Totul despre volanta - masa dubla/masa simpla

Totul despre volanta - masa dubla/masa simpla

In acest articol vom vorbi despre o piesa vitala pentru motor si anume volanta. Nu o puteti vedea prea usor ea fiind pozitionata intre motor si cutia de viteze. Dar pentru a intelege mai bine de ce aceasta piesa este asa de importanta, vom explica putin cum functioneaza.

Volantul sau cum este numita popular “volanta” este o piesa realizata din metal sub forma unui disc cu planeitate si echilibrare perfecta. Volantul poate fi de doua feluri, cu masa simpla si cu masa dubla.

Scopul principal al acestei piese este de a uniformiza miscarea arborelui cotit

Dupa cum prea bine stiti motorul cu ardere interna produce un cuplu motor discontinuu datorita principiului de functionare. Mai exact la fiecare cursa activa a pistonului forta este diferita, astfel cuplul motor este generat in impulsuri. De aici volantul are rolul sa uniformizeze aceste miscari.

Multumita greutati sale volantul are o inertie foarte mare reusind sa inmagazineze energie cinetica. Volantul are un scop simplu, el uniformizeaza aceasta fluctuatie de energie, iar apoi o transforma in miscare de rotatie.

Ea ajunge sa indeplineasca acest scop deoarece acumuleaza tot excesul de energie produs de motor folosindu-si propia greutate. De exemplu daca doresti sa invarti un obiect iti va fi mai greu sa incepi rotatia dar va fi mult mai usor sa mentii acea rotatie dar la fel de greu va fi sa opresti acea rotatie.

Exact asa se comporta si volantul, este mai greu sa porneasca rotatia dar mai tarziu va acumula destula energie pentru a se roti de unul singur chiar daca motorul nu se roteste la fel de rapid.

Al doilea rol al volantului este cel de a transmite forta motorului la cutia de viteze

Discul de ambreiaj vine cuplat la volanta, peste care vine placa de presiune. Acum va dati seama de ce suprafata de contact dintre volanta si ambreiaj trebuie sa fie perfect plana, altfel orice mic defect se poate transforma intr-unul mult mai mare si mai grav.

Pana si montarea gresita a acestor componente poate duce la defecte foarte mari in timp, din acest motiv va recomand sa faceti orice operatiune la un service autorizat, ei stiind de exemplu la ce cuplu trebuie stranse suruburile folosind o cheie speciala, nu se poate lucra “dupa ureche” cu aceste piese.

Un alt rol destul de important pe care il are volanta masinii este cel de a porni motorul. Poate va intrebati de ce o volanta are acea “coroana” de dinti. Electromotorul invarte volantul care multumita inertiei sale invarte vibrochenul si pistoanele motorului permitand pornirea acestuia.

Am precizat la inceputul articolului ca volanta este de doua tipuri. Da exista volanta cu masa simpla si cu masa dubla. Care este diferenta dintre cele doua? Pai volanta cu masa simpla este pur si simplu un disc metalic perfect echilibrat si planat, pe cand volantul cu masa dubla are mult mai multe componente. Motoarele au inceput sa evolueze pe timp ce trece, ajungand sa dezvolte puteri din ce in ce mai mari.

Scopul volantului cu masa dubla este de a putea suporta mai bine fluctuatiile si vibratiile motorului dar si de a “deconecta” oarecum cutia de viteze de vibratiile motorului. Motoarele noi au inceput sa dezvolte un cuplu foarte ridicat inca de la turatii foarte joase. Un ambreiaj cu un volant cu masa simpla nu ar rezista prea mult la puterile motoarelor de generatie noua.

Deci inginerii s-au gandit la o solutie destul de ingenioasa pentru a rezolva aceasta problema. Practic, volantul cu masa dubla este un disc cu doi pereti si mai multe arcuri foarte puternice care au menirea sa absoarba mai eficient socul produs la cuplarea ambreiajului. Practic cand schimbati viteza ( in conditiile in care motorul se invarte, iar volanta are o anumita turatie in acel moment) forta cu care se conecteaza cele doua este preluata de “ambele volante”. Ele au o toleranta in care se pot misca, astfel arcurile pot amortiza socul.

Acest tip de volant este cel mai intalnit la motoarele diesel deoarece ele produc un cuplu foarte mare inca de la ralanti. Daca aceste motoare nu ar utiliza o volanta cu masa dubla cel mai probabil kit-ul de ambreiaj nu ar rezista nici 20.000 km, iar cutia ar fi praf dupa maxim 60-80.000 km.

De asemenea soferul ar simti la ridicarea pedalei de ambreiaj niste socuri foarte puternice. In plus motoarele diesel produc vibratii mai mari decat cele pe benzina. Multumia acestei volante, trepidatiile nu trec mai departe la cutia de viteze. Din pacate o astfel de volanta ajunge chiar si la 2500-3000 lei, iar ea trebuie verificata foarte atent la fiecare schimb de ambreiaj.

Care sunt simptomele unei volante stricate?

Pai mai intai trebuie sa stim ce se poate strica la o volanta. O volanta se poate dezechilibra, sa se sparga sau pur si simplu sa se uzeze arcurile din interior (vorbind de o volanta cu masa dubla). In general de cele mai multor ori volanta se dezechilibreaza, iar de acest lucru ne putem da seama foarte usor. De exemplu cand dorim sa plecam de pe loc masina va incepe sa tremure usor. Sau cand motorul sta la ralanti va tremura excesiv.

