Deja o traditie: Tot mai multe masini au kilometrii dati inapoi!

Deja o traditie: Tot mai multe masini au kilometrii dati inapoi!

Daca ai incercat sa iti cumperi o masina second hand cel putin o data, cu siguranta primul lucru pe care ai vrut sa il verifici este numarul real al kilometrilor. Din pacate, foarte multe masini care sunt aduse din strainatate au kilometrii dati peste cap. Daca pana acum era un subiect tabu, acum s-au realizat deja si studii care sa ateste acest lucru. Situatia nu este una buna, deoarece tot mai multe masini au kilometrajul dat peste cap.

Iata o statistica ingrijoratoare, dupa un studiu realizat in Statele Unite ale Americii: exista aproximativ 3,5% sanse ca o masina sa aiba kilometrajul modificat in primii 11 ani de viata.

In prezent, exista 1,9 milioane de vehicule pe sosea cu cifre incorecte pe odometru, potrivit Carfax. Aceasta cifra este in crestere cu 7 procente fata de anul trecut. In timp ce California are cele mai multe vehicule de acest tip pe sosele in prezent, rata de crestere a fost deosebit de mare in Texas, Florida si Arizona.

Odometrele digitale pot face mai usor sa falsifici o citire de pe bord, dar si mai greu sa scapi daca cineva isi face timp sa investigheze. Preturile masinilor SH continua sa scada in SUA, dar asta nu inseamna ca totul pe piata second-hand functioneaza perfect. O tendinta nefericita, de moda veche, care revine putin in actualitate este frauda cu kilometrajul. Era digitala a facut ca, in unele cazuri, sa fie mai usor ca niciodata sa dai kilometri inapoi.

Fiind cea mai mare piata auto din SUA, nu este o surpriza faptul ca in California se afla cele mai multe vehicule afectate - peste 437.000, a precizat Carfax - dar acest numar este cu doar 2 procente mai mare decat anul trecut. In top 10 cu cele mai multe masini afectate au fost trei state care au inregistrat o crestere de doua cifre a fraudei cu kilometraj in ultimele 12 luni: Texas (crestere de 15 procente), Florida si Arizona (ambele cu 12 procente).

Aceste interventii ilegale asupra masinilor pot avea un impact real, facandu-i pe cumparatori sa piarda in medie 4.000 de dolari in valoare odata cu achizitia lor, fara a lua in calcul eventualele costuri de intretinere neprevazute, a precizat Carfax. De asemenea, la revanzarea masinii soferul poate fi acuzat ca el este cel care a dat kilometrajul inapoi.

Administratia Nationala pentru Siguranta Traficului pe Autostrazi (NHTSA) urmareste de zeci de ani frauda cu kilometrajul. In 2002, aceasta a declarat ca in fiecare an au fost raportate aproximativ 450.000 de cazuri de fraudare a odometrelor si ca aceste cifre raportate gresit au ajuns sa coste cumparatorii de masini second-hand peste un miliard de dolari pe an. NHTSA a declarat ca exista o sansa de aproximativ 3,5% ca o masina sa aiba odometrul modificat in primii 11 ani de viata.

Digitalizarea odometrelor vehiculelor introduce o serie de alti factori pentru o anulare a kilometrajului, deoarece multe alte parti ale masinii utilizeaza acest numar. Acest lucru, la care se adauga o crestere a capturii de date de catre atelierele de reparatii auto si alte surse, inseamna ca, chiar daca odometrul este modificat, exista acum mai multe modalitati de a confirma orice modificari.

In 2021, NHTSA si-a schimbat regulile privind raportarea continua obligatorie a kilometrajului, astfel incat orice vehicul construit in sau dupa anul 2011 trebuie acum sa fie urmarit timp de 20 de ani, in loc de doar 10, cum era inainte. NHTSA a declarat ca a facut aceasta modificare deoarece varsta medie a masinilor aflate pe sosea era in crestere, iar o modificare a regulilor a fost necesara “pentru a aborda o crestere a fraudei cu odometru care implica vehicule mai vechi”.

Cum sa va protejati?

Daca doriti sa achizitionati un vehicul mai vechi cu un odometru mecanic, exista cateva lucruri cheie la care trebuie sa fiti atenti, a declarat NHTSA. Cereti titlul de proprietate pentru a vedea care este valoarea odometrului raportat oficial si asigurati-va ca acel detaliu nu este greu de citit.

In cazul in care masina include inregistrari de intretinere, in special schimbarile de ulei, acestea pot fi un bun inceput pentru a estima un kilometraj precis. In cazul vehiculelor relativ noi (cu mai putin de 30.000 de kilometri), anvelopele ar trebui sa fie originale. NHTSA recomanda, de asemenea, obtinerea unui raport istoric al vehiculului, pe care Carfax (in mod neasteptat) il ofera in calitate de organizatie interesata sa vanda cumparatorilor informatii despre masinile second-hand.

Odometer Fraud Check al grupului compara numarul de informatii al vehiculului (VIN) cu informatiile din bazele de date DMV ale statelor, referitoare la vehiculele care au fost raportate ca avand odometrele schimbate in mod fals. Desigur, exista si alte astfel de platforme care pentru o suma modica va pot oferii informatii detaliate despre intreg istoricul masinii, eventualitatea existentei unor accidente in trecut sau alte probleme, iar totul se realizeaza pe baza seriei unice a masinii.

Desigur, acest studiu exemplifica situatia care are loc in acest moment in Statele Unite ale Americii. Chiar daca in tara noastra nu au fost adunate date oficiale pe acest subiect, cu siguranta ne aflam cel putin la acelasi nivel, daca nu chiar mai rau. Asa cum bine stiti deja, in Romania de ani de zile se dau kilometrii inapoi.

In aceasta situatie trebuie luat in considerare si faptul ca nivelul de tehnologie informatica prin care se urmaresc fraudele in SUA este cu mult mai dezvoltat decat la noi. De asemenea, pedepsele in astfel de situatii sunt mult mai serioase. Concluzionand, putem aplica cel putin aceleasi procente si in tara noastra, fapt pentru care va recomandam calduros sa nu cumparati niciodata o masina fara o verificare detaliata in prealabil.

Citeste si...
Nu ai voie sa faci aceste lucruri cand semaforul intermitent este verde
Nu ai voie sa faci aceste lucruri cand semaforul intermitent este verde

In fiecare oras intalnim semafoare intermitente catre dreapta. Din pacate, rolul acestora si modul corect in care soferul trebuie...

Este vreo diferenta intre frana de mana si cea de urgenta?
Este vreo diferenta intre frana de mana si cea de urgenta?

Frana de mana este un sistem de franare diferit fata de cel principal al masinii, actionat prin apasarea pedalei de frana. Prin ac...

Este mai bine sa bag azot sau aer in anvelope?
Este mai bine sa bag azot sau aer in anvelope?

Imprumutat de la masinile de curse, azotul a inceput sa fie gasit si in anvelopele masinilor de serie. Merita sa pui azot in loc d...

Este vreun pericol sa conduceti o masina cu parbrizul crapat?
Este vreun pericol sa conduceti o masina cu parbrizul crapat?

Parbrizul masinii tale este mai mult decat un geam prin care sa vezi ce este in fata ta – el te protejeaza. Fara un parbriz, restu...