Istoria automobilului romanesc, pana la momentul aparitiei modelului Dacia

Istoria automobilului romanesc, pana la momentul aparitiei modelului Dacia

Este important de stiut faptul ca istoria automobilului romanesc nu incepe cu Dacia, Oltcit si Aro, ci isi gaseste originile cu mult inainte, in secolul al XIX-lea, respectiv in anul 1880, atunci cand a fost construita prima masina de catre un roman, urmata de alte modele, printre care si unul scos de uzinele Malaxa, in anul 1945, furat de rusi si dus in Urali.

Astfel, potrivit celor de la evz.ro, punem la dispozitia cititorilor nostri cateva informatii de real interes pentru pasionatii din domeniul auto, referitoare la istoria masinilor romanesti dinaintea modelului Dacia.

Sursa citata mentioneaza faptul ca prima masina din lume a beneficiat de un motor cu abur si a fost inventata in anul 1770. Aceasta se numea Cugnot, luandu-si numele de la inventatorul Joseph Cugnot, regasindu-se la ora actuala in Paris, la Muzeul de Arte si Meserii.

„Masina avea in fata un cazan imens, in care se producea aburul necesar propulsiei. Vehiculul Cugnot cantarea in jur de 2,5 tone si dezvolta o viteza de 3,6 km pe ora“.

Dupa aproximativ un secol, apare prima masina romaneasca, conceputa tot la Paris, ce e drept, de catre un roman. Aceasta a fost adusa pentru a fi admirata, la Bucuresti, in anul 1906, atunci cand inginerul a revenit in tara.

Referitor la personalitatea inventatorului, sursa mentioneaza urmatoarele: „Inventatorul primului vehicul romanesc cu motor pe abur se numea Dumitru Vasescu, era din Iasi si a plecat la Paris sa studieze ingineria. In 1875 a pus bazele unui atelier mecanic in capitala Frantei unde a conceput si construit primul automobil capabil sa se deplaseze pe sosea ori pe calea ferata cu un motor propriu.

Dumitru Vasescu a reusit in 1880 sa finalizeze un automobil propulsat de un motor cu aburi pe care l-a scos pe strazile din Paris. Inventia a atras atentia tuturor, inclusiv a presei din acea perioada. Era ceva revolutionar, automobilul lui Vasescu avand cateva caracteristici pe care le intalnim si astazi la masinile modern. Masina avea jantele metalice cu anvelope de cauciuc, spre deosebire de cele care circulau la acel moment, cu roti din lemn, asemenea celor de caruta. Sistemul de franare era compus din doua piese mecanice independente, care actionau rotile“.

Din pacate, modelul masinii lui Vasescu s-a pierdut in negura timpului, asa cum nici despre inventator nu se mai cunosc multe alte lucruri. Se stie doar faptul ca acesta a decedat in anul 1909, ramanand recunoscut in istorie drept primul constructor al unui automobil romanesc.

Masina romaneasca a lui Aurel Persu, ce poate fi comparata cu Ferrari

La 13 ani de la decesul inginerului Vasescu, apare un nou constructor auto, in persoana lui Aurel Persu. Acesta este recunoscut pentru inventarea primului vehicul aerodinamic din lume, in anul 1921; acesta avea rotile integrate in caroserie.

Inventatorul a parcurs cu masina distanta de 120000 kilometri, dovedind in acest mod fiabilitatea acesteia. Automobilul se afla, in prezent, la Muzeul Tehnic Dimitrie Leonida, din Bucuresti.

Este foarte important de stiut faptul ca automobilul in discutie avea un coeficient aerodinamic de doar 0,22, similar cu cel al unui Ferrari modern.

Potrivit evz.ro, „Aurel Persu si-a construit masina in Germania, unde a obtinut si brevetul pentru inventie. El a revenit in Romania si a donat-o, ulterior, muzeului. Din pacate, desi a fost pastrata, nu este intr-o stare tehnica foarte buna, nefiind ingrijita corespunzator. Sasiul din lemn a putrezit si s-a rupt, iar daca nu va fi restaurata, rapid, cu siguranta se va distruge iremediabil. iar noi vom pierde inca o bucatica din istoria automobilistica a Romaniei“.

Roadsterul MR a fost inventat de Radu Manicatide

Radu Manicatide este inginerul roman care a inventat Roadsterul MR, automobil produs in numai doua exemplare. Ne referim la un roadster mic, fabricat la IAR Brasov, avand montat un motor de motocicleta, in doi timpi, care dezvolta 11,5 cp, la o turatie de 4.000 rpm.

„Masina avea doua locuri, motor pozitionat in spate si atingea o viteza de 70 km/h. Avea o greutate de 270 kg si consuma in jur de 4,5 l/100 km. Roadsterul MR avea o caroserie eleganta inspirata de Jaguar XK120“.

Masina Malaxa a ajuns in URSS

In anul 1945, la finele razboiului, automobilul Malaxa facea senzatie in tara noastra, acesta fiind construit la Resita, in fabricile lui Nicolae Malaxa. La proiect a colaborat o echipa mare de ingineri si tehnicieni, avandu-l in frunte pe Petre Carp.

