Soferii pot evita aglomeratia din trafic printr-o simpla alegere. Paradoxul Braess, explicat

Soferii pot evita aglomeratia din trafic printr-o simpla alegere. Paradoxul Braess, explicat

Un creator de continut pe Youtube a postat un video prin care sustine ca soferii pot rezolva singuri problema traficului aglomerat. La baza teoriei sta de fapt un paradox mai vechi – Braess – descoperit de matematicianul german Dietrich Braess in 1968.

Ideea principala este ca evitarea traficului aglomerat este o alegere simpla, la indemana fiecarui sofer.

Cum explica youtuberul Steve Mould acesta afirmatie?

Steve Mould arata ca o greutate tinuta de doua arcuri in paralel aluneca mai lent decat daca este tinuta de aceleasi arcuri puse in serie. De aici, el face legatura cu paradoxul din trafic numit Braess’s Paradox.

Braess’s Paradox spune ca adaugarea unuia sau mai multor drumuri la o retea de drumuri poate sa incetineasca, de fapt, fluxul general al traficului, iar acest lucru se intampla pentru ca soferii nu aleg organizat rutele pe care le parcurg. Fiecare sofer va alege intotdeauna ruta care i se pare cea mai favorabila. Chiar daca extinderea retelei rutiere are ca rezultat redistribuirea traficului, timpul de rulare la nivel individual devine mai mare.

Demonstratia generala arata ca daca o strada este adaugata intr-o retea de strazi cu scopul de a fluidiza traficul, atunci cand soferii isi aleg rutele aleatoriu, in functie de preferinte, timpul petrecut in trafic poate sa fie mai mare.

Distanta care poate fi parcursa prin doua rute asemanatoare imparte teoretic traficul in doua parti egale si contribuie la reducerea timpului petrecut pe sosea. Problema apare, insa, atunci cand acestei retele se adauga o a treia ruta, mai scurta decat primele doua, pentru a fluidiza si mai mult traficul. In acest caz, majoritatea soferilor decid sa merga pe drumul scurt, creandu-se aglomeratie si prelungind de fapt timpul petrecut in trafic, iar asta se intampa tocmai din cauza unei simple alegeri.

Concluzia este ca, in unele cazuri, evitarea aglomeratiei poate sta si in alegerile pe care fiecare sofer le face.

VIDEO Explicativ:

Citeste si...
Este sigur sa conduci cu lumina Controlul tractiunii (TCS) aprinsa?
Este sigur sa conduci cu lumina Controlul tractiunii (TCS) aprinsa?

Martorul luminos care tine de TCS indica faptul ca sistemul de control tractiune este activ. Controlul Tractiunii este necesar pen...

Este sigur sa conduci cu roata de rezerva slim?
Este sigur sa conduci cu roata de rezerva slim?

Cand roata se strica, este inlocuita cu o roata de rezerva slim (numita si roata de rezerva, dar o roata de rezerva este dimensiun...

Este posibil sa repari o pana de cauciuc?
Este posibil sa repari o pana de cauciuc?

Beculetul care monitorizeaza presiunea din anvelope s-a aprins in bord. Inainte de a realiza ceea ce se intampla, auziti sunetul f...

Este sigur sa conduci daca motorul da rateuri?
Este sigur sa conduci daca motorul da rateuri?

Astazi o sa scriem despre un motor sau mai exact un cilindru care da rateuri. Acest fenomen apare atunci cand ai un amestec de aer...