Martor de bord al airbag-ului aprins?

Martor de bord al airbag-ului aprins?

Cu totii stim ca airbag-urile sunt esentiale in cazul producerii unui accident, avand rolul de a asigura protectie pentru soferi, dar si pentru pasageri fata de impactul cu suprafetele dure din masina, la viteze crescute.

Airbag-urile au inceput sa fie folosite din perioada anilor 1970 si statisticile indica faptul ca, de atunci, au salvat multe persoane aflate in pericol de a-si pierde viata. De multe ori insa, posesorii de autovehicule au remarcat faptul ca indicatorul de airbag de la nivelul bordului se aprinde.

Desi multi aleg sa desconsidere aceste aspect si importanta pe care o poate avea, articolul de fata isi doreste sa te informeze cu privire la cele mai frecvente probleme care pot sa apara, precum si semnificatia acestora.

Senzorii de airbag se declanseaza in caz de accident si, din acest motiv, poarta denumirea de senzori de accident.

Acestia sunt pozitionati atat in partea din fata cat si pe zonele laterale ale masinii, pentru a asigura protectie atat fata de impactul frontal cat si laterale. In functie de marca, modelul si anul de fabricatiei al masinii, numarul lor poate varia.

Cum functioneaza un senzor de airbag?

Principiul de functionare al unui airbag este destul de simplu. Acesta este un sistem care are rolul de a depista viteza cu care autovehiculul decelereaza. Decelerarea mai poarta denumirea si de accelerare negativa si reprezinta rata de schimbare a vitezei la o masina atunci cand este initiat procesul de franare.

In functie de viteza detectata, sistemul intra in actiune si transmite aceste informatii catre unitatea de comanda si catre toate partile componente ale acestui sistem. Acest senzor determina nu numai viteza dar si intensitatea cu care s-a realizat impactul, factori deosebit de importanti in activarea sau nu a airbagurilor.

Exista doua tipuri de senzori – de masa si de tip rola. Senzorul de masa, localizat in zona frontala a masinii, are rolul de a determina cat de puternic a fost impactul.

Compus din doi senzori, localizati la nivelul motorului si in zona in care sunt asezatii pasagerii, acest dispozitiv este capabil sa evalueze corect cat de periculos a fost impactul si cand trebuie ca airbag-ul sa fie declansat pentru a proteja soferul si pasagerii.

Cel de-al doilea senzor se prezinta sub forma de arc elicoidal. Acest arc elicoidal este capabil, prin tensiunea generata de un impact sa trimita un semnal la circuitul electric.

De fiecare data cand pornesti masina, se face o verificare a circuitelor senzorilor de airbag, proces semnalizat printr-o lumina de avertizare care palpaie pe bord. In mod normal, dupa ce verificarea este incheiata si daca totul functioneaza in parametri normali, lumina din bord se va stinge. Daca ledul ramane insa aprins, este semn ca avem o posibila defectiune.

Daca senzorul de la nivelul airbag-ului este stricat, lumina pe bord ramane aprinsa si solutia acestei probleme o reprezinta schimbarea senzorului.

Trebuie sa stii faptul ca modul in care semnalul din bord se aprinde poate semnifica o anumita problema. Este indicat sa verifici in manualul masinii tale care sunt codurile de eroare care pot aparea si ce caracteristici au acestea.

Pentru a pune un diagnostic corect, indicat ar fi sa folosesti un instrument extrem de precis, capabil sa scaneze si sa citeasca erorile masinii. Un profesionist care detine acest instrument poate sa te ajute sa remediezi problema intr-un timp foarte scurt, prin diagnosticare precisa.

Daca a fost nevoie recent sa schimbi bateria, este posibil ca bateria de rezerva de la nivelul airbag-ului sa fi suferit de asemenea. Chiar daca ai schimbat bateria, lumina de avertizare din bord continua sa clipeasca si te poate induce in eroare. Este bine dupa fiecare astfel de manopera sa elimini eroarea care apare cu ajutorul instrumentului de diagnostic.

Problema la nivelul arcului ceasului de airbag

Acest arc are rolul de a pastra legatura intre airbag si cablurile electrice. Daca problema apare la acest nivel, ca urmare a uzurii in timp, este indicat sa duci masina la un service care are instrumentele necesare pentru a diagnostica o astfel de problema si sa schimbi arcul ceasului respectiv.

Modulul airbag este deosebit de sensibil la apa sau chiar la conditii de umiditate usoara.

Localizat la nivelul scaunului soferului si pasagerului din dreapta, acest senzor poate sa fie expus coroziunii in timp si sa se scurtcircuiteze. Cand acest lucru se intampla, apare un cod DTC si lumina din bord ramane aprinsa.

Ar fi gresit sa presupui ca stii unde se gaseste cu exactitate fiecare senzor al masinii tale. Pentru a afla cu precizie, este bine sa citesti cartea tehnica a masinii. Cele mai frecvente localizari includ bara de protectie din zona frontala, in vecinatatea condensatorului, in interiorul motorului, la nivelul scaunului de pasager, sau chiar in aripa din fata a autoturismului.

Resetarea unui senzor de airbag

Resetarea unui senzor se poate face folosind un scaner OBD2 (on board diagnostic). Pentru a reseta airbagul, trebuie sa urmezi 2 pasi – in primul rand, trebuie sa deconectezi bateria.

In primul rand, trebuie sa localizezi bateria sub capota. Dupa cum vei vedea, aceasta este prevazuta cu o borna de pozitiv si una de negativ. De pe borna negativa trebuie sa desfaci piulita si sa deconectezi clema cablului. Cel de-al doilea pas – reconectarea bateriei.

