Istoria Daciei 1300 - unul dintre cele mai moderne automobile ale Europei anilor ’70

Istoria Daciei 1300 - unul dintre cele mai moderne automobile ale Europei anilor ’70

Istoria Dacia - primul automobil romanesc sub licenta franceza.

Dacia 1300 - unul dintre cele mai moderne automobile ale Europei anilor ’70

Vorbeam cu oarecare mandrie, acum nu multa vreme, despre istoria automobilului romanesc de pana la momentul aparitiei modelului Dacia, articol pe care va recomandam cu caldura sa il parcurgeti pe site-ul nostru, in amintirea vremurilor de odinioara.

In aceste conditii, consideram de cuviinta sa ne intoarcem in timp si sa continuam povestea masinilor romanesti, abordand de aceasta data istoria Dacia, respectiv modelul Dacia 1300, care a facut adevarate furori in Europa acelor vremuri.

dacia-LOGO

Sursa foto: daciaclasic.ro

Desi nu este prima masina romaneasca, Dacia este cu siguranta cea mai populara dintre acestea. A aparut in anul 1966, la uzina Colibasi (actuala Mioveni), in zona Pitestiului. Masina a fost rezultatul intelegerilor de la acea vreme dintre oficialii romani comunisti si grupul francez Renault.

Istoria cautarii unei licente nu a fost intr-atat de grea. Potrivit evz.ro, „autoritatile romane doreau o licenta pentru un autoturism din clasa medie cu o capacitate cilindrica cuprinsa intre 1.000 si 1.300 cm3. La licitatie au participat Renault, Peugeot, Fiat, Alfa Romeo si Austin. In cele din urma a fost selectata licenta Renault care a propus, initial, modelul Renault 12. Din cauza unor motive tehnice si economice, oferta a fost retrasa. Modelul era in faza de teste, iar productia trebuia sa inceapa in Franta, in a doua jumatate a anului 1969.

Renault a permis partii romane sa inceapa asamblarea unui model intermediar pana cand Renault 12 sa fie pregatit pentru productie si s-a optat pentru Renault 8. La 20 august 1968 a inceput productia de serie pentru Dacia 1100, un model sub licenta Renault R8

Dupa Dacia 1100, a urmat Dacia 1300, care a intrat in productie in august 1969, modelul fiind sub licenta R 12, o berlina cu 4 usi si tractiune pe fata“.

Modelul Dacia 1300 – adevarata aparitie la saloanele auto de la Bucuresti si Paris

Trecand de etapa Dacia 1100, care si-a inceput productia in anul 1968, ajungem la modelul Dacia 1300, subiectul articolului nostru de astazi, intrat in productie in august 1969, ultimele modele aparand in anul 1981.

Astfel, potrivit daciaclasic.ro, „Dacia 1300 este un model sub licenta R12 care a intrat in productie in august 1969 (odata cu lansarea in Franta) (…). Cele doua, Dacia 1300 si Renault 12, erau de fapt la fel, diferenta fiind facuta de emblemele si inscriptionarile firmelor producatoare“.

dacia1300dacia_1301-2

Sursa foto: daciaclasic.ro

Cine a detinut masina si nu numai si-o aminteste cu siguranta – o berlina in patru usi, care dispunea de tractiune pe puntea fata, recunoscuta ca un automobil deosebit de modern al Europei anilor ’70, cu toate ca designul era destul de simplu.

Este interesant de stiut faptul ca desi contractul de licenta cu francezii iesea din valabilitate in anul 1978, modelul Dacia 1300 a continuat sa iasa pe portile fabricii pana in anul 1981.

In perioada 1969 – 1981, Dacia scoate modele dupa modele. Numai in anul 1969 sunt produse 293 exemplare standard, punctul de pornire fiind reprezentat de modelele Renault 12 L si TL Faza 1.

Mai tarziu, in anul 1970, sunt produse 4128 exemplare, in doua variante: Dacia 1300 Standard si 1300L („lux“), urmand ca, in anul 1973, sa fie scoasa pe piata Dacia 1300 Break, iar in anul 1974 1301LS („lux super“, pentru cei cu functii inalte din PCR, parte a coloanelor oficiale), productia crescand in fecare an.

