Atentie la uzura anvelopelor: amenzile sunt usturatoare.

Atentie la uzura anvelopelor: amenzile sunt usturatoare.

Atentie la starea tehnica a anvelopelor montate pe autoturism – organele abilitate sanctioneaza aspru conducatorii auto care nu respecta legea, fara sa mai mentionam faptul ca uzura excesiva reprezinta un real pericol in trafic!

Cresterea numarului de accidente pe drumurile publice nationale a obligat autoritatile sa ia atitudine, astfel ca legea in ceea ce priveste dotarile obligatorii ale autovehiculelor implicate in trafic este aspra, sanctiunile putand ajunge pana la suspendarea actelor masinii.

Potrivit evz.ro, „Legislatia rutiera aplicabila pe teritoriul Romaniei reglementeaza echiparea autoturismelor cu pneuri potrivite pentru fiecare sezon. Astfel, orice sofer stie ca odata cu venirea sezonului rece si aparitia frigului, a zapezii si a poleiului, trebuie sa-si echipeze masina cu anvelope de iarna. Acestea confera mai multa stabilitate si o siguranta sporita in trafic, in perioada rece“.

Aceasta insa nu este singura obligatie legala care trebuie respectata in ceea ce priveste cauciucurile, de reala importanta fiind si caracteristicile obligatorii pe care trebuie sa le respecte acestea.

Aceste prevederi legale au trebuit introduse ca urmare a faptului ca multe masini ruleaza in trafic cu anvelope vechi, uzate, cumparate la mana a doua etc., ceea ce echivaleaza cu un grad ridicat de risc pe drumurile publice din Romania.

Anvelopele masinii dumneavoastra reprezinta punctul de conectare al acesteia cu partea carosabila, indiferent ca ne referim la conditii de vara sau de iarna. Din acest motiv exista caucicuri dedicate sezonului cald si sezonului rece, tocmai in scopul mentinerii unei stabilitati crescute a masinii la conditiile de drum si nu numai.

Ca orice alte componente din dotarea autoturismelor si cauciucurile trebuie ingrijite corespunzator, pe langa realizarea presiunii in parametri optimi si anul de fabricatie contand enorm si gradul de tocire a pneurilor, toate acestea contribuind la realizarea aderentei la drum, atat de necesara masinii dumneavoastra, si la incadrarea in valorile de franare stabilite de catre producatori.

Astfel, de-a lungul timpului puteti observa faptul ca una dintre anvelope produce vibratii consistente; la o privire mai amanuntita veti identifica faptul ca pneurile sunt tocite neuniform, ceea ce ridica semne de intrebare atata timp cat toate cele 4 anvelope au fost montate in acelasi timp, vorbind despre acelasi producator, implicit despre aceeasi calitate a produsului.

Acest lucru se intampla ca urmare a mai multor cauze pe care vom incerca sa vi le enumeram in cele ce urmeaza. Astfel, este important sa cunoasteti faptul ca cele mai solicitate pneuri sunt cele din fata masinii dumneavoastra, ratiunea constand in faptul ca acestea suporta cea mai mare frecare ca urmare a tractiunii mentinuta de respectivele roti. Intr-o astfel de situatie se impune procedarea la schimbarea anvelopelor din partea din fata a masinii cu cele din spatele acesteia.

Un alt motiv care conduce la uzura inegala a pneurilor autoturismului consta in nealinierea corespunzatoare, respectiv lipsa de echilibrare a rotilor, ceea ce genereaza serioase probleme directiei masinii. O directie in neregula va cauza, implicit, uzura accentuata a pneurilor pe partea exterioara, aceasta situatie aparand, in general, la ambele pneuri, fie pe fata, fie pe spate.

O alta situatie care cauzeaza tocirea inegala a cauciucurilor masinii dumneavoastra presupune existenta unor zone umflate pe pneuri, respectiv pe partea exterioara a acestora. Aceasta problema este rezultatul rularii masinii pe drumuri cu mari denivelari, cu gropi parcurse in viteza, sau existentei unor suspensii cu probleme la autoturism, incapabile sa atenueze din socurile percepute in timpul mersului masinii.

