Totul despre convertizorul de cuplu

Totul despre convertizorul de cuplu

Chiar daca are un nume de filme SF, convertizorul de cuplu nu este altceva decat ambreiajul unui vehicul cu transmisie automata. Spre deosebire de ambreiajul clasic al masinilor manuale, convertizorul foloseste un lichid pentru a da putere transmisiei.

Din acest motiv, el previne calarea motorului si permite sistemului de transmisie sa schimbe singur vitezele, cu usurinta. Convertizorul permite masinii sa opreasca complet fara a cala motorul, ceea ce se traduce intr-o experienta de condus mai placuta si mai eficienta. In continuare, hai sa intram in mai multe detalii si sa aflam totul despre convertizorul de cuplu.

Citeste si despre: probleme comune ale convertizorului de cuplu

Importanta convertizorului

Inainte de a intra in paine, trebuie sa stabilim ce este convertizorul si de ce este important. Iar pentru asta, avem nevoie de cateva notiuni de baza despre transmisiile masinilor. O masina cu transmisie manuala are o componenta numita ambreiaj, a carui treaba este sa conecteze motorul si transmisia.

Aceasta conexiune permite vehiculului sa se opreasca fara a opri motorul. Practic, fara ambreiaj, motorul ar trebui repornit de fiecare data cand opresti masina. Pe de alta parte, masinile cu transmisie automata nu au un ambreiaj care separa motorul de transmisie.

Componente si mod de functionare

Aici intervine convertizorul de cuplu, care permite motorului sa se miste independent de transmisie. El este alcatuit din patru componente majore: pompa, turbina, stator, lichid de transmisie.

Acestea sunt pozitionate intr-o carcasa extrem de rezistenta care permite intregului mecanism sa se conecteze la volanta. Aceasta conexiune permite convertizorului sa se miste la aceeasi viteza cu motorul.

Pompa este un tip de pompa centrifuga, alcatuita din mici nervuri care fac posibila conexiunea cu volantul. Pe masura ce se roteste, lichidul este aruncat catre afara, in mod asemanator cu mecanismul de functionare al unei masini de spalat, care arunca hainele si apa inspre exterior. Pe masura ce lichidul este impins in afara, se creeaza un vid care atrage si mai mult lichid la centru.

Lichidul intra apoi in lamele turbinei, care este conectata la transmisie. Turbina face ca transmisia sa se invarta, ceea ce practic misca masina de pe loc. Lamele turbinei sunt curbate, astfel incat lichidul, care intra in turbina din exterior, trebuie sa isi schimbe directia inainte de a iesi din centrul turbinei. Aceasta schimbare directionala determina turbina sa se roteasca.

Lichidul iese din turbina in directia opusa rotirii pompei. Daca lichidul ar lovi pompa, motorul ar incetini si ar pierde putere. De aceea convertizorul de cuplu este dotat cu un stator.

Statorul se afla in centrul convertizorului si are rolul de a creste eficienta acestuia. Datoria lui este de a redirectiona lichidul care se intoarce de la turbina inainte de a lovi pompa.

Simptomele defectiunii

Poate fi destul de dificil sa stabilesti daca o problema la transmisie tine de convertizorul de cuplu, dar exista cateva semne. In continuare, vom trece in revista cele mai frecvente simptome ale defectiunilor la convertizor.

Supraincalzirea. Aceasta este probabil cel mai intalnit semn al unei defectiuni la convertizor, si poate fi cauzata de o scadere a presiunii lichidului.

Transmisie alunecoasa. Daca la transmisie ajunge prea mult sau prea putin lichid, acesta poate face ca rotitele dintate sa alunece si vei simti o pierdere a acceleratiei.

De asemenea, s-ar putea sa observi o crestere a consumului de combustibil. Cauza poate fi un nivel scazut al lichidului sau un lichid ineficient.

Vibratii. Daca simti vibratii cand conduci intre 50-70 km/h, e posibil sa fie din cauza convertizorului. In acest caz, vei simti ca si cum ai conduce pe un drum plin de denivelari. Vibratiile nu apar treptat, ci dintr-o data, asa ca te sfatuim sa mergi la service de indata ce le simti.

