Tutorial: cum sa faci drift cu masina?

Tutorial: cum sa faci drift cu masina?

Nota: prin acest articol nu incurajam drifturile sau cursele pe strazi publice. Sfatuim toti cititorii sa se indrepte catre spatii special amenajate.

In cazul in care esti pasionat de autoturisme sau esti un tanar care abia si-a luat carnetul, cu siguranta te-ai intrebat cel putin o data sau ai incercat sa faci drifturi, dar inainte de asta ai incercat sa te informezi de pe internet pentru a fi sigur ca executi manevrele corect si nu faci greseli periculoase.

Cu toate acestea, sa faci drifturi nu este un lucru e care il inveti din prima, motiv pentru care ar fi bine sa incepi usor, pana inveti sa controlezi autoturismul, pentru a nu produce pagube asupra acestuia.

In acest articol vom incerca sa va oferim sfaturile necesare pentru a porni cu dreptul in ceea ce priveste lumea drifturilor.

In primul rand, trebuie sa stiti ca exista anumite masini care sunt mult mai potrivite pentru a face drifturi, cu care vom putea sa mentinem controlul mult mai usor si sa realizam aceasta operatiune mai bine. In principal, pentru a te asigura ca poti face drifturile corespunzator, ai nevoie de o masina cu caracteristici sport, destul de joasa pentru a avea o stabilitate crescuta, cu tractiune pe spate sau in cel mai rau caz integrala, cu o capacitate de putere crescuta si un cuplu bun, un diferential cat mai performant care sa nu blocheze rotile din spate si care sa aiba capacitatea de a opri sistemul electronic de control al stabilitatii.

In mare, putem sa impartim procesul de drift in patru etape distincte, pe care le vom explica in cele ce urmeaza: virarea initiala, inceperea supravirarii, controlul si sustinerea derivei si iesirea din drift. Este important sa cunoasteti si sa controlati corespunzator aceste etape pentru a va afla mereu in siguranata.

In momentul in care incepeti virajul, ar trebui sa intrati in acesta cu o viteza intre 40-60 de km/h, in functie de cat de strans este acesta si la un nivel de turatie al motorului de aproximativ 3000 rpm, in treapta a doua. Aceasta miscara va ofera suficient cuplu pentru a mentine rotile din spate in miscare in momentul in care intrati in supraviraj. Nu conteaza atat de mult ca viteza sa fie foarte mare, ci driftul sa fie realizat corect. Ideal ar fi ca masina sa vireze in asa fel incat la jumatate virajului sa fie perpendiculara pe axul circuitului, in caz contrar fie veti face virajul prea plat si veti incheia driftul mult mai devreme de cat doriti, fie il veti face prea strans si masina va incepe sa se roteasca si o puteti scapa usor dsub control.

Cu cat veti practica mai mult, veti incepe sa fiti capabili sa incepeti driftul mai devreme si sa il metineti mai mult timp.

Cel de-al doilea punct pe care trebuie sa il avem in considerare este inducerea derapajului sau supravirajul. Pentru a realiza acest lucru, trebuie sa decuplati sistemul de control al stabilitatii pentru ca masina sa poata aluneca. Inducerea derapajului se realizeaza la varful virajului si s-ar putea sa fie nevoie de cateva repetari pana veti incepe sa stapaniti aceasta tehnica.

In cazul in care aveti o masina sport sau foarte puternica, ar trebui ca tractiunea sa se intrerupa de la sine atunci cand accelerati brusc la mijlocul curbei, fiind cea mai usor de controlat metoda pentru inducerea supravirarii. In cazul in care accelerati prea incet si procesul nu este unul brusc, masina se va invarti si vom pierde controlul acesteia. Pentru a reusi aceasta manevra trebuie sa faceti cateva incercari, pana observati in ce treapta de viteza si la ce rotatii se comporta cel mai bine masina dumneavoastra si ar fi indicat sa faceti drifturi cand pe jos este umed pentru ca operatiunea sa se realizeze mai usor.

