Masinile noi proiectate special sa reziste intre 7 si 12 ani

Masinile noi proiectate special sa reziste intre 7 si 12 ani

Durata de viață a autoturismelor în continuă scădere

De câte ori nu am auzit spunându-se că lucrurile nu se mai fac ca pe vremuri în sensul că înainte durabilitatea era una din principalele caracteristici ale produselor? Când vine vorba despre mașini nu este tocmai ușor să ne dăm cu părerea, însă nu strică să ascultăm ce spun cei care sunt în măsură să o facă. Este și cazul lui Paul Danci, inginer român angajat al companiei care produce brandul Mercedes Benz.

„Nu se mai fac mașini astăzi așa cum se făceau mai demult“ este titlul articolului publicat de Paul Danci pe pagina sa de Facebook, articol în care își argumentează opinia ținând cont de evoluția industriei auto. Acesta susține că scăderea duratei de utilizare a autoturismelor nu are legătură cu producătorii, aceștia fiind la fel de buni ca și în trecut, ci mai degrabă este cauzată de evoluția tehnologiei și repercusiunile acesteia.

Dacă tehnologia folosită în industria de automotive acum 30-40 de ani era una rudimentară comparată cu cea din zilele noastre, atunci cum se face că mașinile de astăzi nu mai sunt la fel de trainice?

Paul Danci explică acest lucru prin faptul că în trecut producătorii aveau o mai mare libertate în momentul lansării unui nou model de autoturism, în vreme ce astăzi, atât construcția, cât și mentenanța mașinilor sunt îngrădite de reglementări guvernamentale sau ale unor comisii internaționale. Introducerea de noi condiții de producție și întreținere prin diverse directive și regulamente duce în timp la creșterea costurilor și implicit la scăderea rentabilității mașinilor vechi.

Ce presupun reglementările actuale și cele care care urmează să se adopte în 2023 și cum afectează durata de viață a mașinilor?

Procentul de utilizare a materialelor reciclabile este în continuă schimbare, urmărindu-se creșterea acestuia. Astfel, în timp, unul din principalele obstacole va fi faptul că tehnologia folosită astăzi va fi în puține situații utilizabilă peste 40 de ani, iar durata de viață a mașinilor va depinde de acest aspect.

Reglementările legate de normelor de poluare în cazul motoarelor termice sunt tot mai severe și se are în vedere scoaterea din circulație a mașinilor vechi deoarece acestea poluează mai mult. Astăzi se consideră veche o mașină de 20 de ani, dar în viitor vor fi tot mai tinere, undeva la 7-12 ani, spune Paul Danci.

Serviciile software folosite în prezent pe mașinile premium se bazează pe servicii cloud pentru a asigura fluxul de date spre/dinspre mașini. Producătorii auto vor întâmpina obstacole legate de eficiență și costuri în ce privește menținerea serviciilor de cloud pentru perioade de peste 20 de ani. Iar cum se urmărește instalarea de astfel de servicii și pe mașinile care nu sunt premium, cel mai probabil tot undeva în intervalul 7-12 ani va fi durata acceptabilă de menținere în funcțiune a serviciilor cloud.

O altă reglementare ce vizează securitatea cibernetică susține că producătorul are obligația de a securiza mașina pe durata funcționării ei. Pentru a realiza acest lucru, producătorul este nevoit să colaboreze cu companiile care au făcut software-ul mașinii, dar și cu producătorii de procesoare, memorii sau circuite imprimate. Astfel, producătorul de mașini depinde de existența acestor producători adiacenți pe piață pentru a putea menține securitatea mașinilor. Probabilitatea ca cei din urmă să dispară de pe piață în următorii ani este mare, iar acest lucru va afecta durata de viață a mașinii.

Pe durata funcționării unei mașini este necesar ca și piesele de schimb să existe și, mai mult, să treacă prin aceleași procese – reciclare, securitate, integrarea sistemelor de software. Toate aceste procese devin tot mai dificile și mai costisitoare în cazul adaptării unei piese de schimb într-o mașină de peste 20 de ani, componentele fiind securizate iar orice schimbare în mașină are nevoie de aplicații speciale.

Ritmul evoluției tehnologice este tot mai dinamic, iar calculatoarele cuantice sau alte tehnologii de tipul blockchain vor ajunge să ia locul calculatoarelor clasice. În acest caz, algoritmii de securitate cibernetică și, implicit, datele stocate în mașini vor deveni vulnerabile, iar chemarea în service a mașinilor vechi pentru schimbarea securității va fi tehnic imposibilă.

Paul Danci mai scrie că statutul mașinilor se va schimba de la „bun independent deținut de o entitate“ la „mașină ca serviciu“ deoarece va fi tot mai costisitoare întreținerea unei mașini care se bazează pe servicii de date pentru că, pe lângă mentenanța mecanică și electronică, va fi necesară și cea de software, care implică diverse abonamente pentru a păstra mașina conectată.

Așadar, toți acești factori duc la scăderea duratei de viață a mașinilor produse în anii 2022-2023 la 7-12 ani întrucât după această perioadă piesele de schimb de la producătorii orginali va fi puțin probabil să se mai găsească, suportul pentru serviciile cloud ale mașinii și programele de diagnoză nu vor mai fi funcționale, iar acestea sunt doar obstacolele previzibile în prezent, obstacole care sunt valabile și în cazul produselor electronicelor precum telefoanele, calculatoarele sau electrocasnicele.

În concluzie, Paul Danci susține că analiza pe care a făcut-o este una personală care nu vizează un anume brand auto, ci întreaga industrie, iar prin alegerea titlului „Nu se mai fac mașini astăzi așa cum se făceau mai demult“ se referă la faptul că acestea nu sunt mai slabe calitativ, din contră, sunt superioare datorită noilor tehnologii utilizate. Dar, pe de altă parte, aceste noi tehnologii au dus la reglementări mult mai stricte în ce privește producția de mașini, producătorii auto fiind mult limitați prin acestea de către entități guvernamentale sau birouri de cercetare internaționale.

Citeste si...
Este vreun pericol sa conduceti o masina cu parbrizul crapat?
Este vreun pericol sa conduceti o masina cu parbrizul crapat?

Parbrizul masinii tale este mai mult decat un geam prin care sa vezi ce este in fata ta – el te protejeaza. Fara un parbriz, restu...

Este sigur sa conduci fara capacul rezervorului?
Este sigur sa conduci fara capacul rezervorului?

Daca apare lumina de atentionare semnalizand capacul rezervorului desfacut, acest lucru poate insemna mai multe lucruri. Daca esti...

Este sigur sa conduci cu lumina Controlul tractiunii (TCS) aprinsa?
Este sigur sa conduci cu lumina Controlul tractiunii (TCS) aprinsa?

Martorul luminos care tine de TCS indica faptul ca sistemul de control tractiune este activ. Controlul Tractiunii este necesar pen...

Este sigur sa conduci cu roata de rezerva slim?
Este sigur sa conduci cu roata de rezerva slim?

Cand roata se strica, este inlocuita cu o roata de rezerva slim (numita si roata de rezerva, dar o roata de rezerva este dimensiun...