Oil catch can: ce este si cum functioneaza?

Oil catch can: ce este si cum functioneaza?

Ce este oil catch can?

In cazul in care nu ati auzi inca niciodata de instrumentul numit “oil can catch”, in cadrul acestui articol aveti posibilitatea de a afla toate detaliile necesare despre aceasta piesa si despre modul in care ea functioneaza. Pe piata auto vom gasi un numar foarte mare de astfel de colectoare de ulei, asa incat consideram ca este necesar sa aveti informatiile corecte in ceea ce priveste modul de utilizare al unei astfel de piese.

Practic, un instrument de tipul “oil can catch” este un recipient de captare al uleiului sau un bidon de colectare care are rolul de a separa uleiul de aer. Aceste recipiente sunt utilizate pentru a elimina picaturile de ulei care se regasesc in sistemul de aerisire si de admisie al unui motor.

Probabil va intrebati de ce ajunge uleiul in sistemul de admisie al motorului spre exemplu, cand nu exista nici o componenta care ar trebui sa permita acest lucru. Cu toate acestea, nici un motor nu este perfect si cu cat utilizam mai mult o masina cu atat aceasta devine mai uzata. In momentul in care in camera de combustie se acumuleaza un nivel de presiune ridicat, o parte din aceasta va ajunge intotdeauna in carterul motor.

Aceleasi proprietati care asigura faptul ca piesele din angrenajul motorul nu se freaca intre ele provoaca si o etansare imperfecta la nivelul inelelor pistonului fata de peretii cilindrului. In momentul in care aerul care se afla sub presiune este amestecat de catre arborele cotit, picaturile de ulei sunt partial vaporizate datorita temperaturii ridicate si acasta presiune trebuie eliminata prin intermediul unui sistem de ventilatie. Unele particule de ulei scapa prin PCV si sunt redirectionate in sistemul de admisie pentru a nu ajunge in mediul inconjurator, asa incat sa fie procesate din nou de catre motor.

Recipientul de captare se monteaza in continuarea furtunului de aerisire dintre PCV si sistemul de admisie. Furtunul este deconectat de la sistemul de admisie si este conectat direct la intrarea in recipient. Aerul va fi directionat in partea de jos a cutiei de colectare, dupa care se intoarce inapoi in partea de sus, moment in care trece printr-un filtru.

La iesirea din acest “oil can catch” se conecteaza un furtun care completeaza circuitul si care ajunge inapoi la orificiul de admisie. Atunci cand aerul trece prin filtrul recipientului de colectare, toate particulele sunt prinse de acesta si se aduna in picaturi mai mari. La finalul procesului, recipientul are un dop de golire prin care poate fi eliminat uleiul.

Chiar merita sa cumperi un oil catch can?

In cazul in care nu sunteti convins de rolul sau utilitatea acestui sistem, trebuie sa stiti ca majoritatea vehiculelor sunt echipate cu un dispozitiv EGR, care are rolul de a recircula gazele de esapament. Gazele de esapament contin o cantiate considerabila de funingine si vapori de ulei, iar in cazul in care acestea nu sunt indepartate in timp ajung sa se depuna pe piesele din angrenajul motorului, ceea ce va duce la scaderea acestora si uzura prematura a motorului si in unele cazuri pot provoca daune semnificative. In acest caz, exista doua metode prin care pot fi reduse acumularile de carbon din sistemul de admisie. Montarea placutelor de blocare a EGR este cea mai simpla metoda, dar este ilegala, asa incat singura varianta legala ramane utilizarea unui “oil catch can”.

Majoritatea automobilelor nu au montat un astfel de sistem din fabrica, deoarece producatorii auto au tendinta de areduce pe cat posibil costurile de productie a fiecarui vehicul, dar puteti opta pentru aceasta piesa sub forma unei extreoptiuni. De asemenea, un astfel de sistem trebuie monitorizat si curatat continuu, asa incat implica un numar mai mare de revizii tehnice necesare.

Asa cum am mentionat initial, pe piata auto puteti gasi un numar foarte mare de producatori de piese auto care ofera o astfel de componenta. Cu toate acestea, debitul, tipul de filtrare, cerintele de intretinere si locatia de montare sunt diferite pentru fiecare model, iar aceste caracteristici vor determina calitatea unui “oil catch can” si va vor ajuta sa gasiti cea mai potrivita piesa pentru autoturismul dumneavoastra. Va recomandam sa apelati la mecanicul dumneavoastra inainte de a achizitiona acest dispozitiv si sa realizati o montare profesionista a acestuia.

sursa foto:https://www.ilmotorsport.de/

Citeste si...
Este vreun pericol sa conduceti o masina cu parbrizul crapat?
Este vreun pericol sa conduceti o masina cu parbrizul crapat?

Parbrizul masinii tale este mai mult decat un geam prin care sa vezi ce este in fata ta – el te protejeaza. Fara un parbriz, restu...

Este sigur sa conduci fara capacul rezervorului?
Este sigur sa conduci fara capacul rezervorului?

Daca apare lumina de atentionare semnalizand capacul rezervorului desfacut, acest lucru poate insemna mai multe lucruri. Daca esti...

Este sigur sa conduci cu lumina Controlul tractiunii (TCS) aprinsa?
Este sigur sa conduci cu lumina Controlul tractiunii (TCS) aprinsa?

Martorul luminos care tine de TCS indica faptul ca sistemul de control tractiune este activ. Controlul Tractiunii este necesar pen...

Este sigur sa conduci cu roata de rezerva slim?
Este sigur sa conduci cu roata de rezerva slim?

Cand roata se strica, este inlocuita cu o roata de rezerva slim (numita si roata de rezerva, dar o roata de rezerva este dimensiun...