Sfaturi despre siguranta anvelopelor

Sfaturi despre siguranta anvelopelor

Un lucru este cert si anume faptul ca anvelopele sunt singurul punct de contact intre vehicul si carosabil. Acestea necesita o mare atentie pentru a-si pastra calitatea si performanta.

De aceea trebuie respectate sfaturile de siguranta si de utilizare a acestora. In acelasi timp exista multe mituri legate de acest subiect insa nu toate trebuie luate in considerare. Unele ne pot ajuta in diverse situatii dar altele ne pot face chiar mai mult rau. Doar expertii ne pot lamuri cu privire la acest subiect si care dintre aceste mituri au la baza un adevar.

Putem sa pornim cu niste exemple in acest caz si anume asa cum alimentarea masinii cu combustibil este foarte importanta, acelasi lucru il putem spune si despre verificarea presiunii anvelopelor.

Aceasta trebuie sa fie mentinuta regulat deoarece in timp, presiunea lor scade in mod natural. O regula precisa este aceea ca valorile corecte ale presiunii difera pentru fata si spate si sunt mai mari pentru vehiculele incarcate.

Sa nu uitam de asemenea o serie de lucruri foarte importante privind verificarea presiunii anvelopelor, acestea se verifica cel putin o data pe an ( asa spune la carte, noi recomandam sa verificati presiunea cel putin o data pe luna si mereu inaintea unei calaotii ), in momentul in care anvelopele sunt reci dar si inainte de a ne porni intr-o calatorie lunga.

Trebuie sa tinem cont de faptul ca presiunea nepotrivita si conditiile grele de drum ne pot compromite fiabilitatea anvelopelor. Este recomandat ca anvelopele sa fie verificate dupa fiecare sezon si inlocuite cand au trecut de 5 ani vechime.

Trebuie sa acordam o importanta deosebita presiunii aerului din anvelope pentru siguranta automobilului cat si a consumului de combustibil. Anvelopele care au presiunea adecvata imbunatatesc manevrabilitatea si stabilitatea automobilului, se uzeaza mai greu avand astfel o durata de viata mai mare, reduc distanta de franare, reduc consumul de combustibil si un factor foarte important este acela ca reduc riscul aparitiei accidentelor.

In cazul tuturor anvelopelor, in timp ce acestea sunt utilizate, se produce o uzura generala. In cazul in care conducem cu o viteza mai mare impactul asupra lor va avea un grad mai mare de deteriorare.

Acest lucru nu se va intampla daca rulam cu o viteza mai mica. De asemenea si gropile care intra in contact cu anvelopele automobilului la o viteza mai mare, vor avea un impact negativ asupra acestora.

Ne putem da seama ca o anvelopa este nealiniata atunci cand aceasta este uzata mai mult pe o parte decat pe cealalta. Astfel aceasta va trebui fie remontata, fie inlocuita, in functie de cat de grava este uzura. Daca acest lucru nu se face, se poate reduce tractiunea anvelopei si aderenta pe drumuri.

Sistemul de monitorizare a presiunii in anvelope (TMPS) are sarcina de a verifica in mod constant corectitudinea presiunii sau de a observa diferentele de niveluri de presiune. Insa acest sistem,TMPS, trebuie sa fie bine intretinut, de preferat in puncte de service specializate, pentru a-si indeplini la capacitate maxima rolul.

Astazi tot mai multe vehicule sunt echipate cu sistemul de monitorizare a presiunii in anvelope. Aceste sisteme se impart in doua tipuri, cum ar fi, direct si indirect. Cel indirect nu este unul independent, ci este doar unul din functionalitatile sistemelor ABS si ESP, el neutilizand senzori suplimentari si nu efectueaza masuratori ci doar le calculeaza pe baza impuslurilor primite de la ABS si ESP. In acest caz se masoara rotatia rotii.

Sistemul direct este unul mai precis si ne ofera masuratori exacte ale presiunii cat si ale temperaturii. In sistemele directe, dispozitivele de reglare sunt situate de regula, in anvelopele cu supape de aer.

Atunci cand inlocuim periodic pneurile este recomandat sa verificam toate elementele individuale ale sistemului. Sa nu uitam faptul ca, senzorii deteriorati in timpul unei inlocuiri a anvelopelor neprofesionale trebuie inlocuiti imediat si doar in punctele de service cu echipament adecvat si personal calificat.

Sistemul permite extinderea duratei de viata a pneurilor si reducerea consumului de combustibil, fapt ce are un impact pozitiv asupra mediului.

In cazul anvelopelor nu trebuie sa intalnim nici un fenomen din cele doua, cel de suprapresiune dar nici cel de subpresiune. Date referitoare la presiunea recomandata de fabricant vom gasi in cartea tehnica a masinii.

E bine de stiut faptul ca periodic, rotile din fata trebuie rotite cu cele din spate, doar daca au aceeasi marca sau acelasi model, cu dimensiuni si profile identice. Aceasta schimbare trebuie facuta inainte ca uzura sa fie prea mare. Un aspect important este acela de a se pastra sensul de rotatie initial.

Un sfat foarte important de luat in calcul este acela ca trebuie sa ne adaptam stilul de conducere la conditiile meteo si cele de trafic, dar mai ales la starea carosabilului.

Sursa foto: driving.co.uk, bigotires.com, cars.com

Citeste si...
Ce este rodajul motorului si cum trebuie facut?
Ce este rodajul motorului si cum trebuie facut?

Cu totii stim ce presupune rodajul, dar oare ce inseamna el din punct de vedere tehnic? Ce se intampla mai exact cand faci rodajul...

Care este rolul spoilerului de la masina si la ce trebuie sa ai grija?
Care este rolul spoilerului de la masina si la ce trebuie sa ai grija?

Spoilerul nu este o componenta auto care echipeaza masina intamplator sau doar de design. Rolul sau este acela de a fluidiza aerul...

Trebuie sa folosesc lichid de parbriz sau apa este suficienta?
Trebuie sa folosesc lichid de parbriz sau apa este suficienta?

Lichidul de parbriz este un lichid pe care multi soferi il ignora de obicei, dar care poate avea un rol esential in siguranta ta i...

Chiar trebuie sa folosesti semnalizarea, chiar daca nu este nicio alta masina in preajma?
Chiar trebuie sa folosesti semnalizarea, chiar daca nu este nicio alta masina in preajma?

Cum trebuie sa procedez? Este bine sa semnalizez chiar daca nu mai este nicio masina pe langa mine? Trebuie sa tin semnalizarea po...