Ponturi pentru mentinerea anvelopelor in stare corespunzatoare in perioada sezonului rece

Ponturi pentru mentinerea anvelopelor in stare corespunzatoare in perioada sezonului rece

Starea tehnica a anvelopelor pe perioada sezonului rece joaca un rol de maxima importanta, stabilitatea masinii dumneavoastra pe partea carosabila depinzand in mod direct de cauciucurile autoturismului.

Sezonul rece implica o grija in plus in ceea ce priveste conditia cauciucurile montate pe autoturism, astfel ca vechimea acestora, presiunea si adancimea benzii de rulare constituie puncte importante de luat in seama pentru a beneficia de siguranta in trafic.

Riscul ramanerii cu autoturismul in drum, riscul unei explozii la cauciucuri, pierderea aderentei sau acvaplanarea reprezinta numai cateva dintre evenimentele nedorite in timpul conducerii unei masini, astfel ca articolul de fata iti propune sa va ofere cateva sfaturi in vederea preintampinarii unor astfel de situatii nedorite.

Alegerea corecta a anvelopelor

Odata cu prima ninsoare, soferii iau in considerare obligativitatea montarii cauciucurilor de iarna / all season pe autoturisme, in acest mod participand activ la siguranta rutiera si la respectarea prevederilor legale in specific.

Astfel, in tara noastra, anvelopele de iarna / all season trebuie montate pe autovehicule atunci cand intervine prima zapada, neexistand un termen anume stipulat in lege pentru indeplinirea acestei obligatii.

Exista trei categorii mari de anvelope disponibile pe piata, pe care le prezentam in cele ce urmeaza:

Anvelopele de vara

Anvelopele de vara sunt anvelopele pe care mare parte dintre conducatorii auto le au montate pe masina. Aceste anvelope se comporta bine in conditii de vreme umeda si uscata, insa nu si in conditii de vreme rece.

Anvelopele de iarna

Potrivit romaniatv.net, cauciucurile de iarna sunt proiectate pentru conditii meteo deosebit de vitrege: „Elementele profilelor anvelopelor de iarna sunt optimizate pentru a dispersa cat mai bine mazga, zapada si apa. Au santuri speciale si caneluri tridimensionale adaptate carosabilelor umede din timpul iernii. Autoturismele echipate cu pneuri de iarna se conduc foarte usor pe zapada, datorita unei stabilitati bune si a unei tractiuni puternice atat in ​​conditii umede, cat si in conditii uscate“.

Referitor la anvelopele de iarna, supunem atentiei cititorilor nostri faptul ca, potrivit wikipedia.org, „anvelopa de iarna (sau anvelopa de zapada) este o anvelopa destinata pentru a fi utilizata in conditii de iarna, cum ar fi (…) zapada si gheata. Este o alternativa la utilizarea lanturilor de zapada, care totusi uneori sunt indispensabile pentru conditii grele de teren si climat.

In 1934, in Nokia, Finlanda, Nokian Tyres a inventat prima anvelopa de iarna din lume, Nokia Kelirengas. Aceasta era o anvelopa pentru camioane. In 1936 apare prima anvelopa de iarna din lume proiectata special pentru automobile, Hakkapeliitta.

Anvelopele de iarna sunt de obicei anvelope din cauciuc cu o compozitie diferita fata de anvelopele pentru toate sezoanele. Anvelopele de vreme rece contin un procent mai mare de cauciuc natural si dioxid de siliciu care evita intarirea cauciucului sintetic in conditii de frig, acest lucru le ofera o tractiune mai buna la temperaturi mai mici.

Anvelopele de iarna au mai multe zone cu mici-benzi pe profilul caii de rulare, ceea ce duce la cresterea tractiuni pe zapada si in conditii de umiditate permite apei sa iasa mai usor de sub anvelopa. Acest lucru reduce riscul de acvaplanare al automobilelor.

In mare parte din Scandinavia, anvelopele de zapada au crampoane de metal pentru a imbunatati aderenta pe zapada sau pe gheata, dar sunt interzise in majoritatea celorlalte tari, datorita pagubelor pe care le provoca suprafetei carosabile a drumurilor. Anvelopele de iarna nu elimina derapajul pe zapada si gheata, dar reduce foarte mult riscul lui“.

Anvelopele all season

Anvelopele all season reprezinta o alternativa comoda pentru conducatorii auto, acestea nemaitrebuind schimbate odata cu venirea noului sezon, ramanand montate pe masina indiferent de anotimp.

Din punct de vedere tehnic, anvelopele all season imbina caracteristicile anvelopelor de vara cu cele ale anvelopelor de iarna, materialul din care sunt confectionate acestea fiind mai apropiat materialului dedicat cauciucurilor de iarna.

De asemenea, trebuie stiut faptul ca anvelopele all season au fost fabricate pentru a fi folosite in regiunile Europei care beneficiaza de o clima moderata.

Trebuie retinut ca, potrivit specialistilor citati de romaniatv.net, „aceste anvelope nu exceleaza, in comparatie cu anvelopele de iarna. Cauciucurile all season se pot uza mult mai repede pe timp de vara, iar iarna ofera o aderenta mult mai mica, facand ca tractiunea sa fie una deficitara.

Pneurile all season au un profil de iarna, cu blocuri distantate pentru aderenta pe zapada in mijloc si blocuri apropiate, atat pentru o mai buna aderenta cand este cald, cat si pentru a pastra un nivel de zgomot redus. Sunt recomandate pentru vehiculele cu putere redusa si pentru soferii linistiti in trafic“.

