Demarorul – cum functioneaza, ce rol are si cand se inlocuieste

Demarorul – cum functioneaza, ce rol are si cand se inlocuieste

Majoritatea dintre noi isi incep fiecare zi in parte cu drumul catre locul de munca. Desi masina nu mai este de mult un moft, ci o necesitate, multi dintre noi nu cunosc mecanismele care stau in spatele functionarii unui autovehicul si cu atat mai putin partile componente ale acestora.

Acelasi lucru poate fi spus si despre demaror. Dupa cum ne indica si denumirea, demarorul are functia de a initia intrarea in functiune a vehiculului sau pornirea acestuia. Problemele care apar la pornirea masinii pot fi cauzate de baterie, de un releu de pornire, dar mai ales de demaror. 

Structura si functia demarorului

Electromotorul este alcatuit dintr-un motor electric de curent continuu si un sistem de cuplare. Acesta asigura pornirea rapida si lipsita de probleme a masinii, fiind in directa legatura cu motorul.

Pozitionat de obicei in zona posterioara a motorului, demarorul se cupleaza cu volanta. Pinionul demarorului actioneaza la nivelul volantei pe care o pune in miscare.

Prin urmare, pompa de combustibil este actionata si combustibilul ajunge astfel la nivelul injectoarelor. In cazul in care apar probleme la pornirea masinii, este indicata o vizita la service pentru a verifica starea demarorului. 

Ce se intampla cand demarorul este defect?

Un demaror defect nu permite pornirea masinii. Este important sa recunoastem semnele care apar in aceasta situatie, pentru a putea lua masuri in consecinta si pentru a remedia problema in cel mai scurt timp posibil.

Nu porneste motorul

Daca atunci cand actionam cheia in contact motorul nu porneste, este semn ca poate exista o problema la nivel de demaror, fie la nivelul solenoidului, fie la nivelul motorului acestuia.

O alta cauza ar putea fi reprezentata de o problema de natura electrica a demarorului sau a unei baterii lipsite de curent. Programeaza o vizita la service pentru un diagnostic rapid si cert al cauzei.

Citeste si despre: masina nu porneste, probleme cu demarorul

Demarorul este functional

In momentul in care rotesti cheia in contact, auzi de obicei un sunet caracteristic (click). Cateodata insa, poti auzi sunetul, dar motorul totusi nu incepe sa functioneze.

Aceasta situatie apare in cazul in care problema este de natura mecanica, determinata de o angrenare incorecta a rotilor dintate cu volanta sau o uzura accentuata la nivelul pieselor componente. Cel mai indicat ar fi in acest caz sa inlocuiesti demarorul in cadrul unui service auto.

Zgomot in timpul actionarii

In cazul in care partile componente ale demarorului devin uzate prin utilizare indelungata, demarorul va fi nevoit sa functioneze mai intens pentru a suplimenta aceasta uzura si pentru a actiona volanta. Acest proces intensificat se traduce printr-un zgomot specific de "macinare".

O problema de functionare a demarorului semnifica o disfunctie interna, solutia fiind aceea de schimbare a demarorului cu o piesa noua.

Demarorul scoate fum

Demarorul este dependent de curentul electric furnizat de baterie. In cazul in care intensitatea sau tensiunea curentului din baterie variaza, demarorul se poate scurtcircuita.

Cateodata este posibil ca demarorul sa scoata fum atunci cand sarcina sa este depasita, situatie care poate sa apara chiar si dupa pornirea autoturismului.

Un alt posibil motiv de luat in calcul este reprezentat de existenta unei sigurante arse. Oricare ar fi situatia, este indicat sa lasi personalul specializat sa determine cu precizie cauza acestei probleme.

Curatarea demarorului

Pentru a functiona in parametrii normali, demarorul necesita, ca orice componenta a unui sistem masuri de igienizare si mentenanta periodice. Pentru a igieniza demarorul si conectorii acestuia ai nevoie de surubelnite, de unsoare, seringi si de un spray de curatare. Pasii pe care trebuie sa ii urmezi in momentul in care initiezi manopera de curatare a demarorului sunt descrisi in cele ce urmeaza.

Deconecteaza/scoate bateria inainte de a incepe orice manopera. Desurubeaza demarorul care este fixat la nivelul motorului prin 2 suruburi. 

Desi pe piata sunt disponibile diferite solutii de curatare, poti folosi si alcoolul pentru a igieniza portiunea din interior a piesei. Verifica si igienizeaza conectorii cu ajutorul unui sistem electric de curatare.

Daca ai folosit alcool pentru curatare, lasa piesa sa se usuce si alcoolul ramas sa se evapore de pe suprafata demarorului. Aplica grasime in interiorul demarorului cu ajutorul seringii, pentru a te asigura ca toate zonele au fost lubrefiate.

Monteaza demarorul in pozitie si fixeaza-l cu ajutorul celor 2 suruburi. Controleaza starea de functionare a acestuia prin pornirea masinii. Daca masina nu porneste si situatia este identica cu cea de dinainte de curatare, va fi nevoie sa faci o vizita in service.

Daca mecanicul diagnosticheaza o problema de natura electrica, de obicei poate sa efectueze o reparatie. Dar daca problema este de natura mecanica, singura solutie disponibila este de a inlocui piesa cu alta noua. 

Citeste si despre: sfaturi intretinere demaror

Sursa foto: angieslist.com, radair.com, autoelectro.co.uk, readersdigest.ca

Articole similare
Cod eroare OBD2 P0508

Cod eroare OBD2 P0508

PCM a detectat o eroare la circuitul supapei IAC - tensiune scazuta.

Cod eroare OBD2 P0889

Cod eroare OBD2 P0889

Acest cod se refera la eroarea circuitului senzorial al releului modulului de comanda a tractiunii - performanta slaba.

Probleme la cutie automata cu comutatorul N sau Neutru

Probleme la cutie automata cu comutatorul N sau Neutru

Probleme sau oscilatii pot aparea in momentul in care stationezi si pui masina in ralanti, pozitia neutru a schimbatorului de viteze.

Cod eroare OBD2 P0041

Cod eroare OBD2 P0041

Acest cod se refera la o eroare care apare la circuitul de control al senzorului de oxigen din aval.