Potrivit aceleiasi surse, „masina avea un motor cu 3 cilindri in stea, cu racire fortata cu aer, capabil sa dezvolte 30 cp. Propulsorul era pozitionat in spate, acolo unde era si tractiunea. Motorul avea o greutate totala, cu diferentialul si cutia de viteze de 150 kg. Pentru a asigura racirea motorului, intre plafon si acoperis era lasat un spatiu pentru canalizarea aerului necesar.

Automobilul Malaxa oferea un nivel inalt de confort si putea transporta pana la sase persoane. Caroseria avea o forma aerodinamica, eleganta, cu portbagajul in partea din fata. Viteza maxima era de 120 km/h, iar consumul de benzina era de 10 l/100 km. Caroseria era montata pe sasiu cu tampoane de cauciuc de 10 cm grosime, ceea ce-i dadea un confort spori. S-au produs cam 800 de automobile pe an, intre 1945 si 1947, dar majoritatea au plecat la export“.

Visul frumos s-a terminat dupa razboi, in conditiile in care tara noastra era ocupata de rusi, care au decis sa mute linia de asamblare in URSS, in Urali. Decizia a fost luata chiar de Leonid Brejnev, liderul comunist de la acea vreme, in conditiile in care fusese deosebit de impresionat de ceea ce vazuse la Resita.

Automobilele artizanale romanesti

Pana la momentul aparitiei primei masini Dacia, inginerii romani au inventat si alte modele de automobile. Astfel, „in anii ’50 circula prin Bucuresti o masinuta cu trei roti, care atragea atentia tuturor. A fost conceputa si produsa intr-un atelier care apartinea unui automobilist amator, Gheorghe Gal, fost campion si recordman de motociclism in anii ’30“.

De asemenea, in anul 1957 a aparut automobilul Rodica, la Brasov, inventie a lui Nicolae Lucaci. Masina beneficia de doua locuri si un motor in partea din fata, avand trei viteze.

Dacia – primul automobil romanesc sub licenta franceza

Desi nu este prima masina romaneasca, este cu siguranta cea mai populara dintre acestea. A aparut in anul 1966, la uzina Colibasi (actuala Mioveni), in zona Pitestiului. Masina a fost rezultatul intelegerilor de la acea vreme dintre oficialii romani comunisti si grupul francez Renault.

Potrivit aceleiasi surse, „autoritatile romane doreau o licenta pentru un autoturism din clasa medie cu o capacitate cilindrica cuprinsa intre 1.000 si 1.300 cm3. La licitatie au participat Renault, Peugeot, Fiat, Alfa Romeo si Austin. In cele din urma a fost selectata licenta Renault care a propus, initial, modelul Renault 12. Din cauza unor motive tehnice si economice, oferta a fost retrasa. Modelul era in faza de teste, iar productia trebuia sa inceapa in Franta, in a doua jumatate a anului 1969.

Renault a permis partii romane sa inceapa asamblarea unui model intermediar pana cand Renault 12 sa fie pregatit pentru productie si s-a optat pentru Renault 8. La 20 august 1968 a inceput productia de serie pentru Dacia 1100, un model sub licenta Renault R8

Dupa Dacia 1100, a urmat Dacia 1300, care a intrat in productie in august 1969, modelul fiind sub licenta R 12, o berlina cu 4 usi si tractiune pe fata“.

Istoria a continuat, sub umbrela Renault, cu mai multe variante ale modelului Dacia 1300. Amintim si modelele Dacia 1302, Dacia 500, Dacia 1310, Dacia Nova, Dacia SupeRNova, Dacia Solenza, Dacia Logan, Dacia Sandero, Dacia Duster, respectiv Dacia Spring.

Nu trebuie omis nici ARO (1957), primul SUV romanesc (model caruia i-am dedicat un articol complex acum nu multa vreme), dar nici automobilul Oltcit (1979), creat in parteneriat cu cei de la Citroën. Acesta a fost urmat de Daewoo Cielo, Ford Transit Connect, Ford B-Max, Ford EcoSport, respectiv Ford Puma.

Citeste si...
Sa mai schimb uleiul din cutia de viteze daca nu a fost schimbat niciodata?
Sa mai schimb uleiul din cutia de viteze daca nu a fost schimbat niciodata?

In angrenajul unui autoturism exista o multitudine de fluide care sunt folosite si fiecare are un rol diferit, cel putin la fel de...

Aceasta este o Dacie cu 6 roți! De ce a fost dezvoltată și care au fost costurile implicate.
Aceasta este o Dacie cu 6 roți! De ce a fost dezvoltată și care au fost costurile implicate.

Moise Davidaș, în vârstă de 67 de ani și maistru mecanic, a construit în 2010 un model de Dacia cu 6 roți, adaptat pentru nevoile...

Dacia anunta conceptul Bigster - fratele mai mare a lui Duster
Dacia anunta conceptul Bigster - fratele mai mare a lui Duster

Pana in 2025 Dacia ne promite ca Duster va avea un frate mai mare, Bigster. Astazi puteti vedea randarile noului concept ale produ...

Dacia Jogger: galerie foto
Dacia Jogger: galerie foto

Poze oficiale Dacia Jogger.