Contaminanti in lichid. Daca verifici lichidul si descoperi cantitati mari de materie neagra, inseamna ca exista defectiuni la convertizor. In acest caz, este bine sa schimbi lichidul, sa conduci masina cateva zile, si apoi sa il verifici din nou.

Viteza crescuta de calare. Cand convertizorul de cuplu este defect, va dura mai mult ca transmisia sa angreneze motorul, ceea ce va rezulta viteze de calare mai mari.

Zgomote ciudate. Orice sunet care pare nelalocul lui poate fi un simptom al unei probleme la convertizor.

Citeste si despre: reparatii ale cutiei de viteze automate

Cauzele unui convertizor defect

Pot fi mai multi factori care cauzeaza probleme la convertizorul de cuplu. De exemplu, daca rulmentii care separa componentele mecanismului sunt defecti, acest lucru ar putea cauza frecare si sunete ciudate in interiorul carcasei.

Daca etansarea convertizorului este defectuoasa, asta ar putea face ca intreg mecanismul sa opereze la o temperatura mai mare decat cea recomandata. In acest caz, lichidele din interior s-ar putea scurge sau contamina.

De asemenea, daca rulmentii nu permit turbinei si statorului sa se miste liber, atunci convertizorul de cuplu nu va functiona cum trebuie. Bobina de ambreiaj defecta ar putea fi o alta cauza.

Acesta controleaza presiunea lichidului hidraulic care patrunde in ambreiaj. Daca acesta nu functioneaza cum trebuie, lichidele nu vor fi distribuite in mod omogen, si pot aparea probleme precum alunecarea, supraincalzirea sau acceleratia greoaie.

Cele mai bune solutii

Iata ce te sfatuim sa faci in cazul in care te-ai confruntat cu una sau mai multe dintre problemele de mai sus.

Schimba lichidul de transmisie

Primul lucru caruia trebuie sa ii acorzi atentie atunci cand ai probleme la convertizor este lichidul de transmisie. Inspecteaza-l cu atentie, si, daca gasesti bucati de metal, este semn ca rulmentii sunt uzati.

Verifica si culoarea lichidului: daca este maroniu sau aproape negru, este semn clar ca necesita inlocuirea, atat a sa, cat si a flitrului, daca exista. Inlocuirea lichidului de transmisie este ieftina comparativ cu inlocuirea intregului convertizor, asadar este mai bine sa il verifici primul, in caz de probleme.

Inlocuieste rulmentii

Daca ai gasit bucati de metal in lichidul de transmisie, este timpul sa deconectezi transmisia de la motor si sa verifici cu atentie rulmentii din interiorul convertizorului. Bucatile de metal pot proveni si de la alte componente, dar cel mai des rulmentii sunt de vina.

Inlocuieste etansarile convertizorului

Daca te confrunti cu un convertizor de cuplu alunecos si ai inlocuit deja lichidul de transmisie si filtrul, este timpul sa deconectezi sistemul de transmisie din motor si sa inspectezi etansarile de pe osie.

Inlocuieste ambreiajul si bobina convertizorului de cuplu

In caz de blocaje la sistemul de transmisie atunci cand turezi motorul si il treci prin toate treptele de viteza, iti recomandam sa inspectezi vizual ambreiajul si bobina convertizorului.

Inlocuieste convertizorul cu totul

In anumite situatii, este mai indicat sa inlocuiesti componenta intreaga. In general, convertizoarele sunt ieftine, de aceea nu este o idee buna sa inlocuiesti componente separate. Vei pierde timp si, in cele mai multe cazuri, te va costa mai mult.

De asemenea, nu iti recomandam sa cumperi convertizoare second hand, deoarece nu vei sti niciodata gradul adevarat de uzura si vechimea reala. Mai mult, inlocuirea convertizorului este un proces dificil, pe care nu vrei dori sa il faci prea des.