Potrivit aceleiasi surse, „Dacia 1301 Lux Super avea dotari ce nu se aflau pe modelele Standard si Lux cum ar fi: instalatie radio din fabrica, scaune fata suprainaltate, circuit de frana dublu, oglinzi retrovizoare exterioare, oglinda interioara cu pozitie zi/noapte, parasolar pasager cu oglinda, torpedou iluminat, bricheta electrica, instalatie spalare parbriz electrica, fiind disponibila doar in varianta negru“.

Cererea mare a facut ca modelul Dacia 1300 sa devina o marca a Romaniei, similara Trabantului Germaniei de Est.

In ceea ce priveste detaliile tehnice, trebuie stiut faptul ca blocul motopropulsor dispunea de o capacitate cilindrica de 1,289 cmc, respectiv 54 CP, montat in 2 variante distincte: modelul 810-02 frantuzesc, pana la jumatatea lui 1972 si modelul 810-99 romanesc, de la jumatatea lui 1972.

„Carburatoarele, de asemenea, au fost monocorp Solex EISA 1,2 si 3 pana in 1972, iar din 1973 pana in 1981 monocorp Carfil (licenta Weber). Cutia de viteze era in 4 trepte si ea in 2 variante: productie Franta pana in anul 1974 si productie Romania din 1974. Viteza maxima este de 144 km/h si consumul de 7 litri la suta de kilometri.

O alta deosebire de dotare este amplasarea franei de mana la bord (model R16) la exemplarele produse din 1969 pana la jumatatea anului 1972, ulterior fiind mutata intre scaunele fata, aceasta mutare determinand inlaturarea cotierei si a cutiei de acte amplasate pana atunci in acest loc“.

Culorile au derivat de la modelul Dacia 1100, dupa cum urmeaza: Rosu 28, Alb 40, Albastru 68, Gri 83, Verde 57, Alb 13. Gama de culori a fost ulterior imbogatita cu Rosu 25, Rosu 27, Verde 6016, Bleu 61, Galben 48, Portocaliu 313, Verde 56, Verde „ou de rata“, Negru 81.

Istoria a continuat, sub umbrela Renault, cu mai multe variante ale modelului Dacia 1300. Amintim si modelele Dacia 1302, Dacia 500, Dacia 1310, Dacia Nova, Dacia SupeRNova, Dacia Solenza, Dacia Logan, Dacia Sandero, Dacia Duster, respectiv Dacia Spring.

Nu trebuie omis nici ARO (1957), primul SUV romanesc (model caruia i-am dedicat un articol complex acum nu multa vreme, disponibil pe site-ul nostru), dar nici automobilul Oltcit (1979), creat in parteneriat cu cei de la Citroën. Acesta a fost urmat de Daewoo Cielo, Ford Transit Connect, Ford B-Max, Ford EcoSport, respectiv Ford Puma.

Comentarii

Articolul nu are nici un comentariu. Fii primul care comenteaza!

Citeste si...
Dacia de la CEC? Cum se castiga?
Dacia de la CEC? Cum se castiga?

Înainte de Revoluție, concetățenii depuneau economiile la CEC și așteptau cu speranță. Așteptau momentul în care să-și permită să...

VIDEO: Dacia Spring teste de impact. 1 stea din 5 la EuroNCAP
VIDEO: Dacia Spring teste de impact. 1 stea din 5 la EuroNCAP

Dacia primeste doar o stea din cinci la testele de siguranta EuroNCAP. In acelasi timp Renault Zoe a primit 0 stele iar Dacia Loga...

Replica Dacia Spring facuta in China la 28.000 de lei
Replica Dacia Spring facuta in China la 28.000 de lei

Cu doar 6.000 de dolari iti poti lua acum o Dacia Spring facuta in China. Acum nu te astepta sa fie identica, numele ei real este...

VIDEO: Dacia Logan viteza maxima, testata in Germania
VIDEO: Dacia Logan viteza maxima, testata in Germania

Dacia Logan nu este una dintre cele mai sportive sau rapide mașini de pe piață și nici nu a fost concepută în acest scop, dar aces...