furori la acea vreme, respectiv ultimului facelift primit de Dacia 1310, masina urmand a fi retrasa de pe piata in anul 2004.
Astfel, modelul a primit porecla de „Zambetul lui Iliescu“, nu multi fiind cei care stiu insa de unde se trage aceasta.
Scurt istoric al brandului Dacia
Desi nu este prima masina romaneasca, Dacia este cu siguranta cea mai populara dintre acestea. A aparut in anul 1966, la uzina Colibasi (actuala Mioveni), in zona Pitestiului. Masina a fost rezultatul intelegerilor de la acea vreme dintre oficialii romani comunisti si grupul francez Renault.
Istoria cautarii unei licente nu a fost intr-atat de grea. Potrivit evz.ro, „autoritatile romane doreau o licenta pentru un autoturism din clasa medie cu o capacitate cilindrica cuprinsa intre 1.000 si 1.300 cm3. La licitatie au participat Renault, Peugeot, Fiat, Alfa Romeo si Austin. In cele din urma a fost selectata licenta Renault care a propus, initial, modelul Renault 12. Din cauza unor motive tehnice si economice, oferta a fost retrasa. Modelul era in faza de teste, iar productia trebuia sa inceapa in Franta, in a doua jumatate a anului 1969.
Renault a permis partii romane sa inceapa asamblarea unui model intermediar pana cand Renault 12 sa fie pregatit pentru productie si s-a optat pentru Renault 8. La 20 august 1968 a inceput productia de serie pentru Dacia 1100, un model sub licenta Renault R8
Dupa Dacia 1100, a urmat Dacia 1300, care a intrat in productie in august 1969, modelul fiind sub licenta R 12, o berlina cu 4 usi si tractiune pe fata“.
Istoria modelelor Dacia a inceput cu modelul 1100, care si-a inceput productia in anul 1968, ajungandu-se ulterior la modelul Dacia 1300, intrat in productie in august 1969, ultimele modele de Dacia 1300 aparand in anul 1981.
In perioada 1969 – 1981, Dacia scoate modele dupa modele. Numai in anul 1969 sunt produse 293 exemplare standard, punctul de pornire fiind reprezentat de modelele Renault 12 L si TL Faza 1.
Mai tarziu, in anul 1970, sunt produse 4128 exemplare, in doua variante: Dacia 1300 Standard si 1300L („lux“), urmand ca, in anul 1973, sa fie scoasa pe piata Dacia 1300 Break, iar in anul 1974 1301LS („lux super“, pentru cei cu functii inalte din PCR, parte a coloanelor oficiale), productia crescand in fecare an.
Istoria a continuat, sub umbrela Renault, cu mai multe variante ale modelului Dacia 1300. Amintim si modelele Dacia 1302, Dacia 500, Dacia 1310, Dacia Nova, Dacia SupeRNova, Dacia Solenza, Dacia Logan, Dacia Sandero, Dacia Duster, respectiv Dacia Spring.
„Zambetul lui Iliescu“ - Dacia 1310 facelift
Revenind la modelul Dacia 1310, mentionam faptul ca autoturismul a primit porecla „Zambetul lui Iliescu“ din ratiuni oarecum lesne de inteles, respectiv din cauza farurilor si mastii care semanau, intr-o oarecare masura, cu expresia Presedintelui Romaniei de la acel moment.
Lasam la latitudinea cititorilor nostri sa constate daca asemanarea dintre cele doua fotografii este sau nu justificata (foto medalion).
Sursa foto: auto-bild.ro
Contextul in care masina a fost numita astfel nu este insa la fel de comic. Astfel, se pare ca, in anul 2000, cateva sute de angajati ai fabricii Dacia din Mioveni au iesit sa protesteze din cauza salariilor mici. Sindicatele au procedat la invitarea lui Ion Iliescu la discutii, acesta din urma nefacand act de prezenta. In aceste conditii, potrivit auto-bild.ro, cativa dintre angajatii fabricii „au spus ca masinile pe care le fabrica zambesc ca Iliescu, iar ei nu au ce sa manance“.
Articolul nu are nici un comentariu. Fii primul care comenteaza!