Masina nu intra sau intra greu in trepte uneori?

Masina nu intra sau intra greu in trepte uneori?

Autoturismele cu transmisie manuala presupun ca soferul sa aiba un rol mult mai complex in timpul condusului deoarece acesta trebuie sa schimbe viteze in permanenta, in comparatie cu transmisiile automate unde sistemul face fiecare miscare.

Prin utilizarea pedalei de ambreiaj, mecanismul acesteia cupleaza o placa de presiune prin care transfera puterea motorului catre sistemul de transmisie si de acolo aceasta ajunge la rotile autovehicului. In unele situatii, exista posibilitatea ca schimbatorul de viteze sa nu intre sau sa intre cu dificultate in viteza, ceea ce inseamna in mod evident ca la nivelul sistemului de transmisie sau a cutiei de viteze exista o defectiune.

Va recomandam sa identificati si sa reparati aceste defectiuni cat mai rapid, inainte ca acestea sa devina mai grave, asa incat sa puteti conduce masina in continuare in siguranta. Prin intermediul acestui articol vom prezenta cele mai uzuale probleme care pot conduce la o proasta functionare a cutiei de viteze.

In cele mai multe situatii, nu este obligatoriu ca problema sa fie una grava si ar trebui sa o putem rezolva destul de usor, dar trebuie sa avem in vedere ca defectiunile asupra cutiei de viteze devin foarte costisitoare atunci cand le trecem cu vederea pentru mult timp. In cazul in care nivelul de lubrifiant si anume lichidul de transmisie, este scazut sau are o calitate proasta, acesta nu va mai avea vascozitatea necesara pentru a lubrifia corect componentele cutiei de viteze si intre acestea va exista frecare.

Din cauza frictiunii, angrenajele nu se vor putea roti corespunzator pe arborele lor, ceea ce va favoriza schimbarea dificila a vitezelor si va uza rapid piesele din componenta cutiei.

Cea de-a doua problema care poate cauza de multe ori dificultate in schimbarea vitezelor este atunci cand exista o defectiune la nivelul cablurilor sau a legaturilor din sistem. Schimbatorul de viteze se conecteaza cu tije de legatura si came de carcasa laterala a transmsiei.

Deoarece aceste tije contin o gramada de elemente consumabile, cum ar fi piulite sau suruburi, acestea se pot uza uneori, iar schimbatorul nu va mai functiona in mod optim. Atunci cand nu inlocuim piesele consumabile in timp util acestea se vor uza pana in momentul in care se vor rupe, iar schimbarea vitezelor va deveni imposibila in acea situatie. De asemenea, unele autovehicule nu ne vor permite sa schimbam vitezele atunci cand aceste componente sunt insuficient lubrifiate pentru a le proteja.

Sincronizatoarele din interiorul unei transmisii au aceleasi dimensiuni ca si angrenajele interioare ale transmisiei, doar ca sunt mai subtiri. Rolul acestora este de a intarzia turatia angrenajului principal, pentru a produce o tranzitie corecta atunci cand schimbam vitezele, asa incat acest proces sa se realizeze cat mai lin posibil.

In cazul in care dinti sincronizatorului sunt uzati sau rupti, contactul dintre aceste angrenaje nu se va mai realiza corespunzator si schimbul de viteze va fi dificil sau imposbil. In acelasi timp, acest proces va fi insotit de un zgomot ca de macinare, care va fi un semn clar ca trebuie sa realizam o inspectie tehnica de urgenta.

O alta situatie des intalnita apare atunci cand la nivelul kitului de ambreiaj exista o defectiune, in general atunci cand ambreiajul sau placa de presiune nu mai functioneaza corect. Asa cum am zis anterior, prin cuplarea ambreiajului se aplica o forta asupra placii de presiune. In cazul in care placa este uzata sau arcurile acesteia sunt rupte sau nealiniate va aduce dificultati in schimbarea vitezelor, in timp ce un disc de ambreiaj uzat va cauza alunecarea cutiei de viteze, iar schimbatorul va iesi singur din viteza de multe ori.

O situatie mai putin atipica este produsa atunci cand la nivelul suportilor de motor sau de transmisie exista o defectiune. Suportii de motor fixeaza motorul si au rolul de a prelua socurile produse in timpul functionarii acestuia, in timp ce suportul de transmisie fixeaza arborele si carcasa transmisiei.

In cazul in care amortizoarele de cauciuc ale acestor sisteme prezinta defectiuni, nu vor mai fi capabile sa mentina motorul si transmisia aliniate si acest lucru va produce foarte usor un blocaj. Articulatia transmisiei se poate curba si din aceasta cauza se face foarte dificila schimbarea vitezelor.

Nu in ultimul rand, o cauza care poate produce uneori schimbarea dificila a vitezelor se datoreaza problemelor care pot sa apara la nivelul cilindrilor principali sau secundari. Aceste componente sunt actionate hidraulic si care prin intermediul pedalei de ambreiaj imping o tija impotriva furcii ambreiajului. In urma acestei miscari, furca ambreiajului activeaza placa de presiune. In cazul in care unul dintre acesti cilindrii au o garnitura defecta si pierd lichid, aerul va intra foarte usor in sistem.

Atunci cand in sistem exista aer, ambreiajul nu va mai raspunde ferm in momentul in care cilindrul se misca si in unele situatii putem ajunge chiar si in punctul in care ambreiajul nu mai cupleaza deloc. In aceasta situatie, ar trebui sa interveniti de urgenta, inainte de a se produce pagube suplimentare.

Citeste si...
Cum conduci atunci cand ai pana?
Cum conduci atunci cand ai pana?

Una dintre cele mai mari ingrijorari ale oricarui sofer este sa nu aiba probleme cu masina, mai ales atunci cand sunt plecati la d...

Cum procedezi atunci cand bateria masinii tale moare
Cum procedezi atunci cand bateria masinii tale moare

Asa cum bine stim, bateria unui autovehicul este o componenta vitala pentru buna functionare a masinii noastre. Daca bateria prezi...

Ce poti face atunci cand stergatoarele nu te mai scapa de petele de apa de pe parbriz?
Ce poti face atunci cand stergatoarele nu te mai scapa de petele de apa de pe parbriz?

Pana in momentul de fata nu am intalnit nici un sofer care sa declare ca ii place sa conduca prin ploaie sau ca acest lucru nu ii...

4 Beneficii majore atunci cand rotesti anvelopele in mod regulat
4 Beneficii majore atunci cand rotesti anvelopele in mod regulat

Am observat o operatiune foarte simpla, pe care din pacate un numar foarte redus de soferi obisnuiesc sa o faca. Rotirea periodica...