Simptomele unei volante cu masa dubla defecte

Simptomele unei volante cu masa dubla defecte

Ce este si ce rol are volanta?

Istoric vorbind, volanta este un dispozitiv mecanic care are rolul de a stoca energie cinetica. Volantul stocheaza energia cinetica a arborelui cotit si trimite miscarea de rotatie mai departe la transmisia masinii prin cuplarea volantului cu ambreiajul masinii.

Volantul sau volanta pot fi de doua tipuri: volant simplu si volant cu masa dubla. Volantul simplu este o simpla piesa de metal, rotunda si plana cu un exterior format din multi dinti care ajuta la pornirea masinii.

Cu totii am vazut in filme cum porneau masinile vechi. Arborele cotit era invartit de mana cu un maner care se cupla si decupla manual la nevoie. Acum rolul acestui maner l-a luat demarorul, care actioneaza volanta care la randul ei pune arborele cotit in miscare si pistoanele incep sa se miste.

Volanta cu masa dubla este practic o volanta cu doua piese mari metalice si intre ele gasim multe arcuri care sa atenueze vibratiile emise de motor, vibratii daunatoare intregului sistem de transmisie.

Rolul volantei este unul simplu: transmite puterea de la motor catre transmisia masinii si in acelasi timp elimina orice vibratie care ar putea sa afecteze ambreiajul si transmisia.

Sistemul de transmisie al masinii este responsabil de trimiterea puterii de la motor la roti. Automat, el preia toate socurile si toata puterea motorului. Prima componenta responsabila de transferarea puterii este volanta, in cazul nostru o sa vorbim despre o volanta cu masa dubla.

Ce este volanta cu masa dubla?

Cu timpul, masinile au evoluat si au devenit din ce in ce mai performante si mai puternice. Mai multa putere inseamna forte mai mari pe care intreaga masina trebuie sa le suporte. La inceputul articolului spunea ca volanta are rolul de a stoca energia cinetica.

Volanta unei masini este o piesa atat de minora si totusi atat de importanta. Ea poate sa influenteze enorm mersul unei masini, confortul, siguranta si puterea transmisa la roata.

In atelierele de tuning exista 2 modalitati de a clasifica caii putere ai unei masini. Cai putere la roata si la volant. Volantul influenteaza atat de mult performantele masinii incat va doriti tot timpul sa aveti aceasta piesa in stare perfecta.

Am deviat un pic de la intrebare. Odata cu aparitia masinilor din ce in ce mai puternice, cuplul si caii putere au ajuns sa emita vibratii mult mai mari, vibratii pe care volanta simpla nu le mai putea prelua fara compromisuri.

Din nevoie a aparut volanta cu masa dubla. Ea este practic compusa din doua volante simple. Ceea ce gasim intre placi face insa diferenta. O serie de arcuri atenueaza vibratiile si pastreaza confortul in interiorul masinii dar si protejeaza tot sistemul de transmisie.

Care sunt simptomele unei volante cu masa dubla defecte?

Din pacate, simptomele sunt foarte asemanatoare cu ale unui ambreiaj defect. Sfatul nostru este urmatorul: daca experimentati simptomele de mai jos mergeti la un mecanic si inspectati mai departe vizual masina.

Simptome volanta defecta

Zgomot

Daca auzi tot felul de zgomote cand schimbi viteza (zgomote care nu vin de la cutia de viteze), trebuie sa auzi pocanituri, de obicei atunci cand pornesti masina, primile 5 minute o sa auzi cum “bate” volanta. Daca in cazul asta calci ambreiajul si nu se mai aude sunetul inseamna ca ai o problema cu volanta masinii.

Ambreiajul patineaza

In general, acesta patineaza din cauza uzurii sau pentru ca nu face fata puterii transmise de volant. Atunci cand ambreiajul patineaza si se intampla de obicei in treptele mai mici, o sa simtiti un miros intepator, de multe ori insotit de un fum alb din zona transmisiei. Daca NU simtiti mirosul, dar el patineaza, inseamna ca volanta trebuie inlocuita.

Vibratii

Aceste vibratii o sa le simtiti in podeua masinii. Volanta cu masa dubla are un sistem complicat de arcuri care impiedica vibratiile motorului sa ajunga mai departe de ea. Daca acest sistem nu mai functioneaza, volanta trebuie inlocuita.

Nu schimbati volanta pana nu o inspectati vizual.

