De ce nu sunt verificate si sanctionate electronic masinile fara RCA? Explicatiile Politiei

De ce nu sunt verificate si sanctionate electronic masinile fara RCA? Explicatiile Politiei

In timp ce in tarile din Vest totul incepe sa se realizeze digital, in Romania inca se cauta scuze pentru care acest lucru nu se intampla. Cei care fac o scurta excursie pana in Austria, Ungaria sau Germania vor observa ca exista camere de monitorizare a traficului care inregistreaza orice miscare. Fie ca conduci fara rovinieta sau ai viteza prea mare, amenda va veni imediat acasa prin posta.

In tara noastra exista legi care obliga politia sa gestioneze in mod electronic masinile inmatriculare care circula pe sosele fara RCA si sa sanctioneze persoanele in cauza. Conform celor de la hotnews.ro insa, politia se plange de faptul ca bugetul alocat este prea mic, resursele umane sunt insuficienta si ca nu exista un sistem eficient care sa ofere date in timp real legat de politele RCA.

Legea 432/2006 exista deja de peste 16 ani, dinainte ca Romania sa fi intrat in Uniunea Eurpeana. Cu toate acestea, in loc ca lucrurile sa se imbunatateasca si tot traficul sa fie monitorizat prin tehnologie, tara noastra face pasi in spate. Aceasta lege obliga politistii sa verifice in mod electronic autoturismele care au RCA sau nu si sa notifice soferii cu privire la consecintele juridice daca nu realizeaza RCA sau ITP. Reamintim faptul ca detinerea unei asigurari valabile este obligatorie, chiar si daca nu folosim autovehiculul.

Cei care sunt interesati sa afle mai multe pot consulta online Legea 432/2006, iar paragraful important la care facem referire in acest caz este urmatorul: “incepand cu data de 1 aprilie 2006, la implinirea unui termen de 15 zile de la data expirarii ITP sau a asigurarii RCA, se suspenda de drept certificatele de inmatriculare ale vehiculelor rutiere aflate in aceasta situatie. Suspendarea se comunica detinatorului vehiculului de indata, in scris, de catre Directia regim permise de conducere si inmatriculare a vehiculelor sau, dupa caz, de catre serviciul public comunitar regim permise de conducere si inmatriculare a vehiculelor.”

La solicitarea celor de la Hotnews, Politia Romana a invocat diverse motive pentru care nu aplica aceasta legea, dar in declaratii s-au contrazis singur. Redam mai jos declaratia reprezentantului Mai: “In lipsa unor obligatii legale stabilite in sarcina asiguratorilor, informatiile referitoare la existenta/valabilitatea RCA sunt implementate in Baza de date cu asigurarile obligatorii de raspundere civila auto incheiate pe teritoriul Romaniei, intr-un termen ce poate varia de la cateva minute la cateva zile”. Practic, exista o baza de date functionala cu asigurarile RCA existente.

Dupa mai multe insistente si intrebari, acestia au continuat spunand astfel: “Cu privire la datele care vizeaza valabilitatea asigurarii RCA, precizam ca, desi de-a lungul timpului au fost efectuate numeroase demersuri in acest sens, existenta unor impedimente legate de consecintele juridice pe care le presupunea masura suspendarii de drept a certificatelor de inmatriculare, necesitatea corelarii masurii suspendarii certificatului de inmatriculare cu aceea de retinere a documentului pentru a garanta eficienta acesteia, bugetul alocat, resursele umane necesare, si de faptul ca acestea au fost centralizate initial in baza de date CEDAM, administrata de Autoritatea de Supraveghere Financiara, si ulterior in baza de date AIDA, gestionata de Biroul Asiguratorilor Auto (BAAR), a condus la imposibilitatea aplicarii mecanismului prevazut de OUG nr. 189/2005.”

Practic, politia este in stare sa gaseasca orice scuza si sa invoce orice motiv, in loc sa puna legile in aplciare si chiar sa munceasca. Avand in vedere nivelul de tehnologie care exista si priceperea in IT a firmelor romanesti, ar fi foarte usor ca acest sistem sa devina foarte bun si usor de folosit intr-un timp scurt. Chiar si asa, este mai simplu sa cautam vinovati sau scuze, in loc sa incercam sa facem ceva. In plus, o astfel de masura este obligatorie pentru a pastra un nivel ridicat de siguranta in trafic.

In timp ce politia declara in permanenta ca aduce imbunatatiri si cauta solutii, fara ca lucrurile sa evolueze in directia dorita, brokerii de asigurari sunt de alta parere. Spre exemplu, in tarile nordice cetatenii au 5 zile la dispozitie, in afara situatiile exceptionale, pentru a reinnoi polita RCA dupa expirarea acesteia. In caz contrar, politia se prezinta imediat la domiciliul acestora. Soferii care sunt in aceasta situatie trebuie sa predea documentele de inmatriculare politiei pana la remedierea problemelor. Acest proces presupune insa munca si efort din partea politistilor.

In final, mai atragem atentia asupra unui fapt foarte important si ingrijorator. Dintre autoturismele care sunt inmatriculate in tara noastra, doar 70% au RCA valabil. Bine, situatia nu este una ingrozitoare, deoarece multe dintre masinile fara RCA probabil stau parcate si nu au fost folosite de cativa ani.

Citeste si...
Este vreun pericol sa conduceti o masina cu parbrizul crapat?
Este vreun pericol sa conduceti o masina cu parbrizul crapat?

Parbrizul masinii tale este mai mult decat un geam prin care sa vezi ce este in fata ta – el te protejeaza. Fara un parbriz, restu...

Este sigur sa conduci fara capacul rezervorului?
Este sigur sa conduci fara capacul rezervorului?

Daca apare lumina de atentionare semnalizand capacul rezervorului desfacut, acest lucru poate insemna mai multe lucruri. Daca esti...

Este sigur sa conduci cu lumina Controlul tractiunii (TCS) aprinsa?
Este sigur sa conduci cu lumina Controlul tractiunii (TCS) aprinsa?

Martorul luminos care tine de TCS indica faptul ca sistemul de control tractiune este activ. Controlul Tractiunii este necesar pen...

Este sigur sa conduci cu roata de rezerva slim?
Este sigur sa conduci cu roata de rezerva slim?

Cand roata se strica, este inlocuita cu o roata de rezerva slim (numita si roata de rezerva, dar o roata de rezerva este dimensiun...