Trebuie apasat ambreiajul cand franezi?

Trebuie apasat ambreiajul cand franezi?

Poate una dintre cele mai greu de invatat lucruri pentru cineva care invata sa conduca este sa isi dea seama si sa se obisnuiasca cu modul in care trebuie sa utilizeze ambreiajul atunci cand franeaza. In cazul in care acest lucru se invata gresit de la inceput, cel mai probabil nu se va repara niciodata. In cele ce urmeaza, va vom explica care este rolul ambreiajului, cand trebuie folosite ambele pedale si in ce situatii si va vom prezenta momentele in care este foarte importanta ordinea in care actionam asupra lor.

Trebuie sa stim ca in momentul in care actionam pedala de ambreiaj a unei masini, ambreiajul decupleaza pur si simplu cutia de viteze de la motor, ceea ce ajuta rotile sa se miste liber, fara a mai fi legate si controlate de catre motor ( frana de motor, accelerarea nu se mai poate face ). In cazul in care dorim sa oprim o masina doar prin utilizarea franei, fara sa apasam ambreiajul, motorul nostru se va ineca daca turatia scade mult si se va opri cand ajungem la o viteza mica ( desi se poate opri si la viteze mai mari, in mers ). Acest lucru va cauza defectarea motorului, a cutiei de viteze si a transmisiei, sa nu mai zicem de riscul evident de acccident. Masina se blocheaza deoarece franele incearca sa opreasca masina din inertie, in timp ce motorul continua sa propulseze automobilul.


In cele ce urmeaza, va vom explica pasii pe care trebuie sa ii urmati atunci cand doriti sa franati si cum trebuie sa folosim frana in combinatie cu ambreiajul, pentru a opri masina corect si pentru a nu uza suplimentar piesele din angrenajul motorului:

Atunci cand conducem cu viteza mica, este foarte important ca la franare sa apasam prima data pedala de ambreiaj si apoi frana ( sau imediat repede ambreiajul ). In cazul in care circulam intr-o viteza si reducem turatiile semnificativ prin franare, motorul masinii se va ineca si se va opri imediat in cazul in care nu actionam inainte ambreiajul. Cu cat viteza este mai mica, cu atat apasarea franei fara ambreiaj va face motorul sa moara mai repede. Aceasta situatie are de obicei loc in orasele aglomerate sau atunci cand asteptam la semafor si conducem bara la bara. Deoarece prin apasarea ambreiajului, rotile se deconecteaza de la motor, nu vom mai fi in situatia in care motorul nostru se va opri.

In cazul in care ne aflam intr-o situatie in care trebuie sa franam foarte rapid pentru a evita un pericol, ambreiajul si frana trebuie apasate in acelasi timp. Apasarea ambreiajului este necesara pentru a nu deteriora componetele masinii si a franei pentru a opri masina. Atunci cand apasam prima data ambreiajul, deoarece rotile se deconecteaza de la motor, viteza de franare a masinii va fi mult mai mica. In acest fel, vom apasa pedalele deodata pentru a opri masina cat mai rapid, deoarece siguranta este mai importanta decat uzarea unei piese.

Ultima situatie in care ne putem afla este atunci cand conducem cu o viteza mare, de obicei intr-o treapta superioara de viteza. In aceasta situatie, intotdeauna vom apasa pentru prima data frana, pentru a reduce viteza masinii cat mai rapid posibil, dupa care vom apasa ambreiajul in momentul in care simtim ca viteza masinii ajunge sub viteza minima admisa pentru treapta in care ne aflam. Ne vom da seama foarte usor de momentul in care trebuie sa apasam ambreiajul pentru ca motorul va tremura vag.

O situatie aparte este atunci cand folosim doar frana, pentru scaderea temporara a vitezei. Aceasta situatie se aplica atunci cand dorim doar sa reducem putin viteza sau sa incetinim pentru a ocoli un obstacol, dar continuam sa conducem peste cea mai mica viteza pe care o accepta treapta de viteza in care suntem.

Desigur, in functie de fiecare model de masina si tip de motor la care facem referire situatia este diferita si franarea se realizeaza mai repede sau mai incet. Cu toate acestea, atunci cand este vorba de siguranta in trafic, vom frana cat de mult posibil inainte de a actiona ambreiajul, pentru a ne asigura ca oprim in timp util.

Citeste si...
Care este rolul pozitiei Neutru de la schimbatorul de viteze?
Care este rolul pozitiei Neutru de la schimbatorul de viteze?

Astazi vorbim din nou de sistemul de transmisie al masinii, unul dintre cele mai importante din angrenajul autoturismului nostru s...

Cutie de viteze manuala sau automata. Care este cea mai buna?
Cutie de viteze manuala sau automata. Care este cea mai buna?

Toate autoturismele cu combustie interna sunt dotate fie cu o cutie de viteze manuala, fie cu una automata. Anumite modele de masi...

Simptome ale senzorilor de viteza defecti
Simptome ale senzorilor de viteza defecti

Exista doua tipuri de senzori de viteza cu care un vehicul este echipat. Exista senzorul de turatie a motorului si senzorul de vit...

Record de viteza in Romania. 288 km/h pe autostrada
Record de viteza in Romania. 288 km/h pe autostrada

Politia Romana a postat pe pagina proprie de Facebook poze cu aparatul radar care a inregistrat o valoare de 288 de km/h. Aparent,...