Totul despre sistemul Bonus-Malus. Cum scapi de Malus?

Totul despre sistemul Bonus-Malus. Cum scapi de Malus?

Sistemul bonus-malus este o baza de calcul prin care se hotaraste cat va trebui un sofer sa plateasca pentru asigurarea obligatorie de raspundere civila auto (RCA). Acest sistem a fost implementat pentru a face o diferentiere intre soferii care conduc prudent si nu au probleme in trafic si cei care sunt implicati des in accidente si sunt mai predispusi sa nu respecte regulile de circulatie si sa aiba parte de un eveniment rutier.

De asemenea, sistemul ia in considerare vechimea in ani a soferului, deoarece se considera ca daca o persoana are mai multa experienta ca si sofer va produce mai putine accidente auto. Din pacate, aici exista o deficienta a sistemului ( sau un avantaj al asiguratorilor) care nu considera vechimea de cand o persoana detine carnet, ci numarul de ani in care a existat o asigurare pe numele unei persoane.

In cele ce urmeaza va vom prezenta in detaliu cum functioneaza sistemul bonus-malus, ce trebui sa faceti pentru a va imbunatati coeficientii de asigurare si sa platiti mai putin, cum verificati suma daunelor acoperita de catre o polita si va vom sfatui cum sa alegeti polita potrivita, deoarece in acest domeniu nu cea mai ieftina varianta este si cea mai buna.

Cum functioneaza sistemul bonus-malus?

Asa cum am mentionat si anterior, acest sistem are rolul de a face o diferentiere intre soferii care comit accidente auto si cei care sunt prudenti in trafic. In momentul in care esti implicat intr-un eveniment rutier din cauza ta, in istoricul de asigurare ti se va adauga o penalizare, iar pentru fiecare an in care nu produci nici un accident ti se va acorda un bonus.

In momentul in care vei plati RCA anual sau semestrial, suma pe care va trebui sa o platesti se va modifica in functie de coeficientii bonus-malus. Scopul acestui sistem este de a incuraja un comportament in trafic care sa ofere siguranta atat pentru sofer, cat si pentru ceilalti participanti la trafic. In concluzie, cei care conduc responsabil si nu au accidente vor beneficia de o reducere(Bonus), iar cei care provoaca accidente vor fi penalizati(malus).

Care sunt categoriile de incadrare ale sistemului bonus-malus?

Sistemul Bonus-Malus este implementat la nivel european si functioneaza identic indiferent de tara in care ne aflam sau in care am dobandit permisul de conducere. Acest sistem are la baza 8 categorii diferite, denumite clase de bonus, care ne pot oferi pana la 50% reducere din suma totala a asigurarii si 8 categorii diferite, denumite clase de malus, care ne pot penaliza cu pana la 80% din suma totala a asigurarii.

Trebuie sa stim ca exista o diferentiere intre asigurarile efectuate pentru o persoana fizica si o firma. In cazul unei firme, asigurarea se face per autoturism, iar soferul care conduce masina nu este afectat direct de catre modul in care conduce, iar categoria de bonus-malus se va modifica pentru acel autoturism, in timp ce pentru persoane fizice coeficientul se calculeaza in functie de CNP-ul fiecarei persoane. Un conducator care plateste pentru prima data o asigurare RCA pe numele luni va fi incadrat in categoria de baza B0.

Clasele de Bonus si Malus existente

Asa cum am mentionat anterior, indiferent ca vorbim de bonus sau malus, pentru fiecare dintre acestea exista 8 categorii de incadrare, cele pentru bonus sunt notate intre B1-B8 (B0 fiind categoria de baza de incadrare), iar cele pentru malus sunt notate M10-M8.

Ca si in orice alta situatie, bonusurile sunt mai mici decat penalizarile, astfel incat pentru bonusare vom beneficia de urmatoarele incadrari: B1-5%, B2-10%, B3-15%, B4-20%, B5-25%, B6-30%, B7-40%, B8-50%, iar pentru penalizari categoriile vor fi: M1-10%, M2-20%, M3-30%, M4-40%, M5-50%, M6-60%, M7-70%, M8-80%. Mentionam inca o data pentru a fi clara, la categoriile bonus vom beneficia de o reducere a sumei totale de plata, iar la categoriile malus vom fi penalizati si vom avea un adaos la suma totala de plata.

Mai mult, trebuie sa stim ca atunci cand intr-un an calendaristic nu suntem implicati in nici un accident rutier, vom beneficia de o majorare cu un punct al clasei de bonus, dar atunci cand provocam un accident rutier vom fi penalizati cu 2 clase de malus. Clasa B0 este categoria de baza, aflata la trecerea dintre bonus si malus si presupune plata pretului standard al politei de asigurare.

In final, trebuie sa mentionam ca in cazul persoanelor fizice, indiferent de cine va conduce autoturismul, atunci cand acesta este implicat intr-un accident rutier, penalizarea se va aplica pentru persoana pe numele careia este emisa polita RCA. Pe de alta parte, in ceea ce priveste autoturismele de firma, soferul nu va fi afectat atunci cand provoaca un accident.

In concluzie, va recomandam sa aveti un comportament preventiv in trafic, atat pentru siguranta dumneavoastra, cat si pentru cei din jur, pentru a va putea imbunatati clasa de bonus-malus si sa platiti mai putin in fiecare an.

sursa foto: catalinv.ro

Citeste si...
Este vreun pericol sa conduceti o masina cu parbrizul crapat?
Este vreun pericol sa conduceti o masina cu parbrizul crapat?

Parbrizul masinii tale este mai mult decat un geam prin care sa vezi ce este in fata ta – el te protejeaza. Fara un parbriz, restu...

Este sigur sa conduci fara capacul rezervorului?
Este sigur sa conduci fara capacul rezervorului?

Daca apare lumina de atentionare semnalizand capacul rezervorului desfacut, acest lucru poate insemna mai multe lucruri. Daca esti...

Este sigur sa conduci cu lumina Controlul tractiunii (TCS) aprinsa?
Este sigur sa conduci cu lumina Controlul tractiunii (TCS) aprinsa?

Martorul luminos care tine de TCS indica faptul ca sistemul de control tractiune este activ. Controlul Tractiunii este necesar pen...

Este sigur sa conduci cu roata de rezerva slim?
Este sigur sa conduci cu roata de rezerva slim?

Cand roata se strica, este inlocuita cu o roata de rezerva slim (numita si roata de rezerva, dar o roata de rezerva este dimensiun...