Sistemul airbag este un dispozitiv de siguranta al vehiculelor. Este menit sa tina soferul si pasagerii in siguranta in caz de accident. De exemplu, in cazul in care un sofer intra cu masina intr-un alt vehicul frontal, la viteza mare, modulul airbag din interiorul volanului se va umfla instantaneu, undeva la 0,2 secunde.
Astfel, airbag-ul impiedica soferul sa fie proiectat prin parbriz sau sa-si loveasca puternic capul de volan. Airbag-ul se va dezumfla total in cateva secunde dupa ce s-a umflat, astfel ca soferul sa nu fie sufocat de airbag. Sistemul airbag se va activa ori de cate ori se detecteaza o scadere brusca a acceleratiei sau cand vehiculul se ciocneste cu un alt obiect dur.
Exista mai multe componente care alcatuiesc sistemul airbag. Fiecare dintre aceste componente are o functie specifica pentru a produce umflarea airbag-ului la momentul potrivit. In continuare va vom prezenta cele 7 componente principale ale unui sistem airbag si o explicatie a ceea ce face fiecare.
Dispozitivul de gonflare
Dispozitivul de gonflare face parte din modulul airbag, care include si airbag-ul in sine. Este imperativ ca airbag-ul sa se umfle rapid in modulul airbag-ului pentru ca acesta sa iasa si sa va salveze viata.
Dispozitivul de gonflare este capabil sa creeze acest lucru prin amestecarea azotatului de potasiu si a azidei de sodiu pentru a crea gaz de azot. Odata ce acest gaz intra in airbag, efectul de gonflare se va produce instantaneu.
Senzorii de coliziune
Sistemul airbag depinde de senzorii de lovire, astfel modulul airbag sa stie cand sa umfle airbag-ul. Acesti senzori detecteaza cand masina se opreste brusc si decelereaza nenatural. Oricand automobilul se loveste de un obiect solid in timp ce ruleaza cu minim 15-20 km/h, senzorii de coliziune vor activa sistemul de umflare a airbag-urilor.
Unitatea de monitorizare a diagnosticarii
De fiecare data cand porniti masina, unitatea de monitorizare a diagnosticarii va efectua o testare a sistemului airbag pentru a va asigura ca functioneaza corect.
Daca masina a suferit un accident si airbag-ul a fost umflat, va trebui sa mergeti la un mecanic pentru ca sistemul airbag sa fie resetat. In caz contrar, unitatea de monitorizare a diagnosticarii va avertiza in legatura cu functionarea defectuoasa a sistemului airbag.
Martorul airbag-ului
Lampa de control este un martor de avertizare pentru sistemul airbag. Cand vehiculul dumneavoastra efectueaza o verificare de diagnosticare a sistemului, martorul airbag se va aprinde pentru cateva secunde. Daca exista o problema cu sistemul airbag, lampa indicatoare va ramane aprinsa.
Bobina de conectare
Bobina de conectare este cea care conecteaza volanul cu sistemul airbag. Aceasta este plasata pe partea soferului.
Airbag-ul
Desigur, airbag-ul in sine este o alta componenta a sistemului. Acesta este sacul care se gaseste in masinile de azi chiar si in 12 locuri separate in masina, care se vor declansa in urma unei coliziuni cu un alt vehicul sau un corp solid.
Exista cazuri in care airbag-urile se declanseaza toate, insa de obicei se declanseaza 2-4-6 in functie de gravitatea accidentului. Airbag-urile sunt de obicei fabricate dintr-o tesatura de nailon, sunt captusite cu un scut, astfel incat tesatura ramane protejata in caz de arsuri.
Cablajul sistemului
Cablajul reprezinta o serie de fire care conecteaza impreuna toate componentele sistemului airbag. Daca un singur fir este deteriorat sau nu functioneaza, atunci acesta va face ca intreg sistemul airbag sa nu functioneze.
Sursa foto: iihs.org, lexus.com