In jargonul auto atunci cand ne referim la blocarea tractiunii practic facem referire la blocarea rotilor din spate pentru moment, asa incat acestea sa patineze, lucru pe care il putem face foarte usor schimband rapid treapta de viteza fara ca turatia sa fie cea potrivita. Dupa ce am schimbat viteza si incepem sa acceleram din nou, cuplul de la roti va fi mult mai mare datorita treptei inferioare de viteza si nivelul mare de turatie va ajuta la sustinerea derapajului.

O alta manevra la care putem apela, mai ales atunci cand nu avem neaparat o masina foarte puternica care sa induca singura supravirarea este sa acceleram rapid pana ajungem foarte aproape de viraj, iar in varful acestuia sa dam drumul la acceleratie si sa franam brusc, moment in care se va realiza un transfer de greutate intre partea din spate si cea din fata a masinii, care va reduce semnificativ aderenta rotilor din spate.

O modalitate la care apeleaza cei care sunt la inceput si vor sa se distreze, dar sa realizeze drifturi in siguranta este utilizarea franei de mana. Frana de mana este unul dintre primele moduri in care se faceau drifturi in trecut. Atunci cand conducem cu viteza si ne apropiem de un viraj, aplicarea brusca a franei de mana va rupe tractiunea pe rotile din spate si masina va incepe sa se invarteasca. In aceasta situatie trebuie sa aveti mare grija sa deblocati frana in momentul potrivit si sa accelerati pentru a recapata controlul asupra autoturismului.

Cele mai multe metode din cele amintite anterior pot fi utilizate in combinatii si nu exista o regula clara asupra modului in care ar trebui sa procedati sau cum este mai corect sa faceti. Pana la urma totul tine de modul in care simtiti ca detineti mai bine controlul asupra autoturismului dumneavoastra si de metoda care se potriveste cel mai bine drumului si masinii pe care o conduceti.

Chiar daca este vorba de o miscare riscanta, in primul rand trebuie sa va asigurati ca va aflati in siguranta si doar apoi ca duceti driftul la bun sfarsit. Indiferent de varianta aleasa, va fi nevoie de multe ore de munca pana veti invata sa stapaniti aceste miscari si sa efectuati driftul corect, dar pana la urma totul este despre placere si pasiune.

Acum ca v-am explicat cum trebuie sa initiati virajul si sa induceti supravirarea, ajungem la jumatea driftului si trebuie sa vorbim despre modul in care trebuie sa mentineti controlul asupra autoturismului si sa sustineti deriva, pentru ca aceasta parte este cea mai periculoasa dintre toata, iar daca pierdeti controlul masina poate sa inceapa sa se invarta rapid.

In momentul in care spatele autoturismului incepe sa se roteasca, trebuie sa actionati rapid, iar toate manevrele trebuie facute fara ezitare, in cateva secunde. In momentul in care ne aflam in deriva vom mentine mereu piciorul pe acceleratie, deoarece masina va avea nevoie de multa putere in aceasta situatie, dupa care trebuie sa contraviram rapid in directia de mers si sa acceleram pentru a recapata controlul total al masinii. In functie de cat de tare se roteste masina, veti ridica sau nu piciorul de pe acceleratie, dar niciodata nu veti aplica piciorul pe frana pentru ca riscati sa pierdeti controlul total asupra masinii dumneavoastra.

Pentru a putea mentine si controla deriva este necesar sa accelerati la un nivel de aproximativ 70-80% din capacitate, asa incat puterea sa fie pornita in continuare pe rotile din spate ale masinii. Daca spatele se roteste prea mult ridicam piciorul de pe acceleratie, iar daca se roteste prea putin vom accelera mai puternic si vom roti volanul.

Ultimul pas pe care mai trebuie sa il facem este sa incheiem in mod corespunzator deriva, sa inchidem driftul, sa recapatam controlul total asupra autoturismului si sa conducem mai departe. Incheierea driftului si indreptarea masinii poate fi o operatiune mult mai complicata decat pare. In cazul in care incheiem driftul prea repede, masina va incepe sa supravireze in directia opusa, motiv pentru care inchiderea trebuie facuta incet si cu rabdare si in nici un caz brusc, pentru a putea fi mai usor de controlat. Pentru a putea face tot aces proces corespunzator, cel mai indicat ar fi sa il faceti pe etape, initial mai incep, dupa care mai rapid.

