STIAI CA, surprinzator,…mirosul de autoturism nou reprezinta un real pericol?!?

STIAI CA, surprinzator,…mirosul de autoturism nou reprezinta un real pericol?!?

STIAI CA, surprinzator, … mirosul de autoturism nou reprezinta un real pericol?!?

Cercetatorii de la Universitatea California Riverside explica cum si de ce!

Surprinzator pentru noi toti, cercetatorii de la Universitatea California Riverside au iesit in spatiul public cu informatia potrivit careia conducatorii auto din California (si nu numai) pot deveni victime ale valorilor peste limitele admise ale unor compusi chimici daunatori organismului (regasiti si in cunoscutul „miros de masina noua“), in conditiile deplasarilor zilnice catre serviciu, de-a lungul anilor.

Astfel, intrebarea pertinenta este cum si de ce anume sa ne mai ferim, atata timp cat absolut tot ce ne inconjoara reprezinta un potential factor de risc?!?

Studiul derulat de cercetatorii Universitatii California Riverside are la baza estimarea duratelor de timp in care ocupantii masinii se afla in trafic, corelata cu masuratorile valorilor compusilor chimici la care vom face referire in cele ce urmeaza, identificati in cercetarile anterioare.

Astfel, rezultatele obtinute sunt de-a dreptul de speriat, in conditiile in care se pare ca cei care petrec mai mult de 20 de minute, in fiecare zi, in masinile personale, pot dezvolta probleme de sanatate, ca urmare a valorilor ridicate a doua substante carcinogene intalnite in procesul de fabricatie a autoturismelor.

Sursa foto: www.whichcar.com.au/car-advice/offgassing—chemicals-in-cars

Potrivit driving.ca, descopera.ro si whichcar.com.au, inclusiv mirosul cunoscut si adorat de multi conducatori auto, respectiv „mirosul de masina noua“ reprezinta un indicator al unor nereguli.

Astfel, se pare ca materialele folosite la producerea autovehiculelor (plastic, adezivi, textile, spuma) au in compozitie chimicale capabile sa ajunga in aerul respirabil. Mai mult, acesti compusi volatili se pot acumula in habitaclu, in conditiile in care nu se realizeaza aerisiri regulate ale masinilor.

In baza celor mentionate de unul dintre specialistii care au contribuit la studiul in discutie, David Volz (specialist in toxicologie), „aceste chimicale sunt foarte volatile, deplasandu-se cu usurinta de la plastic si textile in aerul pe care il respiram“.

Potrivit descopera.ro, „Desi multe cercetari pana acum s-au concentrat pe poluarea aerului extern si impactul sau asupra sanatatii, noul studiul sugereaza ca substantele chimice care se pot acumula in masini ar putea reprezenta o ingrijorare reala pentru unii soferi.

Cele doua (…) merita atentie deosebita. Benzenul poate fi gasit in cauciuc si coloranti, iar formaldehida este folosita la covoare si vopsele, ambele substante fiind incluse pe lista carcinogenilor din California. Ceea ce este nou aici este ca oamenii de stiinta au analizat riscul pe care aceste chimicale il pot avea asupra soferilor“.

Inclusiv cei de la driving.ca avertizeaza cu privire la existenta reala a acestui risc, citat pe care il redam in integralitate, in limba engleza, asa cum apare pe site, inspre edificarea cititorilor: „Commuters could be paying through the nose for that “new car smell” found in automobiles, according to a new study that found the intoxicating aroma raises the risk of cancer and birth defects to unacceptable levels.

(…)

Formaldehyde is a colourless gas emitted from certain manufacturing materials that has been associated with cancer of the nasal pathways. Exposure to either of these chemicals is less problematic in open-air settings, but in the enclosed confines of an automobile, they can accumulate and amplify risk“.

Cei de la Science Alert il citeaza pe Aalekhya Reddam, autorul principal al studiului, cu privire la cele doua substante care prezinta factor de risc: „Studiul nostru explica temerile privind riscul potential asociat cu inhalarea benzenului si a formaldehidei in cazul oamenilor care petrec perioade semnificative de timp in vehiculele lor, o problema care este in special relevanta in zonele foarte aglomerate. (…) Bineinteles, expunerea depinde si de cat timp petrecem in masina si cat de multi compusi exista in vehicul, care pot depinde de varsta masinii si de temperaturile inconjuratoare“.

Ce ramane de facut?

Este clar faptul ca o astfel de intrebare este retorica, cel putin in ceea ce ne priveste pe noi, conducatorii auto, in conditiile in care masina ramane o necesitate, indiferent ca este folosita in interes personal, ca autoturism de serviciu, in regim de taxi etc.

Exista intr-adevar varianta folosirii mijloacelor alternative de transport, capabile sa contribuie la sanatate prin efort fizic si miscare sustinuta, insa acestea fac subiectul unor alte discutii.

De partea producatorilor de masini exista insa variante de luat in calcul, respectiv demersuri anume gandite pentru inlocuirea chimicalele precum benzen si formaldehida cu variante care afecteaza sanatatea ocupantilor autoturismelor intr-o proportie mult mai mica.

Citeste si...
Se continua compensarile preturilor la combustibil! Intre timp, un plin de carburant este cu cateva zeci de lei mai ieftin
Se continua compensarile preturilor la combustibil! Intre timp, un plin de carburant este cu cateva zeci de lei mai ieftin

Asa cum probabil toti soferii stiu deja, la jumatatea acestui an, dupa discutii interminabile si perioade lungi de timp in care gu...

Este vreo diferenta intre frana de mana si cea de urgenta?
Este vreo diferenta intre frana de mana si cea de urgenta?

Frana de mana este un sistem de franare diferit fata de cel principal al masinii, actionat prin apasarea pedalei de frana. Prin ac...

Este mai bine sa bag azot sau aer in anvelope?
Este mai bine sa bag azot sau aer in anvelope?

Imprumutat de la masinile de curse, azotul a inceput sa fie gasit si in anvelopele masinilor de serie. Merita sa pui azot in loc d...

Este vreun pericol sa conduceti o masina cu parbrizul crapat?
Este vreun pericol sa conduceti o masina cu parbrizul crapat?

Parbrizul masinii tale este mai mult decat un geam prin care sa vezi ce este in fata ta – el te protejeaza. Fara un parbriz, restu...