Inlocuirea tuturor celor 4 anvelope montate pe autoturism

Siguranta in trafic este cea mai importanta, astfel ca inlocuirea tuturor celor 4 anvelope in acelasi timp este obligatorie. Daca ne referim la autoturismele cu tractiune integrala, cu atat mai mult trebuie acordata o grija suplimentara inlocuirii tuturor anvelopelor in acelasi timp, schimbarea a numai doua dintre acestea putand crea reale probleme sistemului de tractiune, conducand la uzura excesiva a acestuia.

Potrivit wall-street.ro, „in cazul vehiculelor cu tractiune fata sau spate, anvelopele pot fi schimbate pe perechi de axe. Cu toate acestea, este recomandat sa schimbati toate cele patru anvelope deodata pentru a obtine cele mai bune performante ale anvelopelor si rate similare de abraziune“.

Verificarea la intervale regulate a presiunii din anvelope

Potrivit sursei citate, „Temperaturile scazute au un impact real asupra presiunii din anvelope - anvelopele dumneavoastra s-ar putea dezumfla semnificativ pe parcursul iernii. Anvelopele cu presiune scazuta sunt mai susceptibile de a se dezumfla brusc, asa ca urmariti presiunea din anvelope prin verificari lunare“.

Masinile care au iesit pe portile fabricilor dupa anul 2014 atentioneaza conducatorii auto cu privire la scaderea presiunii din anvelope, astfel ca o eventuala problema este semnalata din timp.

Curatarea anvelopelor

Mizeria de la nivelul anvelopelor poate ascunde probleme serioase, capabile sa creeze adevarate riscuri in ceea ce priveste siguranta in trafic. Astfel, sarea, noroiul sau mizeria contribuie in timp la aparitia fenomenului de coroziune sau la deteriorarea cauciucurilor.

Observarea adancimii benzilor de rulare

Acvaplanarea si modalitatea de evitare a acestui fenomen in trafic

Fenomenul acvaplanarii intervine frecvent in perioada anotimpului ploios, acesta fiind unul dintre motivele producerii unui mare numar de accidente in trafic.

Practic, fenomenul acvaplanarii presupune existenta unei cantitati semnificative de apa la nivelul anvelopelor, respectiv intre acestea si calea de rulare.

Contributia benzilor de rulare din structura anvelopelor in timpul conducerii autovehiculului

Asa cum am mentionat anterior, ca orice alte componente din dotarea autovehiculului si cauciucurile trebuie ingrijite corespunzator. Astfel, un alt aspect esential ce trebuie verificat la acestea il reprezinta adancimea corecta a benzilor de rulare.

Benzile de rulare au rol de mentinere a aderentei necesare si de incadrare in valorile de franare stabilite de catre producatori, dumneavoastra, in calitate de conducator auto, neavand decat de castigat din toate punctele de vedere.

Potrivit autokappa.ro, „benzile de rulare trebuie sa fie si ele intr-o stare buna, astfel ca, trebuie verificate des. Benzile de rulare sunt cele care indeparteaza apa care se acumuleaza intre carosabil si anvelopa. Daca acestea nu mai functioneaza cum trebuie, apa nu va mai fi indepartata, ceea ce va conduce la fenomenul de acvaplanare“.

Cauciucurile din dotarea masinii dumneavoastra trebuie sa se afle in stare corespunzatoare, acestea trebuind schimbate obligatoriu in momentul in care adancimea benzilor de rulare se apropie de 4 milimetri.

De asemenea, acordarea unei atentii sporite vitezei corecte contribuie major la evitarea fenomenului de acvaplanare. Cu alte cuvinte, respectarea limitelor de viteza in conditii de carosabil umed se dovedeste a fi obligatorie atat din punct de vedere legal, cat si pentru protejarea sanatatii si integritatii dumneavoastra si participantilor la trafic.

„Daca ploua torential, viteza trebuie redusa pana la 15-20 km/h. Astfel, banda de rulare va putea sa elimine apa de sub ea. Trebuie sa eviti sa circuli acolo unde sunt denivelari pe sosea intrucat acestea sunt cele care acumuleaza multa apa. Pastreaza distanta cat mai mare fata de ceilalti participanti la trafic pentru a evita situatiile neplacute. Pe timp de ploaie nu trebuie sa franezi brusc, chiar deloc daca s-ar putea. Daca vei frana, aderenta va scadea, ceea ce nu este bine deloc pentru siguranta dumneavoastra“.

In aceste conditii, montarea de anvelope noi, de calitate, reprezinta o obligatie clara a conducatorilor auto, numai acestea putand face fata fenomenului de acvaplanare.

Citeste si...
Cum sa verifici daca anvelopele sunt expirate sau nu?
Cum sa verifici daca anvelopele sunt expirate sau nu?

Anvelopele sunt niste parti foarte importante deoarece sunt singura legatura intre autoturismul nostru si suprafata pe care circul...

Sunt anvelopele late mai bune?
Sunt anvelopele late mai bune?

Dimensiunea si latimea anvelopelor determina felul in care autovehiculul dumneavoastra va reactiona in diferite situatii. Exista c...

De ce sunt anvelopele negre? In loc de albe spre exemplu
De ce sunt anvelopele negre? In loc de albe spre exemplu

Probabil nu ati vazut niciodata acest lucru sau pur si simplu nu va interesat, dar latexul de cauciuc din care sunt construite anv...

Cat de bune sunt anvelopele resapate? Sunt legale?
Cat de bune sunt anvelopele resapate? Sunt legale?

Cat de bune sunt anvelopele resapate? Cel mai apreciat avantaj al anvlopelor resapate este reprezentat de costul mai scazut, insa...