Scaderea temperaturilor aduce si mai multe responsablitati conducatorilor auto. Acestia trebuie sa aiba in vedere echiparea corecta a masinii, dezapezirea si dezghetarea masinii pentru a avea mereu o buna vizibilitate, dar si grija pentru buna functionare a motorului masinii la temperaturi scazute, de aceea majoritatea soferilor lasa motorul sa mearga inainte de a pleca de pe loc.
Incalzirea motorului inainte de a pleca la drum este un continuu motiv de discutii, de aceea lamurim mai jos aceast aspect.
De ce nu ar trebui sa incalzesti motorul inainte de pleca la drum?
Conducatorii auto care au invatat soferie pe masini vechi recomanda incalzirea masinilor inainte de a porni de pe loc. Bunicii si parintii nostri ne pot spune ca ei nu plecau pana nu lasau motorul masinii sa se pregateasca de drum, insa aceasta regula era valabila pentru masinile care aveau carburator si la care, atunci cand motorul nu era incalzit bine nu se crea combinatia optima de aer si combustibil in motor pentru functionarea in conditii bune a propulsorului.
Intre timp, desi echiparea masinilor a evoluat, unele obiceiuri au ramas la fel. Chiar si la masinile cu motoare noi, soferii obisnuiesc sa porneasca motorul si sa il lase sa mearga in gol pentru a se incalzi. Adevarul este ca, la motoarele noi, incalzirea motorului aduce doar un consum mai mare de combustibil.
Tinand cont de costurile mari ale combustibilului, poate ar fi bine sa tii cont de faptul ca inca de la inceputul anilor 90, industria auto a introdus sistemului electronic de injectie directa pe baza de sensori care garanteaza combinatia perfecta de aer si combustibil in motor.
Cu alte cuvinte, nu mai este nevoie sa ajutam motorul si sa il pregatim deoarece el poate functiona foarte bine si atunci cand trecem peste aceasta etapa.
Cat consuma masina atunci cand motorul este incalzit pe loc?
Recomandarile industriei auto confirma ca masinile pe care le conducem azi se incalzesc cel mai bine in timpul mersului, nu pe loc.
Legat de consum, in Canada au fost realizate teste pe masini care au fost incalzite 5 minute, 10 minute, pornire si plecare imediata, la temperaturi de -18 grade C. Rezultatele au fost urmatoarele: fata de masina care a plecat de pe loc fara a avea motorul incalzit, prima masina (motor incalzit timp de 5 minute) a avut un consum mai mare cu 7 % și 14 %, iar cea de-a doua masina (motor incalzit timp de 10 minute) o crestere a cosumului cu 12% si 19 %.
Acelasi test a mai concluzionat ca nord americanii ar putea economisi 5.9 mlrd dolari SUA daca ar renunta la incalzirea motorului pe timp de iarna.