De foarte multe ori se intampla sa avem parte de un drum lung, iar la finalul acestuia sa sesizam ca parbrizul autoturismului nostru este spart sau crapat. Acest lucru se poate intampla in orice moment, iar o pietricica de mici dimensiuni este suficienta pentru a provoca daune serioase parbrizului unei masini care se deplaseaza cu viteza mare. Exista reglementari legale care indica in ce conditii putem sa conducem atunci cand parbrizul este crapat, iar in acest articol va vom explica cum trebuie sa conducem atat pentru a respecta prevederi legale, cat si pentru a ne afla in siguranta.
In aceasta situatie trebuie sa avem mai multe aspecte in considerare. In primul rand este foarte important daca e vorba de o fisura sau mai multe, care este marimea acelei fisuri, da se intinde sau nu si daca ne afecteaza in vreun fel vizibilitatea in timpul condusului. Din punct de vedere teoretic, daca exista o singura fisura si aceasta este mica 1-2 cm si se afla in jumatatea din dreapta sau in jumatatea de jos a parbrizului, nu ar trebui sa reprezinte o problema din punct de vedere al sigurantei.
Pe de alta parte, trebuie sa stiti ca cel putin in tara noastra, atunci cand circulam cu un automobil care are parbrizul crapat, riscam amenzi destul de mari si retinerea talonului de inmatricularea pana la remedierea problemei in cazul in care suntem opriti in trafic. Nu puteti trece nicio inspectie ITP daca parbrizul este crapat. Singura exceptie este atunci cand crapatura este punctiforma si am intervenit asupra ei la un service auto de specialitate pentru a nu se extinde.
Cu toate acestea, nu va recomandam sa conduceti cu parbrizul crapat, mai ales daca observati ca aceasta crapatura este prezenta si pe partea exterioara si pe cea interioara a parbrizului. In eventualitatea in care aveti ghinion ca parbrizul sa fie lovit din nou in aceeasi zona, acesta se poate sparge foarte rapid in sute de bucati, iar atat dumneavoastra, cat si ceilalti participanti la trafic vor fi intr-un pericol iminent. De asemenea, daca crapatura afecteaza vederea si orizontul dumneavoastra este restrans, va sfatuim sa inlocuiti parbrizul masinii de urgenta.
Este drept ca e mult mai usor si ieftin sa reparam o fisura decat sa inlocuim un parbriz, dar de asemenea, orice fisura se poate extinde chiar si daca a fost reparata, iar asa cum ziceam anterior, o alta lovitura poate fi fatala si putem provoca un accident periculos imediat. Mai mult, un parbriz care prezinta crapaturi nu va mai fi la fel de solid ca si unul nou, iar in cazul unui accident cu siguranta nu va rezista asa cum ne-am astepta. Pe langa protectia soferului, parbrizul are si rolul de a mentine prabusirea acoperisului masinii in cazul unui accidet, deci automat va veti afla in pericol.
In concluzie, atunci cand crapaturile sunt punctiforme si intr-un numar mic, nu este o problema sa optati pentru repararea acestora, dar daca sunt de mari dimensiuni va recomandam calduros sa inlocuiti parbrizul de urgenta.