Ce se intampla daca mergi cu volanta stricata?

Nu recomandam nimanui sa mearga cu o masina cu volanta stricata. Daca nu aveti acum bani de reparatie, puteti amana, dar lasati masina in parcare. Daca continui sa mergi cu volanta masinii stricata vei distruge si alte componente.

In 99% din cazuri, atunci cand volanta masinii se strica si ambreiajul masinii are de suferit. Am intalnit cazuri cu probleme ale volantei la dsg, caz in care s-a distrus mecatronicul si cele doua ambreiaje.

Nu mergeti cu masina cu volanta defecta. Vibratiile pot sparge volanta cu masa dubla sau in cazul unei volante simple poti ajunge sa spargi placa de ambreiaj si rulmentul de presiune.

Se poate bloca volanta?

Din pacate, raspunsul este DA. Se poate bloca in cazul in care volanta cu masa dubla ajunge sa se sparga. In cazul asta consecintele pot fi devastatoare pentru economiile tale.

Daca continui sa mergi cu o volanta defecta aceasta se poate bloca si arcurile din interior pot sparge cutia de viteze.

Volanta cu masa simpla se blocheaza rar, dar daca se intampla asta socul il va prelua arborele cotit.

Ce trebuie sa cauti atunci cand inspectezi vizual volanta?

Sa spunem ca ai decis sa te alaturi mecanicului care o va scoate de pe masina si vrei sa te asiguri ca volanta este stricata inainte de a o schimba. Uite la ce trebuie sa fii atent:

  • Verifica sa nu existe pierderi de vasilina, arcurile din interior sunt unse cu vasilina sau un produs asemanator, asa ca tu trebuie sa cauti urme de unsoare;
  • Verifica daca exista urme de uzura care sunt vizibile;
  • Cauta urme de uzura cauzata de frecare, o sa iti dai seama daca metalul a fost expus o perioada mare unor temperaturi inalte;
  • Incearca sa misti placa volantei libera, vezi cum ruleaza.

Poti sa inlocuiesti volanta cu masa dubla cu o volanta simpla?

Raspunsul este DA si are avantaje si dezavantaje. Volanta cu masa dubla este un compromis auto, ca si avantaj ea reduce vibratiile motorului care altfel ar ajunge in transmisie si reduce zgomotele nedorite.

Ca si dezavantaje, volanta cu masa dubla este extrem de scumpa (uneori si de 10 ori mai scumpa ca una cu masa simpla) si “pica” mai repede, mai ales daca ai resoftat motorul pentru mai mult cuplu. Foarte multi posesori de diesel aleg sa faca asta, mai ales daca renunta la EGR si DPF.

Volanta cu masa simpla inlocuieste volanta cu masa dubla, oferind un sistem mai robust. Desi va fi mai zgomotoasa este mult mai performanta pe un vehicul care ofera cuplu mare de jos.

Mertita sa schimbi volanta cu masa dubla cu o volanta simpla?

Decizia este destul de simpla, daca esti dispus sa suporti mai multe vibratii sunt sanse sa cresti fiabilitatea masinii si sa scazi mult cheltuielile cu reparatiile. Avantajul conversiei este ca o volanta simpla este mult mai ieftina si va dura mai mult.

De ce se strica volanta?

Uzura mecanica. Cu cat suporta mai multe socuri si din ce in ce mai frecvente cu atat sansele sunt mai mari sa se strice.

Stilul de condus. Daca masina ta este dotata cu o transmisie manuala si tu esti incepator, cu siguranta vei schimba mai repede volanta decat un sofer cu o experienta mai mare. De ce asta? Schimbarile agresive si cele in care ambreiajul este lovit de volanta sau patinat afecteaza volanta.

Cat mai poti merge cu volanta stricata?

Multi punem intrebarea asta cand ajungem in aceasta situatie neplacuta. Ne gandim ca nu avem bani acum si ca poate mai merge 2.000-3.000 de km pana putem repara volanta.

Odata ce volanta incepe sa scoata zgomote ea va continua sa functioneze mii de kilometri fara mari probleme si doar va scoate acele zgomote enervante.

Dezavantajul este ca daca continui sa mergi asa, atunci cand vei ajunge in service sa te asiguri ca nu inlocuiesti doar volanta ci si tot kitul de ambreiaj.

Sursa foto: loudenmotorcars.com, carfromjapan.com, regalautosport.com