In ce priveste costul de inlocuire, el depinde de modelul, marca si anul de fabricatie al masinii. Bineinteles, exista o diferenta si intre a inlocui personal componenta, sau a merge la service. Avand in vedere dificultatea inlocuirii si faptul ca necesita mult timp (poate dura pana la 12 ore), manopera va fi si ea pe masura.

In ce priveste piesa, ea poate avea preturi intre 500 si 2000 de lei.

Cum sa testezi daca ai probleme la convertizor

Exista un test simplu care te ajuta sa diagnostichezi potentiale probleme la convertizorul de cuplu. Mai intai, porneste masina si las-o cu motorul pornit cateva minute.

Dupa aceea, apasa pedala de acceleratie usor de cateva ori, apoi frana, apoi pune schimbatorul in drive. In tot acest timp, incearca sa observi orice sunete ciudate sau daca masina se clatina in vreun fel.

Daca e totul in regula, treci schimbatorul prin toate pozitiile si fii din nou atent la cele de mai sus. In final, porneste de pe loc si porneste masina si asculta daca scoate sunete ciudate sau vibreaza.

Daca observi oricare dintre aceste simptome la masina ta, nu o mai conduce si mergi imediat la service. Condusul unei masini cu un convertizor defect nu numai ca poate agrava problemele deja existente, dar poate fi si extrem de periculos. Din cauza unui convertizor defect, diverse reziduuri pot ajunge in alte componente ale masinii si le pot defecta.

Acestea sunt cele mai importante informatii legate de convertizorul de cuplu al unei masini.

Citeste si despre: transmisia automata vs transmisia manuala

Sursa foto: revmaxconverters.com, puredieselpower.com, exedy.com, jimjenningstransmissions.com

Articole similare
Totul despre Tiptronic

Totul despre Tiptronic

Cum sa faca sa aduca „feeling-ul” si la masinile cu transmisie automata? Raspunsul a venit sub forma unei tehnologii inovative, numita transmisia Tiptronic.

Totul despre chiulasa masinii

Totul despre chiulasa masinii

Pentru a clarifica, corect se spune chiulasa, la plural se spune chiulase. Cea mai intalnita varianta este de chiuloasa care este total gresita.

Totul despre sistemul mild-hybrid

Totul despre sistemul mild-hybrid

Motorul electric functioneaza ca un ajutor la motorul de combustie interna si nu este capabil sa alimenteze motorul de unul singur.

Care este diferenta dintre cuplu si cai putere?

Care este diferenta dintre cuplu si cai putere?

Unii considera ca masina lor este mai rapida pentru ca are mai multi cai putere, altii striga din varful dealului: cuplul este cel mai important.

Totul despre pompa de injectie

Totul despre pompa de injectie

In acest articol vom vorbi despre o piesa foarte complexa si foarte importanta, mai exact despre pompa de injectie.

Totul despre turbina auto

Totul despre turbina auto

Aici o sa afli ce este turbina masinii, ce rol are, cum iti dai seama ca este defecta, cum sa faci sa o intretii si de ce suiera atunci cand o accelerezi.

Totul despre clapeta de acceleratie

Totul despre clapeta de acceleratie

Murdaria si depunerile din interiorul carcasei, problemele electrice, scurgerile de vid, toate reprezinta indicatori de inlocuire a clapetei de acceleratie.

Totul despre volanta - masa dubla/masa simpla

Totul despre volanta - masa dubla/masa simpla

Unii soferi recurg la metoda de conversie din volanta cu masa dubla la volanta cu masa simpla. Acest lucru ne ajuta la fiabilitatea volantei.

Totul despre supapa PCV

Totul despre supapa PCV

In sistemul de ventilare interna, cea mai importanta piesa este supapa PCV, nu furtunurile sau alte piese adiacente.

Totul despre distributia masinii

Totul despre distributia masinii

Distributia este una dintre cele mai importante componente (sau grup de componente) din motor, fara ea nimic nu poate functiona.

Totul despre cutia de viteze CVT

Totul despre cutia de viteze CVT

Cutia de viteze CVT (transmisie cu variatie continua) este un tip de transmisie automata care furnizeaza mai multa putere folosibila.

