Totul despre pompa de injectie

In acest articol vom vorbi despre o piesa foarte complexa si foarte importanta. Putem spune ca aceasta piesa este cruciala, fara ea motorul nu ar putea functiona, ea este cea care ii da viata motorului. Nu va mai tin in suspans, astazi vom vorbi despre pompa de injectie. Cu toti am auzit de pompa de injectie dar pun pariu ca multi dintre noi nu stiu prea multe despre aceasta componenta, dar nu e problema, veti afla mult mai multe in acest articol.

Pompa de injectie, asa cum spune si numele, este componenta care ii da presiune combustibilului pentru a putea patrunde cu o viteza foarte mare in camera de ardere a motorului. La interior o astfel de pompa este foarte complexa si nu ar avea rost sa explicam prea amanuntit.

Voi explica in mare, deci la interior pompa de injectie are un pistonas care este conectat direct la axul care intra in pompa (ax care este angrenat de cureaua/ lantul de distributie) si un set de valve. Acest sistem este foarte asemanator cu un motor monocilindru ( sau cu un compresor). Principiul de functionare este urmatorul, pentru a se realiza procesul de injectie, pistonul din interior trebuie sa efectueze o cursa in care “aspira” motorina si una in care “impinge” motorina cu presiune in sistem. 

 

Citeste si despre: cum sa repari un injector

 

 

La cele mai multe pompe de injectie de pe piata, angrenarea pistonului se face rigid prin intermediul unei came cu un anumit profil. Acest sistem are avantajul ca poate controla mai precis injectia de combustibil.

Mai sunt pompe de injectie unde angrenarea pistonului se realizeaza elastic, cu un arc. Prin acest sistem nu se mai poate controla asa precis injectia cu combustibil dar are un mare avantaj, faptul ca injectia de combustibil nu mai depinde de turatia motorului, ceea ce duce la o dozare mult mai buna de combustibil.

In functie de tipul sistemului de injectie, difera si pompa. De exemplu la motoarele care sunt dotate cu un sistem de injectie “rampa-comuna”, pompa de injectie lucreaza la presiuni foarte mari, 300-1000 bari. Dar pompele de injectie ale motoarelor Pd, de exemplu lucreaza la presiuni foarte joase, deoarece presiunea de injectare a motorinei in motor este realizata de catre injectoare.

 In cazul motoarelor CR (rampa comuna) pompa de injectie este denumita si pompa de inalta presiune (ajunge sa faca presiune si de 1000 bari).

Cum ne dam seama daca pompa noastra de injectie are probleme? Pompa de injectie (sau de inalta presiune in unele cazuri) ne va da unele semne foarte clare. Motorul va incepe sa trepideze si sa nu mai mearga rotund la viteze mari. Cel mai comun simptom pe care il are o pompa de injectie care a cedat sau este pe duca este faptul ca incepe sa “faca figuri” la viteza mare si constanta, de exemplu mergi frumos pe autostrada cu 140 km/h constant si masina incepe sa nu mai traga cum trebuie. In timp ce calatoriti masina va rula foarte bine aproximativ 15-20 km dupa care va incepe sa tresara si sa tremure pentru 1-2 km, dupa care isi va reveni de la sine si tot asa. 

 

 

Aceasta problema poate fi foarte usor confundata cu defectarea injectoarelor sau cu folosirea unui combustibil de slaba calitate (cu impuritati). Este perfect normal ca o pompa de injectie uzata sa aiba astfel de simptome cand nu mai poate sa asigure combustibil sub presiunea corecta. Aceasta pierdere de presiune in sistemul de injectie duce la acest “tremurat” sau mai tehnic vorbind, vibratii excesive.

De asemenea la pompele de inalta presiune, o problema foarte des intalnita este exfolierea rulmentilor din interior. Acel material, acea pilitura (de obicei din aluminiu) este preluat de pompa si introdus in sistemul de injectie. Din cauza combustibililor de slaba calitate pompele de inalta presiune ajung sa produca “span”, care la fel este trimis in motor si duce la blocarea injectoarelor. Deci foarte mare grija de unde alimentati.

 

Citeste si despre: injectoare defecte sau murdare

 

Ce fac daca mi-a cedat pompa de injectie?