Toate aceste lucruri se intampla la turatii si viteze mici, la viteze si turatii mai mari volanta incepe sa se echilibreze si sa nu mai simtim acel tremurat. Dar mai sunt si cazuri in care acele vibratii se simt si in ture mai mari, atunci lucrurile stau foarte rau si ar trebui sa mergeti cat se poate de repede la un service, deoarece in timp va poate distruge cutia de viteze.

Din pacate volanta este genul de piesa care nu se poate repara/reconditiona. Iar optiunea de a cumpara una SH ar trebui sa iasa din discutie, ar fi cea mai rea decizie.

In general volantele se dezechilibreaza in momentul in care discul de ambreiaj nu calca perfect pe volanta, astfel tinde sa se strambe. De asemenea daca soferul are un stil de condus mai agresiv, dand drumul brusc la ambreiaj, plecarile cu scartait, sau franele de motor agresive, pot duce la “ovalizarea” volantei datorita socurilor mari. Motoarele diesel au un cuplu simtitor mai mare decat cele pe benzina, din acest motiv sa ne asteptam ca in cazul unui motor common-rail sa schimbam si volantul cand schimbam ambreiajul.

Daca ai o masina pe benzina nu trebuie sa iti faci absolut deloc griji, deoarece motorul pe benzina produce cuplul maxim la turatii mai inalte, functioneaza si mai rafinat cu un nivel de vibratii mai scazut, deci fenomenul de dezechilibrare a volantei nu prea apare. Acesta este si motivul pentru care volanta la o masina pe benzina se inlocuieste extrem de rar.

Acesta este cel mai intalnit mod in care o volanta poate ceda. Mai sunt cazuri retrase in care volanta poate sa se sparga in mai multe bucati, dar aceste cazuri sunt destul de reduse. De asemenea se pot uza si arcurile din interiorul volantei cu masa dubla, dar acest lucru duce tot la vibratii excesive manifestandu-se la fel ca in cazurile precedente.

Ce trebuie sa facem pentru a ne proteja volanta masinii?

Cel mai important lucru este modul in care dai drumul la ambreiaj. Nu trebuie sa bruschezi pedala de ambreiaj, incearca sa dai drumul la aceasta pedala cat se poate de fin si liniar.

Nu pleca cu motorul turat excesiv, nu schimba agresiv treptele de viteza, nu accelera cu ambreiajul eliberat partial, nu folosi frana de motor agresiv si cel mai important lucru daca simti orice mica vibratie, sau simti ca patineaza ambreiajul cel mai bine este sa mergi la un service autorizat care sa iti verifice masina.

Se mai intampla foarte des cand mergi la un service pentru inlocuirea ambreiajului, mecanicii sa iti spuna ca trebuie sa inlocuiesti si volanta, pentru a te “incalta” cu o piesa foarte costisitoare. Deci cel mai bine ar fi sa iti verifici singur volanta inainte de a merge la un service, de fapt pur si simplu esti mai atent sa vezi daca simti vibratii sau socuri la schimbare de trepte sau la accelerari.

Volanta cu masa dubla ajuta foarte mult la un mers mai rafinat al motorului, dar din pacate ea este destul de firava, mai ales daca vrem sa scoatem mai multa putere din motor. De exemplu dupa un stage 1 in care anulam egr-ul, dpf-ul si resoftam motorul pentru o putere si un cuplu mai mare trebuie sa ne asteptam ca volanta sa nu reziste foarte multi km.

Unii soferi recurg la metoda de conversie din volanta cu masa dubla la volanta cu masa simpla. Acest lucru ne ajuta la fiabilitatea pe termen lung al volantei, in schimb ne va afecta cutia de viteze care va prelua socuri mult mai mari si in functie de modul de condus poate sa reziste multi km sau poate ceva destul de repede.

Pentru a intelege totul mai bine voi sintetiza putin lucrurile. Deci avantajele unei volante cu masa dubla sunt urmatoarele:

  • absoarbe vibratiile mult mai bine, protejand cutia de viteze.
  • un confort ridicat de conducere chiar si cu viteza redusa.
  • economie de combustibil
  • “descarca” arborele cotit si transmisia de forte aplicate brusc.

Dezavantajele principale ale acestui tip de volanta sunt urmatoarele:

  • volanta cu masa dubla nu poate fi reconditionata, ea doar se inlocuieste cu una noua
  • un cost mai mare la inlocuire
  • fiabilitate redusa in timp

Care sunt avantajele si dezavantajele unei volante cu masa simpla?

  • costuri mult mai reduse daca este cazul sa fie schimbata.
  • fiabilitate mult mai mare in timp, cand se uzeaza ambreiajul se schimba doar placa de presiune, discul de ambreiaj si rulmentul de presiune.
  • mult mai rezistenta la stress indelungat si la puteri mai mari.

Ca si dezavantaje putem spune ca nu ne ajuta la un condus confortabil, ea producand zgomote si vibratii mai ridicate.

Deci per total, oricare din cele doua volante are avantaje si dezavantaje, dar cel mai important este sa fim atenti si sa diagnosticam problema la timp pentru a nu produce daune mai mari si sa avem un stil de condus cat se poate de corect pentru a ne proteja volanta in timp altfel vom fi nevoiti sa scoate o suma destul de frumusica din buzunar pentru inlocuirea ei. De retinut, condusul sportiv costa si uneori costa foarte mult.

Sursa foto: youtube.com, loudenmotorcars.com, brrperformance.com, overdrive.in