Dupa ce ai scos clema, asteapta mai mult de 5 secunde, dupa care leaga inapoi cablul in pozitie. Dupa ce ai urmat acesti pasi, senzorii au fost resetati, inclusiv cel al airbagului, ceea ce inseamna ca lumina nu va mai ramane aprinsa in bord.

Cum sa schimbi un senzor care s-a defectat

Este bine sa stii ca schimbarea unui senzor nu este o manopera extrem de facila. Dar, pentru a o putea realiza, ai nevoie de cartea tehnica a masinii pentru a cunoaste in detaliu caracteristicile de montare ale pieselor. In primul rand, este necesar sa localizezi senzorul disfunctional conform instructiunilor din cartea tehnica.

In acest timp motorul trebuie sa fie oprit. Asigura-te ca ai la indemana toate sculele necesare. Deconecteaza bateria pentru ca airbagul sa nu fie actionat accidental. Asteapta minim 3 minute dupa ce ai deconectat bateria. Foloseste un multimetru digital daca este nevoie sa verifici senzorul.

In mod normal, un astfel de senzor este alimentat cu mai putin de 10mA. Afla aceste informatii inainte de a incepe lucrul. Deconecteaza conectorii 4P. Pentru a schimba senzorii de airbag frontali, este necesar sa deconectezi conectorii respectivi de la senzorii din zona laterala a soferului si pasagerului din dreapta.

Afla cu exactitate pozitia SRS. Inlocuieste senzorul vechi cu cel nou. Conecteaza din nou toti conectorii.

Cum poti sa iti dai seama daca un senzor este defect

Daca un senzor nu functioneaza conform standardului, acest lucru va fi semnalizat de catre lumina de avertizare de la nivelul bordului. Desi in mod normal, la pornirea masinii, aceasta lumina va clipi, semn ca este verificata integritatea si buna functionare a sistemului, persistenta acestei lumini in bord semnifica o problema. In functie de modul in care clipeste, se poate interpreta si afla cauza care a determinat aparitia defectiunii.

In cazul senzorilor de airbag, este indicat sa nu folosesti un multimetru digital pentru verificare, deoarece acesta poate declansa airbag-urile masinii si sa creeze probleme suplimentare fata de cele initiale, ca sa nu mai zicem ca si costisitoare.

Daca airbag-urile nu se declanseaza la un impact violent este evident ca s-au defectat. De asemenea, dupa un astfel de impact, este bine ca senzorul sau intreg sistemul sa fie schimbat.

Cere sfatul unor specialisti pentru a decide care este masura cea mai potrivita pentru tine si masina ta. Intrucat viata ta si a pasagerilor depinde de airbag-uri si de functionarea lor optima, este bine sa lasi personalul specializat sa se ocupe de aceste manopere.

Daca totusi insisti sa schimbi senzorul acasa, este bine sa cunosti anumite aspecte de la inceput si sa te informezi din cartea tehnica a masinii tale. Operatiunea presupune sa deconectezi bateria. Pentru a consuma tot curentul, este bine sa lasi farurile pornite.

Asteapta un sfert de ora pentru a fi sigur ca airbagurile au ramas fara curent complet si nu se vor declansa. Deconecteaza senzorul in cauza si inlocuieste-l. Cateodata poate fi necesar pentru a putea avea acces sa fie demontat panoul frontal si usile. Dupa ce ai terminat operatiunea, foloseste scannerul OBD2 pentru a reseta eroarea.

Cat costa sa inlocuiesti un senzor

Desi piesa in sine nu este neaparat scumpa, manopera de inlocuire necesita experienta si dexteritate. Procedura de inlocuire poate sa ia chiar si 2 ore, chiar in cazul in care a fost facuta de un profesionist. Prin urmare, datorita faptului ca este un proces care dureaza, dar care are si un grad de dificultate crescut, poate fi destul de costisitor.

Pretul variaza si in functie de tipul de masina, de design, de pasii care trebuie urmati. Inainte de a investi in cumpararea unui senzor si schimbarea lui acasa, asigura-te ca stii ce presupune manopera si o poti duce la capat, pentru a evita pierderea de timp si bani, precum si aparitia unor alte eventuale probleme la montaj.

Sursa foto: dashwarninglights.co.uk, drivingtesttips.biz, youtube.com, autobatteries.com, whoinventedfirst.com

Citeste si...
Este mai bine sa bag azot sau aer in anvelope?
Este mai bine sa bag azot sau aer in anvelope?

Imprumutat de la masinile de curse, azotul a inceput sa fie gasit si in anvelopele masinilor de serie. Merita sa pui azot in loc d...

Este vreun pericol sa conduceti o masina cu parbrizul crapat?
Este vreun pericol sa conduceti o masina cu parbrizul crapat?

Parbrizul masinii tale este mai mult decat un geam prin care sa vezi ce este in fata ta – el te protejeaza. Fara un parbriz, restu...

Este sigur sa conduci fara capacul rezervorului?
Este sigur sa conduci fara capacul rezervorului?

Daca apare lumina de atentionare semnalizand capacul rezervorului desfacut, acest lucru poate insemna mai multe lucruri. Daca esti...

Este sigur sa conduci cu lumina Controlul tractiunii (TCS) aprinsa?
Este sigur sa conduci cu lumina Controlul tractiunii (TCS) aprinsa?

Martorul luminos care tine de TCS indica faptul ca sistemul de control tractiune este activ. Controlul Tractiunii este necesar pen...