Totul despre convertizorul de cuplu

Totul despre convertizorul de cuplu

Chiar daca are un nume de filme SF, convertizorul de cuplu nu este altceva decat ambreiajul unui vehicul cu transmisie automata. Spre deosebire de ambreiajul clasic al masinilor manuale, convertizorul foloseste un lichid pentru a da putere transmisiei.

Din acest motiv, el previne calarea motorului si permite sistemului de transmisie sa schimbe singur vitezele, cu usurinta. Convertizorul permite masinii sa opreasca complet fara a cala motorul, ceea ce se traduce intr-o experienta de condus mai placuta si mai eficienta. In continuare, hai sa intram in mai multe detalii si sa aflam totul despre convertizorul de cuplu.

Importanta convertizorului de cuplu

Inainte de a intra in paine, trebuie sa stabilim ce este convertizorul si de ce este important. Iar pentru asta, avem nevoie de cateva notiuni de baza despre transmisiile masinilor. O masina cu transmisie manuala are o componenta numita ambreiaj, a carui treaba este sa conecteze motorul si transmisia.

Aceasta conexiune permite vehiculului sa se opreasca fara a opri motorul. Practic, fara ambreiaj, motorul ar trebui repornit de fiecare data cand opresti masina. Pe de alta parte, masinile cu transmisie automata nu au un ambreiaj care separa motorul de transmisie.

Componente si mod de functionare

Aici intervine convertizorul de cuplu, care permite motorului sa se miste independent de transmisie. El este alcatuit din patru componente majore: pompa, turbina, stator, lichid de transmisie.

Acestea sunt pozitionate intr-o carcasa extrem de rezistenta care permite intregului mecanism sa se conecteze la volanta. Aceasta conexiune permite convertizorului sa se miste la aceeasi viteza cu motorul.

Pompa este un tip de pompa centrifuga, alcatuita din mici nervuri care fac posibila conexiunea cu volantul. Pe masura ce se roteste, lichidul este aruncat catre afara, in mod asemanator cu mecanismul de functionare al unei masini de spalat, care arunca hainele si apa inspre exterior. Pe masura ce lichidul este impins in afara, se creeaza un vid care atrage si mai mult lichid la centru.

Lichidul intra apoi in lamele turbinei, care este conectata la transmisie. Turbina face ca transmisia sa se invarta, ceea ce practic misca masina de pe loc. Lamele turbinei sunt curbate, astfel incat lichidul, care intra in turbina din exterior, trebuie sa isi schimbe directia inainte de a iesi din centrul turbinei. Aceasta schimbare directionala determina turbina sa se roteasca.

Lichidul iese din turbina in directia opusa rotirii pompei. Daca lichidul ar lovi pompa, motorul ar incetini si ar pierde putere. De aceea convertizorul de cuplu este dotat cu un stator.

Statorul se afla in centrul convertizorului si are rolul de a creste eficienta acestuia. Datoria lui este de a redirectiona lichidul care se intoarce de la turbina inainte de a lovi pompa.

Simptomele defectiunii

Poate fi destul de dificil sa stabilesti daca o problema la transmisie tine de convertizorul de cuplu, dar exista cateva semne. In continuare, vom trece in revista cele mai frecvente simptome ale defectiunilor la convertizor.

Supraincalzirea. Aceasta este probabil cel mai intalnit semn al unei defectiuni la convertizor, si poate fi cauzata de o scadere a presiunii lichidului.

Transmisie alunecoasa. Daca la transmisie ajunge prea mult sau prea putin lichid, acesta poate face ca rotitele dintate sa alunece si vei simti o pierdere a acceleratiei.

De asemenea, s-ar putea sa observi o crestere a consumului de combustibil. Cauza poate fi un nivel scazut al lichidului sau un lichid ineficient.

Vibratii. Daca simti vibratii cand conduci intre 50-70 km/h, e posibil sa fie din cauza convertizorului. In acest caz, vei simti ca si cum ai conduce pe un drum plin de denivelari. Vibratiile nu apar treptat, ci dintr-o data, asa ca te sfatuim sa mergi la service de indata ce le simti.

Contaminanti in lichid. Daca verifici lichidul si descoperi cantitati mari de materie neagra, inseamna ca exista defectiuni la convertizor. In acest caz, este bine sa schimbi lichidul, sa conduci masina cateva zile, si apoi sa il verifici din nou.

Viteza crescuta de calare. Cand convertizorul de cuplu este defect, va dura mai mult ca transmisia sa angreneze motorul, ceea ce va rezulta viteze de calare mai mari.

Zgomote ciudate. Orice sunet care pare nelalocul lui poate fi un simptom al unei probleme la convertizor.

Cauzele unui convertizor de cuplu defect

Pot fi mai multi factori care cauzeaza probleme la convertizorul de cuplu. De exemplu, daca rulmentii care separa componentele mecanismului sunt defecti, acest lucru ar putea cauza frecare si sunete ciudate in interiorul carcasei.

Daca etansarea convertizorului este defectuoasa, asta ar putea face ca intreg mecanismul sa opereze la o temperatura mai mare decat cea recomandata. In acest caz, lichidele din interior s-ar putea scurge sau contamina.