Oricare ar fi cauza care a condus la uzura inegala a pneurilor, sfatul nostru este de a verifica, la intervale regulate, cauciurile din dotare, in acest mod fiind capabili sa actionati in timp util in orice situatie care implica un potential risc.

Nu uitati faptul ca orice remediere efectuata repede va va scuti de defectiuni in lant si de sume mai mari de bani investite ulterior, asigurandu-va siguranta atat de necesara in trafic.

Pe langa problema tocirii neuniforme a cauciucurilor, de real interes este si anul de fabricatie al acestora. Astfel, potrivit sursei citate, „Cauciucurile au o durata de viata limitata, dat fiind ca intra in consumabilelor auto care trebuie inlocuite periodic, in functie de gradul de uzura. Specialistii explica ce indicii trebuie sa urmareasca un sofer pentru a determina gradul de uzura al cauciucurilor cu care este echipata masin asa. Potrivit acestora, in primul rand, soferul trebuie sa se puna la curent cu toate indicatiile si semnificatiile marcajelor de pe anvelope.

De asemenea, conducatorii auto trebuie sa cunoasca faptul ca „unul dintre cei mai importanti indicatori, DOT, arata data la care a fost fabricata anvelopa. Iar daca aceasta are o vechime mai mare de 10 ani, se recomanda inlocuirea sa deoarece utilizarea dupa acest termen este riscanta. In timp, cauciucul imbatraneste si isi pierde proprietatile care asigura deplasarea in siguranta, iar riscul de explozie in mers devine foarte ridicat“.

Practic, conditia anvelopei poate fi verificata prin indoirea peretelui lateral cu ajutorul mainii – in varianta in care sunt identificate crapaturi fine in structura acesteia ca urmare a presiunii exercitate, atunci anvelopa nu mai poate fi utilizata in conditii de siguranta.

Sanctiunile aplicate de organele abilitate pentru starea tehnica necorespunzatoare a anvelopelor

Legea prevede in mod clar adancimea minima a benzilor de rulare de pe suprafata anvelopelor, aceasta trebuind sa fie de cel putin 1,6 mm. In caz contrar, amenda aplicata este de 725 ron si ridicarea certificatului de inmatriculare.

Potrivit aceleiasi surse, „verificarea rapida a adancimii benzii de rulare poate fi stabilita dupa martorii de uzura – acele nervuri perpendiculare inserate in interiorul canelurilor de pe banda de rulare. Daca nervurile au o culoare diferita de cea a cauciucului, indica faptul ca adancimea a coborat sub 3 mm, conform GSP“.

Citeste si...
Ce este rodajul motorului si cum trebuie facut?
Ce este rodajul motorului si cum trebuie facut?

Cu totii stim ce presupune rodajul, dar oare ce inseamna el din punct de vedere tehnic? Ce se intampla mai exact cand faci rodajul...

Care este rolul spoilerului de la masina si la ce trebuie sa ai grija?
Care este rolul spoilerului de la masina si la ce trebuie sa ai grija?

Spoilerul nu este o componenta auto care echipeaza masina intamplator sau doar de design. Rolul sau este acela de a fluidiza aerul...

Trebuie sa folosesc lichid de parbriz sau apa este suficienta?
Trebuie sa folosesc lichid de parbriz sau apa este suficienta?

Lichidul de parbriz este un lichid pe care multi soferi il ignora de obicei, dar care poate avea un rol esential in siguranta ta i...

Chiar trebuie sa folosesti semnalizarea, chiar daca nu este nicio alta masina in preajma?
Chiar trebuie sa folosesti semnalizarea, chiar daca nu este nicio alta masina in preajma?

Cum trebuie sa procedez? Este bine sa semnalizez chiar daca nu mai este nicio masina pe langa mine? Trebuie sa tin semnalizarea po...