Desi era o perioada cand fumul care iesea de pe teava de evacuare era un lucru perfect normal, cu cat mai gros si mai negru, cu atat motorul era mai sanatos. Asta se intampla inainte de anii 1970. In ziua de astazi, daca masina scoate fum pe evacuare nu este un lucru bun si in niciun caz nu inseamna ca masina ruleaza in parametrii optimi.
Scopul acestui articol este sa explice de ce apare fumul pe evacuare si ce inseamna acest lucru, ca tu sa poti recunoaste ce problema are masina si sa o poti repara la timp, cu costuri minime.
Masina scoate fum negru
Fumul negru apare din cauza unui arderi incomplete a carburantului. Asta inseamna ca amestecul de aer/carburant nu mai este cel optim si automat arderea nu mai este completa, astfel in sistemul de evacuare va ajunge carburant nears care va parasi masina sub forma de fum negru. Poate ati observat, daca detineti o masina diesel, ca masina nu scoate in mod normal fum negru, dar daca o accelerati foarte tare incepe sa scoata 2-3 secunde.
Daca se intampla asta, nu trebuie sa va ingrijorati. In acele 2-3 secunde arderea nu s-a produs cum trebuie datorita schimbarii bruste a regimului de mers. Daca masina continua sa scoata in acceleratie sau in sarcina fum gros negru, atunci aveti o problema.
Cauze posibile ale aparitiei fumului negru pe evacuare
- amestec aer/carburant gresit;
- regulator presiune combustibil infundat;
- injector care “curge”;
- filtru de aer infundat;
- probleme cu bujiile;
- galerie de admisie infundata.
Fumul negru iti spune ca masina nu functioneaza corect asa ca este recomandat sa afli ce are si sa o repari.
Masina scoate fum alb
De multe ori aburul scos pe evacuare poate fi confundat cu fumul alb, insa daca nu esti sigur, da-te jos din masina si o sa poti sa iti dai singur seama daca este vorba de abur sau de fum alb. Aburul este usor de recunoscut si dupa o perioada dispare. In cazul fumului alb inseamna ca in camera de ardere ajunge antigel sau apa.
ATENTIE: exista cazuri in care fumul alb apare doar in primele 5 minute de functionare ale masinii si dupa dispare, in felul asta te poate induce in eroare ca totul este ok, dar in 90% din cazuri nu este.
De ce dispare dupa? Cum am spus si mai sus, este vorba de antigel sau apa care ajunge in camera de ardere. Antigelul sau apa ajunga acolo pentru ca o garnitura este defecta si le permite sa iasa. Cand motorul ajunge la temperatura optima, aceste garnituri se dilata si pot opri scurgerea, dar problema nu dispare.
Fumul alb pe evacuare apare din urmatoarele cauze
- garnitura de chiulasa crapata;
- cap cilindru crapat;
- bloc motor crapat.
Fumul alb nu este o problema de neglijat si ar trebui aflata cauza si remediata problema cat mai repede posibil.
Masina scoate fum albastru sau gri pe evacuare
Motorul arde ulei, uleiul ajunge cumva in camera de ardere. Acest lucru poate insemna ca ai prea mult ulei in motor sau ca ai o problema cu una din componentele interne. In cazul asta sunt sanse mari ca motorul sa trebuiasca sa fie refacut.
Fumul albastru apare din urmatoarele cauze posibile
- prea mult ulei in motor;
- segmenti motor uzati;
- supapa pcv blocata;
- uleiul scapa pe langa supape;
- peretii pistoanelor sunt “mancati” si lasa loc ca uleiul sa ajunga in camera.
Daca masina ta scoate fum de orice culoare si prezinta unul din semnele de mai sus du-te cu ea in service si rezolva problema inainte sa trebuiasca sa reconstruiesti motorul.
Sursa foto: autoblog.com, nst.com.my, carfromjapan.com