 

Pai ai putea sa o inlocuiesti cu una noua, dar au niste preturi exorbitante. Ai optiunea sa cumperi una de la SH, fiind foarte multe dezmembrari care pun la dispozitie pompe de injectie (unii accepta si testarea lor) si chiar poti da de una in stare foarte buna de functionare si care sa te duca multi km de acum incolo.

 

 

Dar poti da in acelasi timp de o pompa care aparent este buna, dar ai o surpriza ca peste cateva luni sa inceapa sa produca span si sa distruga si injectoarele. Una dintre cele mai bune optiuni este cea de a o duce la un atelier specializat de reconditionare.

Aceasta operatiune este dupa parerea mea cea mai buna din punct de vedere al pretului si a calitatii. Pretul unei pompe noi poate ajunge de la cateva sute de euro la cateva mii bune de euro, in functie de marca si modelul masinii. Una SH, daca va asumati acest risc, costa cateva sute de euro (100-200). Dar cea mai buna optiune este reconditionarea, care costa in functie de model, de la 250-300 lei pana la 1500-2000 lei. 

Un dezavantaj daca putem spune asa este faptul ca la reconditionarea pompei de injectie, atelierul care se ocupa de asta doreste sa reconditionezi totodata si injectoarele, sa cureti rampa si conductele de inejctie. Unii spun sa cureti rezervorul si traseul deoarece daca pompa a inceput sa dea span, atunci tot sistemul, inclusiv rezervorul sunt contaminate cu pilitura de fier. Deci dupa ce montati pompa proaspat reconditionata, ea va trage span si va ceda. Din acest motiv este bine sa realizati aceste operatiuni.

 

 

Cum imi pot proteja pompa de inejctie?

 

Pai este destul de simplu, in primul rand nu lasa alimentarea pe ultima suta de metri, incearca sa nu mergi nicioadata pe “rezerva” (cand se aprinde becul de combustibil), de preferat ar fi sa ai in permanenta cel putin ¼ combustibil in rezervor, pentru a nu intra toate impuritatile de pe fundul rezervorului in sistemul de injectie. Un alt lucru destul de important de care trebuie sa tinem cont este filtrul de combustibil, care si el trebuie sa fie de calitate, nu incercati sa puneti filtre de calitate slaba, doarece in timp ele lasa mizeria sa treaca, sau in unele cazuri chiar ele se descompun la interior si cauzeaza mari probleme la sistemul de injectie.

 

Un alt aspect ar fi sa alimentam mereu din acelasi loc, nu de la toate benzinariile aparute peste noapte. Daca bugetul iti permite ar fi si mai bine sa alimentezi doar cu combustibili “premium” sau aditivati. Daca nu, macar nu alimenta din canistra sau bidoane de peste tot, nu cumpara motorina “mai ieftina” de la necunoscuti, ca in cel mai bun caz te vei alege cu motorina industriala (are culoare rosie dar cei care o vand o recoloreaza pentru a-i creste valoarea si asa o vand drept motorina normala), sau daca nu vei lua o mare teapa si te vei alege cu motorina in amestec cu apa (da sunt oameni care pun motorina si apa, intr-un bidon/canistra de culoare inchisa pentru a nu se vedea prin ea).

Daca ati ajuns in momentul in care trebuie sa va duceti pompa de injectie/ inalta presiune la reconditionat, din experienta proprie va spun ca cel mai bine ar fi sa apelati la un service profesionist care are un trecut in asa ceva, nu apelati la toti “carpacii” care refac pompe dupa tutorial de pe net.

Important sa vezi ce experienta in domeniu au, ca in ziua de astazi oricine poate veni cu banii si sa-si cumpere un banc de proba/masurat si se apuca de reconditionat pompe de injectie, pai nu e asa simplu, de asta mai bine apelezi la un specialist cu experienta. In acest caz sare din schema ideea de a o desface singur acasa.

 

Citeste si despre: de ce sa nu circuli cu putin carburant in rezervor

 

 

Sursa foto: en.wikipedia.org, indiamart.com, xtremediesel.com, homedepot.com

 

Lasa un comentariu

Pentru a lasa un comentariu trebuie sa fii autentificat(a).

Autentificare

Ai o masina? Spune-ne parerea ta despre ea!

Alte articole recomandate