In cazul in care va hotarati sa va bucurati de adrenalina pe care o ofera drifturile, ar trebui sa aveti o masina pregatita pentru astfel de manevre, motiv pentru care cel mai probabil va trebui sa efectuati un numar de modificari relativ simple, dar destul de insemnat asupra autovehiculului dumneavoastra. Asa cum am zis initial, este foarte important ca masina sa aiba un nivel de putere ridicat, un cuplu bun si sa tractiune pe spate, iar pe langa asta se adauga si alte detalii care pot face diferenta.

Unul dintre cei mai importanti factori sunt suspensiile, deoarece de acestea depinde in mare parte controlul pe care il veti avea asupra autoturismului atunci cand sistemul electronic de stabilitate este dezactivat. Va fi necesar sa montati suspensii si arcuri mai rigide, care sa va ofere un contact mai bun cu solul si un control ridicat. Mai mult, montarea de bare antiruliu mai rigide, in special pe puntea din spate ne vor ajuta sa viram mult mai usor. Nu in ultimul rand, directia trebuie sa fie perfect reglata si sa functioneze in parametrii optimi.

Atunci cand autoturismul se afla in derapaj acesta va pune o presiune mult mai mare decat in mod obisnuit asupra motorului, motive pentru care motorul se va supraincalzi rapid si se poate uza foarte usor daca nu il intretinem corespunzator. Pentru a ne asigura ca angrenajul motorului functioneaza corespunzator este indicat sa montam sisteme de racire si de ulei de motor mai performante decat cele clasice. De asemenea, este indicat sa folosim un diferential cu alunecare limitata pentru a mari cuplul deblocare, dar asta difera deja de capacitatile financiare ale fiecarui sofer. Modernizarile ambreiajului sunt de asemenea o idee buna, pentru ca presiunea asupra acestuia este mare si este necesar sa raspunda cat mai rapid si sa se uzeze cat mai greu.

Nu in ultimul rand, anvelopele pe care le utilizam cand facem drifturi trebuie sa fie de tipul slick, cu o banda de rulare cat mai joasa. Presiunea pe rotile din spate este recomandat sa fie mai mare decat in fata, dar trebuie sa stim ca acestea se vor uza rapid si le vom inlocui destul de des.


La final credem ca este necesar sa va reamintim ca este atat ilegal cat si extrem de periculos sa faceti astfel de manevre pe strada. Sfatuim pe toti doritorii sa practice astfel de manevre doar pe circuit sau in spatii private, unde li se permit astfel de activitati.

Pentru cei care foarte pasionati, le recomandam sa faca scoala de drift cu Sorin Ene.

Citeste si...
Ferodou frana: ce este si cand trebuie schimbat?
Ferodou frana: ce este si cand trebuie schimbat?

Ce este un ferodou de frana? Ferodoul de frana este practic o garnitura de frana si la fel ca orice alta componenta din interiorul...

Ce este filtrul de combustibil si cand trebuie schimbat?
Ce este filtrul de combustibil si cand trebuie schimbat?

Filtrul de combustibil este o parte vitala a sistemului de alimentare cu combustibil. El filtreaza combustibilul care ajunge la el...

Ce este filtrul de aer si cand trebuie schimbat?
Ce este filtrul de aer si cand trebuie schimbat?

Filtrul de aer este extrem de important pentru orice motor. El asigura motorului un aer perfect curat, fara impuritati care ar put...

Ce este filtrul de ulei si cand trebuie schimbat?
Ce este filtrul de ulei si cand trebuie schimbat?

Uleiul tine motorul curat si filtrul tine uleiul curat. Un ulei nefiltrat va dezvolta in timp mici particule care duc la uzarea po...