Toata lumea a auzit de aceasta componenta “turbina” dar cu siguranta foarte putini stiti cum funtioneaza sau ce accesorii mai are pe langa ea pentru ca aceasta sa functioneze corect si la capacitate maxima. In acest articol vom vorbi despre o componenta foarte importanta a turbinei, mai exact despre supapa wastegate.
Unii dintre voi poate ati mai auzit de aceasta componenta a turbinei, dar pentru cei care nu stiu ce este sau ce face vor afla mai multe dupa citirea acestui articol.
In momentul de fata, in urma unui studiu am aflat ca peste 75% din masinile vandute sunt “turbo”, sau mai tehnic vorbind, supra-alimentate, in majoritatea cazurilor cu ajutorul unei turbine mecanice. Turbocompresorul, sau mai simplu turbina, are un mod de functionare foarte simplu, gazele de evacuare sunt directionate de catre galeria de evacuare in turbina.
Gazele ajung sa invarta palele turbinei la peste 250.000 de rpm, la randul ei turbina invarte palele unui compresor prin intermediul unui ax. Aceste pale de care tot vorbim, sunt precum o elice dar special concepute pentru a absoarbe aerul din atmosfera si pentru a-l introduce cu presiune in sistemul de admisie al motorului.
Dar daca aceste pale, ajung sa se invarta la peste 250.000 rpm, in “full boost”, va dati seama ca nu ar rezista prea mult, uzura fiind destul de mare la aceasta viteza si in plus motorul nu ar rezista la un asa stres continuu. Deci marii producatori s-au gandit ca trebuie sa limiteze oarecum viteza turbinei, ea neputand sa mearga mereu la maxim.
Singura solutie a fost cea de a redirectiona gazele de evacuare astfel incat sa nu mai accelereze palele turbine. Pentru acest lucru s-a inventat aceasta piesa numita “wastegate”. Aceasta valva practic evacueaza gazele nefolositoare, astfel incat sa pastreze presiunea optima in turbo. Normal numele “wastegate” inseamna “poarta de evacuare”. Acest wastegate se regaseste pe orice masina turbo, dar fara aceasta piesa turbocompresorul s-ar invarti la o viteza mult prea mare pentru mult prea mult timp, ceea ce ar duce pur si simplu la autodistrugere, dar in acelasi timp ar creea o presiune uriasa pe care motorul posibil sa nu o suporte si sa cedeze si el.
Daca debitul gazelor de evacuare este prea mare, atunci aceasta vlava se va deschide si o parte din gaze nu vor mai trece prin turbina, astfel incat presiunea sa fie pastrata in parametri omptimi. La masinile stock, de fabrica, aceste gaze sunt directionate tot in evacuare, pe cand la unele masini modificate, gazele sunt evacuate direct in atmosfera, pentru performante mai mari.
Exista 2 tipuri de wastegate-uri, interioare si exterioare. Cele interioare sunt direct in carcasa turbinei iar celelalte sunt la exterior. Aceasta valva este controlata la randul ei de un actuator mecanic, electronic sau cu vacuum, care este responsabil sa deschida si sa inchida valva wastegate la momentul potrivit.
Ce se poate strica la o astfel de valva?
Pai cea mai comuna defectiune ar fi cea in care valva se blocheaza din cauza calaminei. Daca valva se blocheaza in pozitia inchis, masina va trage mult mai bine (multumita presiunii marite din admisie) dar in acelasi timp se vor produce pagube deoarece aceasta presiune crescuta va solicita foarte tare motorul, cele mai afectate fiind supapele de admisie.
Mai sunt cazuri in care furtunurile de vacuum cedeaza si valva wastegate nu mai este comandata de actuator. In general aceasta valva nu se strica asa de usor dar daca facem vreo operatiune asupra turbinei, atunci cel mai bine ar fi sa verificam si wastegate-ul sa nu avem vreo surpriza mai incolo. Actuatorul vacuumatic mai cedeaza uneori (cedeaza mai exact membrana de la interior si ajunge in incapabilitatea de a mai inchide / deschide wastegateul).
De asemenea aceasta valva are un reglaj (un filet) si se poate regla cand sa se deschida sau sa se inchida. Dar va recomand sa nu umblati la acel reglaj daca nu aveti cunostintele necesare, eu am stricat un motor dupa ce am umblat acolo. Am dat doar “o spira jumatate” masina se misca mult mai bine, se simtea cum “intra” turbina, dar nu a dus mult, dupa 5000 km, am schimbat turbina si am refacut motorul, care nu a mai putut rezista stresului si a cedat, mai ales ca este vorba despre o duba care mergea mai mult incarcata cu marfa, deci vorbim de temperaturi mult mai mari.
In momentul de fata majoritatea actuatorelor de pe piata sunt electronice, ele avand avantajul ca pot fi reglate foarte fin, ECU citeste sute de date in timp real, de exemplu presiuni, temperaturi, pozitie acceleratie, etc si regleaza milimetric pozitia wastegate-ului astfel incat sa obtinem performanta maxima. Insa marele avantaj al actuatorului electric este faptul ca, este electric si multumita temperaturii extreme (turbina ajunge si la 800 grade celsius ) si a vibratiilor partea electrica poate ceda. Preturile pentru reparatia unui actuator electric este in jur de 600-800 lei. Cam asa sunt preturile si pentru celelalte tipuri de actuatoare.
Am vorbit putin si despre actuatoare deoarece wastegate-ul este dictat de catre actuator, deci cele doua componente trebuie sa mearga perfect. De retinut, aceasta piesa are o importanta foarte mare asa ca cel mai bine apelati la un service profesional cand doriti sa realizati orice la turbina dumneavoastra.
Chit ca doar cat o curatati sau o reconditionati, mereu sa apelati la specialist. Reglajul actuatorului si a wastegate-lui trebuie realizat cu ajutorul unor aparate speciale, nu e de joaca cu ele, asa cum am spus mai sus eu chiar am stricat un motor din cauza unui reglaj prostesc, facut “dupa ureche/ din auzite”.
Sursa foto: ardideas.com, tuningblog.eu, blog.steamspeed.com