Totul despre cureaua de accesorii

Totul despre cureaua de accesorii

In acest articol vom vorbi despre cureau de accesorii, o curea carei nu ii este data atata importanta pe cat ar merita.

Totul despre luminile de ceata

Totul despre luminile de ceata

Pentru multi soferi, ceata este o provocare serioasa, din cauza ca nu multi experimenteaza acest fenomen. Vizibilitatea este mereu o provocare!

Totul despre pompa de inalta presiune (pompa de inalte)

Totul despre pompa de inalta presiune (pompa de inalte)

Pompa de inalta presiune se gaseste in componenta sistemului de injectie a motoarelor de generatie ceva mai noua care folosesc sistemul de injectie CR.

Totul despre arborele cotit

Totul despre arborele cotit

Arborele cotit este o componenta fundamentala a motorului unei masini. Este sistemul care converteste energia liniara in energie de rotatie.

Totul despre bujiile auto

Totul despre bujiile auto

Este necesar sa stii ca bujiile se pot uza inainte de termenul initial, sau pot sa functioneze mai mult decat este prevazut.

Totul despre supraincalzirea motorului

Totul despre supraincalzirea motorului

Atunci cand motorul se supraincalzeste, cu siguranta trebuie sa cititi acest articol pentru a putea remedia problema, sau, puteti merge in service.

Totul despre consumul de ulei al masinii

Totul despre consumul de ulei al masinii

Unii soferi sustin faptul ca motoarele pe benzina consuma mult mai mult ulei ca cele diesel, iar alti soferi sustin exact contrariul.

Totul despre conducerea defensiva

Totul despre conducerea defensiva

Conducerea defensiva se refera la soferii care prioritizeaza siguranta pe sosele in fata a orice altceva atunci cand se afla la volan.

Totul despre discul si kit-ul de ambreiaj

Totul despre discul si kit-ul de ambreiaj

Kit-ul de ambreiaj este compus din mai multe piese si anume, discul de ambreiaj, volantul, rulmentul si placa de presiune.

Totul despre senzorul presiune turbo

Totul despre senzorul presiune turbo

Senzorul presiune turbo este o parte a motorului cu turbina care masoara si reguleaza presiunea aerului din galeria de admisie.

Totul despre rugina - de ce rugineste masina?

Totul despre rugina - de ce rugineste masina?

Mai sunt cazuri in care rugina a “mancat” pur si simplu tot metalul, in acest ca avem o singura solutie, cea de a petici zona afectata.

Totul despre motoarele FSI, TSI si TFSI

Totul despre motoarele FSI, TSI si TFSI

Ce inseamna FSI, TSI si TFSI? Care este diferenta dintre ele, care este mai fiabil si care consuma mai putin? Ce sa alegi? Afla la noi.

Totul despre testerele de lichid de frana

Totul despre testerele de lichid de frana

Lichidul de frana vechi este foarte periculos pentru sistemul de franare, acesta este cunoscut sub numele de "ucigasul tacut" prin randul mecanicilor.

Totul despre arborele cu came

Totul despre arborele cu came

Dupa cum am mentionat deja, DOHC vine din engleza, de la Double OverHead Cam si se refera la un motor cu doi arbori cu came in chiulasa.

Totul despre servofrana

Totul despre servofrana

In momentul in care apasati pedala de frana a masinii, nu este necesara o apasare foarte puternica pentru a incetini masina.

Totul despre contractul de comodat auto

Totul despre contractul de comodat auto

Foarte important de stiut este faptul ca prin intocmirea acestui contract nu se transmite proprietatea autoturismului ci doar folosinta acestuia.

Totul despre sistemul mbrace de la Mercedes-Benz

Totul despre sistemul mbrace de la Mercedes-Benz

Cand mbrace a debutat in 2008, sistemul s-a concentrat in principal pe navigatie, ajutand soferii sa ajunga cu usurinta la destinatie.

Totul despre anvelopele All-Season

Totul despre anvelopele All-Season

Sunt cauciucurile pentru toate anotimpurile intr-adevar bune pentru orice anotimp ?