De asemenea, daca rulmentii nu permit turbinei si statorului sa se miste liber, atunci convertizorul de cuplu nu va functiona cum trebuie. Bobina de ambreiaj defecta ar putea fi o alta cauza.

Acesta controleaza presiunea lichidului hidraulic care patrunde in ambreiaj. Daca acesta nu functioneaza cum trebuie, lichidele nu vor fi distribuite in mod omogen, si pot aparea probleme precum alunecarea, supraincalzirea sau acceleratia greoaie.

Cele mai bune solutii

Iata ce te sfatuim sa faci in cazul in care te-ai confruntat cu una sau mai multe dintre problemele de mai sus.

Schimba lichidul de transmisie

Primul lucru caruia trebuie sa ii acorzi atentie atunci cand ai probleme la convertizor este lichidul de transmisie. Inspecteaza-l cu atentie, si, daca gasesti bucati de metal, este semn ca rulmentii sunt uzati.

Verifica si culoarea lichidului: daca este maroniu sau aproape negru, este semn clar ca necesita inlocuirea, atat a sa, cat si a flitrului, daca exista. Inlocuirea lichidului de transmisie este ieftina comparativ cu inlocuirea intregului convertizor, asadar este mai bine sa il verifici primul, in caz de probleme.

Inlocuieste rulmentii

Daca ai gasit bucati de metal in lichidul de transmisie, este timpul sa deconectezi transmisia de la motor si sa verifici cu atentie rulmentii din interiorul convertizorului. Bucatile de metal pot proveni si de la alte componente, dar cel mai des rulmentii sunt de vina.

Inlocuieste etansarile convertizorului

Daca te confrunti cu un convertizor de cuplu alunecos si ai inlocuit deja lichidul de transmisie si filtrul, este timpul sa deconectezi sistemul de transmisie din motor si sa inspectezi etansarile de pe osie.

Inlocuieste ambreiajul si bobina convertizorului de cuplu

In caz de blocaje la sistemul de transmisie atunci cand turezi motorul si il treci prin toate treptele de viteza, iti recomandam sa inspectezi vizual ambreiajul si bobina convertizorului.

Inlocuieste convertizorul cu totul

In anumite situatii, este mai indicat sa inlocuiesti componenta intreaga. In general, convertizoarele sunt ieftine, de aceea nu este o idee buna sa inlocuiesti componente separate. Vei pierde timp si, in cele mai multe cazuri, te va costa mai mult.

De asemenea, nu iti recomandam sa cumperi convertizoare second hand, deoarece nu vei sti niciodata gradul adevarat de uzura si vechimea reala. Mai mult, inlocuirea convertizorului este un proces dificil, pe care nu vrei dori sa il faci prea des.

In ce priveste costul de inlocuire, el depinde de modelul, marca si anul de fabricatie al masinii. Bineinteles, exista o diferenta si intre a inlocui personal componenta, sau a merge la service. Avand in vedere dificultatea inlocuirii si faptul ca necesita mult timp (poate dura pana la 12 ore), manopera va fi si ea pe masura.

In ce priveste piesa, ea poate avea preturi intre 500 si 2000 de lei.

Cum sa testezi daca ai probleme la convertizorul de cuplu

Exista un test simplu care te ajuta sa diagnostichezi potentiale probleme la convertizorul de cuplu. Mai intai, porneste masina si las-o cu motorul pornit cateva minute.

Dupa aceea, apasa pedala de acceleratie usor de cateva ori, apoi frana, apoi pune schimbatorul in drive. In tot acest timp, incearca sa observi orice sunete ciudate sau daca masina se clatina in vreun fel.

Daca e totul in regula, treci schimbatorul prin toate pozitiile si fii din nou atent la cele de mai sus. In final, porneste de pe loc si porneste masina si asculta daca scoate sunete ciudate sau vibreaza.

Daca observi oricare dintre aceste simptome la masina ta, nu o mai conduce si mergi imediat la service. Condusul unei masini cu un convertizor defect nu numai ca poate agrava problemele deja existente, dar poate fi si extrem de periculos. Din cauza unui convertizor defect, diverse reziduuri pot ajunge in alte componente ale masinii si le pot defecta.

Acestea sunt cele mai importante informatii legate de convertizorul de cuplu al unei masini.

Sursa foto: revmaxconverters.com, puredieselpower.com, exedy.com, jimjenningstransmissions.com

Citeste si...
Este posibil sa repari o pana de cauciuc?
Este posibil sa repari o pana de cauciuc?

Beculetul care monitorizeaza presiunea din anvelope s-a aprins in bord. Inainte de a realiza ceea ce se intampla, auziti sunetul f...

Este sigur sa conduci daca motorul da rateuri?
Este sigur sa conduci daca motorul da rateuri?

Astazi o sa scriem despre un motor sau mai exact un cilindru care da rateuri. Acest fenomen apare atunci cand ai un amestec de aer...

Este sigur sa conduci cu un motor gripat?
Este sigur sa conduci cu un motor gripat?

Exista numeroase motive care pot duce la functionarea incorecta a motorului: injector infundat sau care nu functioneaza in parame...

Este periculos sa conduci cu un etrier blocat?
Este periculos sa conduci cu un etrier blocat?

Etrierul este o piesa foarte importanta a sistemului de franare, pentru ca el este cel care actioneaza placutele de frana si le ti...