Despre tipurile de tractiune. Ce inseamna RWD, AWD, 4WD si FWD?

Despre tipurile de tractiune. Ce inseamna RWD, AWD, 4WD si FWD?

Una dintre specificatiile foarte importante ale unui autoturism este tipul de tractiune cu care acea masina este echipata, iar in momentul de fata exista 4 feluri de tractiuni care se utilizeaza in mod uzual pe autoturisme. Tipul de tractiune al autoturismului ne indica care roti se ocupa de oferirea tractiunii in timpul mersului, iar in cazuri mai speciale in ce momente se schimba modul de tractiune. La unele autoturisme trag doar rotile din fata, la altele doar cele din spate, iar la unele toate cele 4 roti. Este important sa cunoastem tipul de tractiune pentru a sti in ce conditii este pregatit autoturismul sa circule in siguranta si pentru a ne putea adapta stilul de condus atunci cand conditiile meteorologice o cer.

Atunci cand ne gandim la un autoturism nou, unul dintre cele mai importante aspecte este sa gasim sistemul de tractiune corespuznator care sa satisfaca nevoile noastre si sa ne permitem sa ne deplasam in siguranta pe drumurile pe care dorim. Fiecare tip dre tractiune are plusuri si minusuri, iar asa cum am mentionat la inceput, exista 4 tipuri diferite: AWD( tractiune integrala, unde toate rotile iau parte in proces si pot trage individual), FWD(tractiune fata), RWD(tractiune spate) si 4WD( tractiune pe patru roti sau 4x4 cum il regasim la noi mai frecvent).

Tractiunea pe rotile din fata (FWD)

Tractiunea de tip FWD(fata) inseamna ca intreaga puterea a autoturismului este livrata catre rotile din fata, iar acestea au rolul de trage masina dumneavoastra. Puntea fata are acum rol virator dar si de transmisie. Avantajul unui astfel de sistem este ca beneficiaza de un consum de combustibil mai redus si emite mai putine noxe. Deoarece rotile din fata sunt aproape de sursa puterii, nivelul de tractiune care poate fi mentinut in conditii dificile este mai ridicat. Majoritatea autovehiculelor normale sunt echipate cu sistem de tractiune fata.

Tractiunea pe rotile din spate (RWD)

Atunci cand vine vorba despre sistemul de tractiune spate acesta este foarte asemanator cu cel prezentat anterior, diferenta fiind ca puterea de la motor va merge catre rotile din spate si nu cele din fata. Rotile din fata nu vor primi nici o putere si vor avea doar rolul de a manevra vehiculul in viraje. In cazul acestor autoturisme, greutatea totala a masinii este mai bine distribuita si in consecinta ar trebui sa stea mai bine pe drum, motiv pentru care majoritate automobilelor sport, care dezvolta puteri mai mari sunt echipate cu tractiune spate pentru a avea mai multa stabilitate. Pe de alta parte, marele dezavantaj al acestui tip de tractiune este ca devine foarte greu de controlat atunci cand drumul este acoperit cu zapada sau polei, masina poate sa alunece usor si condusul este mai periculos.

Tractiune pe patru roti (4WD)

In acest caz, puterea exercitata de catre motor este livrata in mod egal catre toate cele patru roti ale autoturismului, iar in acest fel tractiunea autoturismului creste considerabil fata de un autoturism cu tractiune pe doua roti. Dezavantajul acestui sistem este ca prezinta o crestere a consumul de combustibil cu 15-20%, motiv pentru care tot mai multi producatori echipeaza masinile cu sistem 4X4 care poate fi modificat intr-un sistem de tractiune fata, asa incat consumul sa fie mai mic, iar tractiunea pe toate rotile sa fie folosita de catre sofer doar atunci cand este necesar. Marele avantaj al acestui sistem de tractiune este ca ofera puterea si versatilitatea necesare pentru a aborda orice fel de teren, in orice tip de conditii meteorologice.

Tractiune integrala (AWD)

Acest sistem este poate cel mai complex dintre cele amintite pana acum, deoarece este echipat cu unu sau mai multe diferentiale, care distribuie puterea catre cele patru roti ale autoturismului in functie de nevoia acestora si de drumurile pe care circulam. In momentul de fata, pe piata auto exista doua tipuri de sistem AWD, unul AWD part-time care functioneaza de cele mai multe ori sub format unui FWD si trimite putere catre toate rotile doar cand este necesar si un sistem AWD full-time, care trimite la toate rotile putere in mod continuu, dar nu in aceeasi cantitate.

Citeste si...
Este sigur sa conduci fara capacul rezervorului?
Este sigur sa conduci fara capacul rezervorului?

Daca apare lumina de atentionare semnalizand capacul rezervorului desfacut, acest lucru poate insemna mai multe lucruri. Daca esti...

Este sigur sa conduci cu roata de rezerva slim?
Este sigur sa conduci cu roata de rezerva slim?

Cand roata se strica, este inlocuita cu o roata de rezerva slim (numita si roata de rezerva, dar o roata de rezerva este dimensiun...

Este posibil sa repari o pana de cauciuc?
Este posibil sa repari o pana de cauciuc?

Beculetul care monitorizeaza presiunea din anvelope s-a aprins in bord. Inainte de a realiza ceea ce se intampla, auziti sunetul f...

Este sigur sa conduci daca motorul da rateuri?
Este sigur sa conduci daca motorul da rateuri?

Astazi o sa scriem despre un motor sau mai exact un cilindru care da rateuri. Acest fenomen apare atunci cand ai un amestec de aer...