Acest motor este motorul turbo diesel de 2,5 litri cu 5 cilindri, cu sistem de injectie a pompei. Viata sa a inceput in 1989. Motorul a fost proiectat si dezvoltat de Audi si a fost primul motor de injectie directa cu turbocompresor in productie. Scopul principal al dezvoltarii a fost acela de a utiliza motorul in diverse modele.
Blocul cilindric este fabricat din fonta cenusie. Are sase rulmenti principali si un arbore cotit din otel forjat. Pistoanele din aluminiu au o geometrie in forma de castron. Pe partea superioara a unui bloc se afla capul cilindric din aluminiu cu 10 valve (doua supape pe cilindru).
Exista un singur arbore cu came (SOHC), care este actionat de cureaua de distributie. Supapa este echipata cu capse hidraulice/tacheti pentru compensarea automata a valvelor.
Sistemul de alimentare cu combustibil este compus din pompa de injectie electronica Bosch VP37 cu injectie actionata prin curea si injectie directa in doua trepte (DI) cu duze de injectie cu cinci gauri. Motorul este cu turbocompresor. Exista turbocompresor cu geometrie variabila Garrett (VTG), galerie de admisie din aluminiu turnat si fara intercooler.
Motorul a avut succes. Era destul de simplu, dar nu avea sisteme sofisticate si electronice. Era usor de intretinut si de tonat. Longevitatea este extraordinara cu o functionare corecta. Consumul de combustibil este destul de scazut pentru aceasta dimensiune a deplasarii.
Motoarele diesel R5 au fost, de asemenea, instalate in masinile Volvo. Noua generatie de motoare diesel de 2.5 R5 a inceput in 2004, de la productia de 2.5 T5 TDI PD si 2.5 R5 TDI CR.
Aplicabilitate: Volkswagen Transporter (T4), Volkswagen LT, Audi C3 100, Audi C4 100, Audi C4 A6, Volvo 850, Volvo S70, Volvo V70, Volvo S80.
Sursa foto: namcars.net, vwpress.files.wordpress.com